Jump to content

Noen som har brukt båten som sikkerhet for banklån?

pantzatt

Recommended Posts

Går rundt å tenker på huskjøp for tiden.

Har noe, men ikke nok egenkapital (100 000,-), og en båt som er kjøpt kontant for lenge siden.

Idag hadde jeg godkjent takstmann fra KNBF på befaring, og han anslo verdien på båten til 370 000,-

En tanke er da å registrere båten i skipsregisteret for stille denne, i tillegg til de 100 000,- kontantene, som sikkerhet for å dekke krav om 20% egenkapital på huset...

Spørsmålet mitt i denne sammenhengen blir da som følger:

1. Er det andre som har erfaring med dette?

2. Eventuelt hvilke banker har vilje til å gjennomføre en slik kreativ løsning?

3. Andre tips og hint i forhold til dette???

Grunnen til at jeg ser for meg en slik løsning, er at jeg helst vil unngå å selge båten...

Både jeg og fruen har gjennom diverse oppussingsarbeid fått et forhold til båten.

Jeg er ikke økonom, så tenk deg om og spør noen litt smartere enn meg før du gjør det:

Selg båten til en venn, for, tja, 350.000,-

Bruk pengene som egenkapital til hus.

Lån 350.000,- til å kjøpe båt for? Med huset som sikkerhet, etter ny takst?

Skjønner tegninga?

Er det en mulighet?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Det er vel litt uvanlig at banken aksepterer løsøre som sidesikkerhet for et boliglån. Den banken jeg jobber for gjør det i hvert fall ikke. Og det har jo ikke akkurat blitt lettere å få lån det siste året...

Jeg er faktisk usikker på om bankene i det hele tatt har anledning til å ta sidesikkerhet i løsøre ihht regelverket. Problemet er at løsøre, som bil og båt, har en begrenset levetid. Panteobjektets verdi bør jo stå seg sånn noenlunde gjennom lånets løpetid - opp mot 40 år - og da er det vel kun fast eiendom som gjelder.

Tror nok du må bite i det sure eplet og selge båten hvis du trenger pengene. Men jeg kan alltids høre med noen av mine kollegaer om dette i morgen :yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Det er vel litt uvanlig at banken aksepterer løsøre som sidesikkerhet for et boliglån. Den banken jeg jobber for gjør det i hvert fall ikke. Og det har jo ikke akkurat blitt lettere å få lån det siste året...

Jeg er faktisk usikker på om bankene i det hele tatt har anledning til å ta sidesikkerhet i løsøre ihht regelverket. Problemet er at løsøre, som bil og båt, har en begrenset levetid. Panteobjektets verdi bør jo stå seg sånn noenlunde gjennom lånets løpetid - opp mot 40 år - og da er det vel kun fast eiendom som gjelder.

Tror nok du må bite i det sure eplet og selge båten hvis du trenger pengene. Men jeg kan alltids høre med noen av mine kollegaer om dette i morgen :yesnod:

Men er det ikke slik at de som skal låne til båt, ofte registrerer båten i skipsregisteret NOR slik at banken kan ta sikkerhet i båten. Da er den vel å betegne som fast eiendom, ikke løsøre..? Tenker høyt her.

Til Kodvåg; veldig kreativt forslag :yesnod: , men nok noe risky business :cheers:

Bavariaen min er registrert i skipsregisteret og går som panteobjekt/sikerhet for lån, på lik linje med våre boliger. Banken var sogar villig til å anse båtens markedsverdi som størelse på sikkerhet.

Når det er sagt så er det noen krav til dokumentasjon når det gjelder registrering i skipsregisteret som de fleste får en utfordring med om det er en eldre båt som ikke har vært registrert i NOR fra dag 1. Klarer du å få fram tilstrekkelig dokumentasjon, og får den registrert i NOR så ser mulighetene bra ut. (sjekk med NOR før du planlegger for mye)

Nå er det engang slik at det er ikke vi som setter krav til banken ang. hvor høy sikkerhet det enkelte objektet har, men det er bankenes privlegium.

Lykke til.

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Har vært i kontakt med NOR angående registreringen, og dokumentasjonskravet kan fravikes etter sjøloven.

Dette er følgelig en lang vei å gå, men er nokså vanlig for gamle båter.

Det hele går i bunn og grunn ut på å sannsynliggjøre eierskapet.

Man leverer inn de papirer man besitter (eks utskrift fra småbåtregister, kontrakt etc.) så sender NOR disse til tingretten.

Tingretten lyser ut båten, slik at eventuelt andre som har krav i den får en frist til å melde fra.

Om ingen melder seg, idømmes eierskapet ditt til båten.

Neste runde er oppmåling. Dette gjøres hos DNV. En må deretter hamre inn et nummer i skottet e.l.

Så er det klart for registrering.

Hele prosessen tar omtrent 3mnd (har hørt at noen kan klare det på 2, men det er nok opp til tingretten), og koster totalt i underkant av 10 000,-

Har nettopp gått en runde med DNB om dette i håp om å bruke en 42 fots seiler som sikkerhet. Det var fullt mulig bare båten ble registrert i NOR og var mindre enn 5 år gammel..... Den er en del eldre enn det, så da var det takk og farvel til den muligheten. Men andre finansinstitusjoner har sannsynligvis andre regler? Er båten av nyere dato, (og over 7 meter) så vil dette antakelig kunne gå.

Pero

I teorien er en båt som er registrert i NOR å regne som fast eiendom på lik linje med hus. Jeg hadde i en periode lån på min NOR registrerte båt men da jeg så at banken hadde satt en betydelig høyere rente på den delen av lånet som hadde båten som sikkerhet krevde jeg at de enten satte ned renten eller øket låneverdien på huset og de gjorde det siste...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...