Jump to content

Maling av glassfiber

svenk

Recommended Posts

Hei Svenk.

Det var en som lakket båten sin med en lakk fra denne leverandøren med bra resultat, enkomponent.http://www.tra-mar.no/Produkter/Page10140/body_page10140.html

Mvh

Heira :headbang:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Jeg har benyttet international både en- og tokomponent på aluminium, og kan bekrefte at det er gode produkter som er lette å få fin finish med. På glassfiber har jeg derimot ingen erfaring. Har tidligere benyttet Quick emaljelakk på glassfiber i blant annet motor-rom. Supert resultat uten tegn til sprekking. Problemet med maling av glassfiber kan være at malingen er hard (og dermed blank og fin) men glassfiberen er mykere. Ved bevegelser i glassfiberen vil derfor malingen kunne sprekke opp. Bengalac er for eksempel hardere enn Quick, og dermed mindre egnet. Jeg tror jeg på det varmeste kan anbefale toplac fra international som en-komponent alternativ eller deres to-komponent lakk om det er resultatet som teller, men vurder nøye hva du maler og hvor "dødt" dette området er i forhold til bevegelser i laminatet. Uansett bør du legge mer arbeid i grunnarbeidet enn i topp-strøket. Det er en god tommelfinger regel som svarer seg i lengden.

Oso

Maling av glassfiber er helt greit. For at jobben skal bli bra er grunnarbeidet avgjørende. Jeg slipet ned min båt utvendig med slipepapir og pussemaskin. Sår ble spaklet med epoxyspakkel og pusset... Lakkering ble foretatt med International enkomponent båtmaling som er beregnet for rulle og fordriver. Til min båt på 22 for (også Sjømann) gikk det 2,5 liter "maling".

Det står mer om det på denne siden:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1082911525

Er skroget "bra" med lite sår er det en forholdsvis liten jobb å pusse det, det er da nok med mattsliping for å få godt feste for malingen. Er det mye spakkling så skal du være "sparsom" med epoxy spakkel, dette da det blir hardt..... veldig hardt..... Foresten en helt grei jobb å gjennomføre for de fleste ville jeg tro. Resultatet synes jeg selv ble bra....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Hvis det er snakk om en mørk farge ville jeg lagt størst vekt på UV-bestandighet.

Malte en mørk-brun hardtopp for noen år siden og må si det var skuffende hvor kort tid det tok før den ble matt.

Dette var med 2-komponent Internasjonal "båtlakk".

Noe sier meg at en 2-komp. bil-lakk av god kvalitet vil være et bedre valg, muligens også rimeligere. .. :headbang:

Noe sier meg at en 2-komp. bil-lakk av god kvalitet vil være et bedre valg, muligens også rimeligere. .. :rolleyes:

Billakk blir helt strøkent på båt, min tidligere jobb var som billakkerer, der hendte det at vi fikk inn båter til lakkering, det blir  helt strøkent , og en meget solid flate, legg på et par lag med klarlakk på toppen får du en dybde i lakken som er bærre lækkert. om det blir billigere vet jeg ikke.

Kan mulig skaffe lakk, herder,tynner, til en pen pris, men det billigste er vel og ta kontakt med et lastebillakkerings firma, der for man en meget sterk lakk (sterkere em billakk) og til en billigere penge enn det billakk koster.

....Noe sier meg at en 2-komp. bil-lakk av god kvalitet vil være et bedre valg, muligens også rimeligere.......

Billakk på båt!?  :rolleyes: - Ja, ja - hvorfor ikke. Trodde i min enfold at billakk var beregnet på metall-underlag? Og at Hempel- og Internasjonal-maling inngikk et spesiellt "bonding" med glassfiberskrog / toppcoat / gelcoat??  :rolleyes: Så feil kan man ta......... :sad:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Trodde i min enfold at billakk var beregnet på metall-underlag

He he å nei, kan nok brukes til mye ser du, dagens biler har jo veldig mye plast av ymse matrialer, så lakkprodusentene har store systemer slik at du kan lakke det meste med billakk, har selv lakkert et par joggesko i perlemor lakk, tøfft

Corvette (glassfiber-karrosseri) er lakkert med "vanlig lakk.

Som andre har nevnt er det grunnarbeidet som teller.

Spes. viktig er det å bruke en sparkel som ikke synker over tid, Biltema er ikke førstevalget her..

Samt en grunning som isolerer sparkelen fullstendig fra lakken.

Epoxysparkel  ville jeg ikke brukt, den er "steinhard" ift polyester, og en amatør vil få problemer med slipe-jobben. (groper i overgangen mellom sparkel og skrog)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...