Jump to content

Problemer med sammenkobling av garmin 420 S og Raymarine SPX 5

tahage

Recommended Posts

• 3 uker senere...
  • 2 år senere...

Jeg har helt likt utstyr som tahage. Har koblet slik som bhanse beskriver. Men neimen om jeg får det til å virke, autopiloten får feilmeld "NO DATA". Har satt på sende/motta nmea på Garminen, men den kan sende i forskjellige setninger, så jeg har satt på alle sammen. Har samme problemet når jeg kobler på M-Teck 500 VHFen også, den mottar ikke gps signalet. Hva er det jeg gjør feil?

.....Må de jordes sammen på NMEA?

Om du med "jording" mener kabelskjermingen, så mener jeg å ha lest at skjerming skal ha kontakt med sjassis på den ene siden av kablingen. I dette tilfellet vil jeg tro at kabelskjermingen skal stripses til "sjassis-pinnene" på autopilotsiden. !?!?

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

jeg spurte om det samme i går, i en annen tråd.

Fikk da til svar at det er kun svart - og blå NMEA out som skal fra plotteren og til autopiloten.

Dvs. at minus fra plotteren skal til NMEA - på piloten og samtidig til batteri.

Dettte er forde det er enveiskomunikasjon fra plotter til pilot. (pga. to froskjellige merker)

Har ikke fått testet ut enda, men slik forstod jeg at det skulle være.

Mvh

Kenneth

Har fått til GPSen til å kommunisere med M-Teck`en nå. Måtte bruke com2 på GPS (dvs den grå kabelen, NMEA 2 Out RXD+) Da funker det, så det må mest sanysnlig være brudd i den blå (NMEA 1 RXD+) et sted. Har selvfølgelig sjekket av alt står på sende/motta NMEA på GPSen. Kan jeg kjøre både M-tecken og autopiloten over den grå? Eller blir det bare tull da?

Heilt perfekt at dette vart diskuterrt i dag når eg held på med installering også, men må sei eg enno er litt forvirra over alle nevningane. Kan noken forklare med desse : NMEA Rx(+) , NMEA Rx(-), NMEA Tx(+) og NMEA Tx(-). Dere snakker om inn og ut, men på konblingskjemaet til MT 500 er ikkje NMEA inn nevt med eit ord. Sikkert ei enkel forklaring. Samtidig lurer eg litt på ar det frå GPS`n kommer 2 svarte ledninger, den eine med eit kvittt strek som er kobla sammen med den andre svarte. Kan denne brukes til å koble VHF sin svarte ledning på??

Det tryggeste er båt.

Inn er der signalet kommer inn til enheten, eller mottas. Oversatt til engelsk blir det receive som ofte forkortes til RX.

Ut er der signalet går ut av enheten, eller sendes. Dette heter transmit på engelsk og forkortes til TX.

Send på en enhet kobles til mottak på den andre, altså TX til RX.

Både TX og RX har en pluss (+) og en minus (-). + kobles alltid til + og - alltid til -. Altså TX+ til RX+ og TX- til RX-.

Endel enheter har felles minus for signal og strømforsyning. Da er signalkablene bare gitt navn TX og RX, disse skal da kobles til den andre enhetens RX+ og TX+. RX- og TX- på den andre enheten kobles sammen til den første enhetens minus-kabel.

Vet iike om det ble noe klarere nå?

Det vart det. Tusen takk, er altid greit å vite kvifor ting er slik og slik. Var litt forundra over at 2 ledninger frå samme enhet skal kobles sammen , men no forstår eg det slik at det er riktig. Då får eg prøve kanskje i morgon, må no finne ut om dette kan stemme då, sjølv om det er mandag....

Det tryggeste er båt.

Og i dag fekk eg kobla det slik som de sa, og det funka. Kjempefornøyd, og tusen takk for alle sjeler som gir sitt bidrag til at ting kjem på plass. No lurer eg på korleis eg kan få kobla til eit Clear view rotorvindu. Har berre 4 ledningar og ingen andre opplysninger enn : Clear view screen, type KY 250. Rekner med det er 24 volt, men veit ikkje korleis desse ledningane skal koblas og om det skal være ein brytar med fleire ulike hastigheter eller om det er to for motoren i midten og det ser ut som 2 går til kanten av vinduet??

Det tryggeste er båt.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...