Tuffelus Startet 23.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2009 Hva bensin skal man bruke på en vanlig 2 takter utenbords motor ? 95 eller 08? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Med mindre den er fra sekstitallet kan du trygt bruke 95 oktan. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 Hvorfor skal man ha høyere oktan på de eldre motorene ? Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 24.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2009 (redigert) Etter det jeg vet har oktantallet noe med hvor raskt bensinen egentenner ved komprimering. Det vil si at det er mest kritisk på motorer med høy komp. Erfaring fra Gaaaaamle biler med for lav oktan er at det "knitrer" ( Tenningsbank ) ved gasspådrag, eller de ikke stopper selv om tennningen er slått av. Med andre ord, den går på kompen som en diesel. Høyere Oktan egentenner ikke så lett ved høy komp. Om jeg ikke er helt på jorde, betyr det at alle totaktere kan bruke lavoktan, fordi kompen er lav i forhold til det som er på en firetakter. Regner med at oljen som blandes i også påvirker oktantallet. Skal tippe at den senker det, men det vet jeg ikke. Redigert 24.Juni.2009 av prin435 (see edit history) Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.