Jump to content

Impellerbytte, mercury 500 1976, åssen gjør jeg det ?

poden

Recommended Posts

Har en mercury 500 (2 takt, 4 sylindre )fra 1976 som trenger en ny impeller.

Tenkte å gjøre det sjøl, men det er leeeenge siden jeg mekka på påhengere.

Noen som kan gi en lyn beskrivelse av hvordan jeg enklest skal få det gjort ?

Trenger jeg bare impeller eller er det diverse pakninger også som er kjekt å bestille samtidig ?

Takk på forhånd for alle svar og tips ! :cheers:

Karsten

Stavern

Har fiklet litt med disse klassikeren, men er noen år siden nå, for å komme til denne impelleren må du løse ned gearhuset/undervannhuset, da impelleren står montert nedpå drivaksel i stammen, dette er festet med 2 muttre på hver side samt en mutter i forkant, under kavitasjonsplaten sitter det en anode, denne løsnes med å skru ut skruen som går ovenfra og ned (hull), når anoden er vekke vil du også finne en mutter under denne som må vekk.

Hvis jeg ikke husker helt feil nå skal du i teorien kunne dele fra gearet fra stammen nå (bikk forsiktig med skrujern eller lignende), dersom du ikke er så uheldig at drivaksel ikke er fastrustet i veivakselen da :nonod:

Når du får løst dette ned vil du sannsynlig oppdage at drivakselen er rusten, det er ett problem med disse motorene, av den årgang du nevener og deromkring er det ikke uvanligt at gearet ditt lekker inn vann rundt simmeringen på denne akselen grunnet rusttering på aksel, men du sjekker vel/skifter gearolje hver sesong :wink::confused:

Men tilbake til det du spurde om, har du nå fått ned gearet vil du kunne se pumpehuset montert med 3 muttre rundt drivakselen løsner du disse og trer av en gummiring som skal ligge rundt aksel på toppen av huset, vil du nå kunne trekke av "lokket" på pumpehuset og impeller kommer til syne, denne står montert med en skile på aksel.

Hvor vidt du må bytte pakninger for en vurdere selv, men mener dette er relativt billigt, så ville kanskje spandert på det som ansees som nødvendig av deler når du først balte med det, pass på at impellervingene blir dradd riktig rettning i forhold til dreierettningen på aksel når motor går, mener aksel roterer med klokken når motor går (sett ovenfra) og da skal vingene peke mot klokken.

Når gearet skal på igjen er det en idet og ta litt grease eller lignende på splinen (drivakselens akselende med spor som skal opp og inn i veivaksel) og du må du få kjølevannrøret til å entre på pumpehusets stuss, og gearsjalter (i forkant av gearet) må treffe på sleiden som går opp i motor.

Før du begynner å skru til med vektøy. foviss deg at du får skubbet gearet helt opp så ungår du gjøre skade ved at ting ikke er i posisjon og blir presset i stykker.

Men som nevnt, pass på gearet for vannlekkasje, går ikke lenge med vann i oljen eller bare vann for den saks skyld.

• 10 måneder senere...

Nei, jeg har bare forstått at denne motortypen er utsatt for problemer hva gjelder impeller og kjøling, og da er det jo dumt å ta sjanser. Og jeg tror ikke impeller har vært byttet på nærmere 8 år egentlig. Det virker for øvrig som jeg har god kjøling, da kjølevannet ikke er for varmt, men likevel. Dersom jeg tar feil, så er jeg selvfølgelig bare glad til, da slipper jeg å ta jobben med å bytte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...