Ingar Startet 24.Juni.2009 Del på Facebook Startet 24.Juni.2009 DIY malingsfjerner har vært omtalt flere ganger på forumet og jeg ville prøve. Egentlig for å fjerne maling fra felger, men det skulle vel bli det samme.Først blandet jeg 2l vann og én kilo kaustisk soda + tapetlim og noen dråper zalo. Abs. ingen effekt, til tross for at dette er en langt sterkere konsentrasjon enn oppskriftene som ligger på nettet. Forsøkte på diverse andre testobjekter også.Så blandet jeg en mettet oppløsing, ca 1 liter vann + 2 kg kaustisk soda, intet annet. Samme resultat, ingen effekt....Noen som har forklaring? Soda'en ble kjøpt på Biltema, og ut fra varmen som ble utviklet når jeg blandet den ut lot det til å være ekte vare. Lakktypene jeg testet på var oljebaserte og lufttørrende, ikke 2.komponent. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Har bare gode erfaringer med dette på bunnstoff-fjerning ifjor. Men skal du fjerne lakk o.l så kan du teste med bremseveske. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Ingar Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Jo, men det tar for lang tid, spes hvis det er flere malingslag. At ikke kruttsterk sodablanding tar lakk er merkelig, er det ikke kaustisk soda som er det aktive virkestoffet i kjøpe-fjerner også? Sitér dette innlegget Link to post
Hans Chr Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Kan jo være mulig at felgene er pulverlakkerte. Da tror jeg ikke malingsfjerner fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Nei, har også prøvd på flere andre malte flater. Til og med et tynt lag Biltema spraybokslakk bare flirte av stoffet... Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 24.Juni.2009 Del på Facebook Svart 24.Juni.2009 Har akurat samme erfaring som Ingar. Sodaen er til og med kjøpt i samme butikk tipper jeg. Det eneste jeg har kommet frame til som jeg muligens gjorde feil er at jeg brukte tapetlim som er ferdigblandet altså ikke gammel pulverlim. Prøvde også flere forskjellige blandinger. Totalt uten effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Kaustik soda tar jo det meste da. Også koster og fingre. Jeg tipper det er ett eller annet surt eller mindre basisk stoff i limen som nøytraliserer sodaen såpass at virkningsgraden avtar.... Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
jørn Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Prøvde denne såkalte "magiske" løsningen på bunnstoffet jeg å. Begynte med en mild blanding, og avslutta med en krutt sterk en. Absolutt 0 effekt. Ble å ringe enn med utstyr til det i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 @Executive: For å eliminere feilkilder blandet jeg kun soda og vann, i mettet løsning, 2kg soda og én liter vann. Fortsatt null effekt. Som de fleste mysterier antar jeg at dette også har en naturlig forklaring. Men hva?? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Selv brukte jeg kaustic på styrehjelmen min her for et par or siden, Nå blandet jeg bare ut kaustic i vann opp i ei bøtte, Kan vel si at det ble handlet ny styrehjelm det året Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.