Jump to content

Stille inn gearwire på en Mercruiser 3.0LX

Iddasen

Recommended Posts

Hei.

Det kan virke som om den bryteren ("shift interrupt switch") som kutter tenningen når du skal ha båten inn eller ut av gear ikke er riktig justert eller virker som den skal. Denne bryteren kutter tenningen et millisekund sånn at gearingen går smidigere. Denne bryteren finner du i motorummet der gearwiren kommer fra kontrollboksen. Fra denne bryteren gåt gearwiren videre ned til drevet. Denn bryteren sitter enten på toppen av motoren eller som regel på babord side. Nå vet jeg ikke årsmodell på motoren din, det finnes en gammel og ny design.(se link)

Dennne bryteren fungerer slik at når det blir belastning på wiren når du skal ha båten inn eller ut av gear kobler den ut tenningen etr lite millisekund slik at gearingen går mykt. Dersom du uten å starte motoren får en til å å flytte på gearhendelen mens du ser på bryteren vil du se om denne rører på seg. Deretter kan du starte motoren og bare bevege bryteren til ene eller andre siden, da vil motoren stoppe. Dersom motoren ikke stopper er bryteren defekt. Stopper motoren må det nok justering til. Angående justeringen må du bare prøve deg fram. Bryteren skal stå i midtposisjon når du ikke gearer. Det er en slags fjær på denne bryteren som gjør at den aktiveres ved belastning. Du vil forstå virkemåten når du ser denne.

Gammel design del nr. 14

Ny design del nr. 18

Jeg hadde akkurat lik båt og motor som deg og hadde samme problem. Båten var tung og få ut og inn i gear og den gearet hardt. Etter at jeg fikk byttet denne bryteren var det som å få ny båt.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Takk for raske svar:-) Jeg har nå sjekket dette som jeg fikk tips om her og har forsatt litt problemer. Når jeg setter den i forover kunne ikke innkoblingen vært finere men jeg får den ikke i akterover. Når jeg kobler av wire som går ned til drevet av og drar i denne hører jeg den er borti men den kobler ikke inn.

Vi tar båten på land i morgen for å sjekke i drevet om det kan være noe der.

Takk igjen for raske svar:-)

Redigert av Iddasen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...