Jump to content

Seile fra stockholm til bergen, tidsbruk og distanse?

Andree

Recommended Posts

Hei og velkommen til Baatplassen.no, litt greit om du sier litt mer om hva slags båt, hvor lang eteapper, hvilket rutevalg du tenker deg osv. Du kan jo ta gøta kanal, eller gå rundt. Om du går rundt blir det ca 900 nm, går du 4,5 knop i timen blir det da 200 timer seiling, går du 18 knop i timen blir det 50 timer seiling.. Mer opplysninger gir bedre estimater.. :smiley:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Ser den =]

Båten er en Hunter 40.5 Legend (Ligger på finn.no forresten), og tenkte i hovedsak å gå rundt, vet lite om gøta kanal, men skal ta å sjekke den mer opp. Men den er generelt raskere å ta iforhold til å gå rundt?

Tenkte også å ta hele strekket i én etappe, da jeg ikke har allverdens med tid.

Men ca 900nm ja? Det gir meg en god pekepinn.

ahhh den Huntern kikka jeg også på, det var en knallfin båt! Om du passerer Arendal på din vei og skal ligge litt ville det vært morsomt å se den i real life! Med denne båten kan du vel regne en motor fart på 7-8 knop? Om det lønnser seg tidsmessig å ta gøta kanal er jeg ikke sikker på, det er vel en del hastighetsbegrensninger, og man må vel vente litt på sluser o.a. En annen sak er at folk som tar denne turen skryter av at det er en flott tur. På en såpass lang tur er det vel ikke realistisk å klare mer enn 60-80 nm om dagen. Så med mindre du har mannskap til å seile døgnkontinuerlig vil det vel gå et par uker..

Jo, vil nok holde høyere marsjfart enn 4.5, så det må jeg ta med i regnestykket. Hvis det blir aktuelt å kjøpe den så satser jeg på å få med meg nok mannskap til døgnseiling, men det er jo kjedelig å skynde seg også, så det er igrunn noe jeg vil unngå. Jeg får ta å planlegge litt. Arendal blir vel uansett en liten omvei, men skal aldri si aldri ; )

Jeg tror også i utgangspunktet at gøta kanal ikke vil lønne seg tidsmessig grunnet det du nevner, fin tur eller ei. Man får vel heller ikke seilt noe særlig i den kanalen og det er jo synd. =P

Men uansett, det er vel bare å rydde unna et par uker i kalenderen! 900nm også mulig på 6 dager med gj.snitt 7 knop, men det er jo bare på papiret.

Arendal er nok en liten om vei, men veldig mange som seiler fra Danmark seiler til Arendal, siden de da får det korteste strekket på åpen sjø. Så de som helst vil se land når de er på sjøen de velger ofte å sette kursen fra skagen til Arendal.. Må si jeg likte den Hunteren veeeldig godt, hadde det ikke vært så mange baller i lufta nå hadde den vært aktuell for oss også.. Lykke til..

Tja nå er det vel rimelig urealistisk å seile 100% rette strekk uten å være innom havn, men når jeg streker opp slik, ender jeg opp med 842 nm fra Stockholm (ikke utenfor) til Bergen, ikke utenfor. Og da på sjøen hele tiden, ikke over land. 842 nm forutsetter da seilas langs rette linjer og ikke innom en eneste havn underveis. I praksis blir det en del lenger siden man skjelden klarer å gå absolutt rette strekk og siden man gjerne vil innom havn noen ganger. I tillegg kan man vel regne med at skal man en slik tur følger man land til en viss grad, vips så har man dratt på seg noen nm til. Jeg tror det er komplett umulig å seile denne veien og komme frem med 800 nm på loggen, om ikke loggen viser feil da. Jeg tror det er SVÆRT vanskelig å seile denne veien og komme frem med mindre enn 850 nm på loggen og jeg tror det er HØYST realistisk å seile denne turen og komme frem med over 900 nm på loggen. Jeg har imidlertid tatt feil før, og kan ta feil nå også... :cool:

Arendal er nok en liten om vei, men veldig mange som seiler fra Danmark seiler til Arendal, siden de da får det korteste strekket på åpen sjø. Så de som helst vil se land når de er på sjøen de velger ofte å sette kursen fra skagen til Arendal.. Må si jeg likte den Hunteren veeeldig godt, hadde det ikke vært så mange baller i lufta nå hadde den vært aktuell for oss også.. Lykke til..

Ah, da er det jo mulig med en liten svipptur innom ; ) Takker

Det hadde jo ikke vært feil å feriere med båten en uke eller to i Sverige og Finland før man tar resten av ferie på vei hjemover. Stockolm, Finland og Svenskekysten er en fin opplevelse.

Det er liksom en mulighet som sjeldent byr seg med mindre man seiler fra Norge og legger båten i opplag der borte, eller gjør som deg, kjøper en båt som en skal ha med seg hjem.

Sørlandet får man tidsnok sett allikevel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...