tahage Startet 24.Juni.2009 Del på Facebook Startet 24.Juni.2009 Jeg får ikke koblet min Garmin 420 S sammen med Raymarine spx 5 sportpilot via NMEA. er det noen som har noen tips ang. kobling mellom enhetene og innstillingene på Garmin? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Har du montert CANet bussen/kittet fra Garmin? Sitér dette innlegget Link to post
tahage Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Er ikke sikker, det 2 tilkoblinger for nmea og 1 for alarm. Sitér dette innlegget Link to post
tahage Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 http://www8.garmin.com/support/userManual....ct=010-00516-22 Se brukermanual side 49. Sitér dette innlegget Link to post
tahage Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Er det ingen som har noe kjennskap til disse produktene? Sitér dette innlegget Link to post
bhanse Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Side 49 i engelsk owner manual viser koblinger. Om du skal koble via nmea183, skal garmin blå ledning kobles mot nmea inn på raymarine, og garmin brun lednining kobles mot nmea ut på raymarine. Du må også sette Garmin 420 til å sende/motta nmea signaler ( se side 50 i manualen) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Jeg har helt likt utstyr som tahage. Har koblet slik som bhanse beskriver. Men neimen om jeg får det til å virke, autopiloten får feilmeld "NO DATA". Har satt på sende/motta nmea på Garminen, men den kan sende i forskjellige setninger, så jeg har satt på alle sammen. Har samme problemet når jeg kobler på M-Teck 500 VHFen også, den mottar ikke gps signalet. Hva er det jeg gjør feil? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Du må kanksje lage og aktivere en rute før plotteren begynner å sende NMEA til autopilot ? Dette er iallefall tilfellet med OpenCPN kartprogram ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
jørn Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Det har jeg også gjort. Må de jordes sammen på NMEA? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Legger ved et bilde. Øverst er Gpsen, nederst er autopiloten. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 .....Må de jordes sammen på NMEA? Om du med "jording" mener kabelskjermingen, så mener jeg å ha lest at skjerming skal ha kontakt med sjassis på den ene siden av kablingen. I dette tilfellet vil jeg tro at kabelskjermingen skal stripses til "sjassis-pinnene" på autopilotsiden. !?!? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
kennilse Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 jeg spurte om det samme i går, i en annen tråd. Fikk da til svar at det er kun svart - og blå NMEA out som skal fra plotteren og til autopiloten. Dvs. at minus fra plotteren skal til NMEA - på piloten og samtidig til batteri. Dettte er forde det er enveiskomunikasjon fra plotter til pilot. (pga. to froskjellige merker) Har ikke fått testet ut enda, men slik forstod jeg at det skulle være. Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
jørn Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Har fått til GPSen til å kommunisere med M-Teck`en nå. Måtte bruke com2 på GPS (dvs den grå kabelen, NMEA 2 Out RXD+) Da funker det, så det må mest sanysnlig være brudd i den blå (NMEA 1 RXD+) et sted. Har selvfølgelig sjekket av alt står på sende/motta NMEA på GPSen. Kan jeg kjøre både M-tecken og autopiloten over den grå? Eller blir det bare tull da? Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Om du skal koble via nmea183, skal garmin blå ledning kobles mot nmea inn på raymarine, og garmin brun lednining kobles mot nmea ut på raymarine. Her mener han nok nmea inn + og nmea ut + I tillegg skal garmin svart ledning kobles mot nmea inn - og nmea ut -, dette er fordi Garmin bruker felles jord for signal og power. Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Kan jeg kjøre både M-tecken og autopiloten over den grå? Eller blir det bare tull da? Prøv, en utgang skal kunne drive flere innganger. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Meget mulig at jeg har vanskelig for det i dag Noe som vil være en reddende engel å ta seg bryet å tegne (som man skulle forklart det for en 5åring) hva som skal hvor på det bildet jeg la ut? Det er altså vi Com 2 jeg må koble her, da Com 1 (blå) har brudd. Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Kan ikke se noen com2 på bildet du la ut. Har du fått kommunikasjonen til å fungere mellom plotter og vhf? I såfall kan du koble den grå kabelen fra plotteren til NMEA IN + på piloten. I tillegg kobler du svart kabel fra plotteren til NMEA IN - på piloten. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 VHF/GPS fungerer nå Er dette riktig?: Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Ser riktig ut. Bør fungere selv om vhf er tlkoblet. Gjør det ikke det, kan du forsøke uten vhf'n Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Takker og bukker for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
stagu Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Heilt perfekt at dette vart diskuterrt i dag når eg held på med installering også, men må sei eg enno er litt forvirra over alle nevningane. Kan noken forklare med desse : NMEA Rx(+) , NMEA Rx(-), NMEA Tx(+) og NMEA Tx(-). Dere snakker om inn og ut, men på konblingskjemaet til MT 500 er ikkje NMEA inn nevt med eit ord. Sikkert ei enkel forklaring. Samtidig lurer eg litt på ar det frå GPS`n kommer 2 svarte ledninger, den eine med eit kvittt strek som er kobla sammen med den andre svarte. Kan denne brukes til å koble VHF sin svarte ledning på?? Sitér dette innlegget Det tryggeste er båt. Link to post
Ehak Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Inn er der signalet kommer inn til enheten, eller mottas. Oversatt til engelsk blir det receive som ofte forkortes til RX. Ut er der signalet går ut av enheten, eller sendes. Dette heter transmit på engelsk og forkortes til TX. Send på en enhet kobles til mottak på den andre, altså TX til RX. Både TX og RX har en pluss (+) og en minus (-). + kobles alltid til + og - alltid til -. Altså TX+ til RX+ og TX- til RX-. Endel enheter har felles minus for signal og strømforsyning. Da er signalkablene bare gitt navn TX og RX, disse skal da kobles til den andre enhetens RX+ og TX+. RX- og TX- på den andre enheten kobles sammen til den første enhetens minus-kabel. Vet iike om det ble noe klarere nå? Sitér dette innlegget Link to post
stagu Svart 26.Februar.2012 Del på Facebook Svart 26.Februar.2012 Det vart det. Tusen takk, er altid greit å vite kvifor ting er slik og slik. Var litt forundra over at 2 ledninger frå samme enhet skal kobles sammen , men no forstår eg det slik at det er riktig. Då får eg prøve kanskje i morgon, må no finne ut om dette kan stemme då, sjølv om det er mandag.... Sitér dette innlegget Det tryggeste er båt. Link to post
stagu Svart 27.Februar.2012 Del på Facebook Svart 27.Februar.2012 Og i dag fekk eg kobla det slik som de sa, og det funka. Kjempefornøyd, og tusen takk for alle sjeler som gir sitt bidrag til at ting kjem på plass. No lurer eg på korleis eg kan få kobla til eit Clear view rotorvindu. Har berre 4 ledningar og ingen andre opplysninger enn : Clear view screen, type KY 250. Rekner med det er 24 volt, men veit ikkje korleis desse ledningane skal koblas og om det skal være ein brytar med fleire ulike hastigheter eller om det er to for motoren i midten og det ser ut som 2 går til kanten av vinduet?? Sitér dette innlegget Det tryggeste er båt. Link to post
Horst Svart 2.Mai.2013 Del på Facebook Svart 2.Mai.2013 VHF/GPS fungerer nå Er dette riktig?: Skal gjøre dette jeg også nå i helgen. Forstår jeg det riktig at det er kun grå og sort kabel fra GPS som skal inn i Autopiloten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.