Jump to content

Ny AQ130 gir ikke full effekt

CptGreenvalley

Recommended Posts

Hei igjen,

Satt vekk totalrenovasjon av motor i vinter (ny borret blokk, ny eksosmanfold, kamaksjel etc.)

Endelig skulle jeg komme meg på sjøen igjen etter et år med utvendig lakkering og motor renovasjon.

Kjørte først noen timer i 2000-2500RPM. Motoren går penere og stillere enn den gamle. MEN ved gasspådrag så gir motoren seg ved ca 3000RMP. Gir jeg på mer blir lyden mer "hul" men ingen bedre effekt, og jeg tolker det til at den da belastes hardt..

I tillegg får jeg noe damp rundt oljepåfyllingen på toppen av motoren ved høyere RPM.

Dette har jeg ikke sett før....

Jeg ga meg derfor rimelig fort...Ned i 2000RPM igjen..

Kjører samme propell, tilt og flaps innstilling som før, og er informert om at "servicemann" satt inn samme kamaksel som stod i den gamle motoren...(fungerte perfekt) Peilet olja og den er noe høy...syns også det lekker noe olje rundt det svarte dekselet på toppen av motoren...

Sjekket også olje på drev så jeg vet det går lett og ledig...Hadde overhaling av drevet (250) for 3 år siden.

Motor temp er helt normal på rundt 60 grader (grunnen til motor renovasjon var varmgang)

"Servicemannen" sier jeg må påregne lang tid for innkjøring etter en så stor rennovasjon, men bør ikke båten gi meg mer enn 3000rpm selv om den ikke er helt innkjørt enda?

Fikk tips om å stille på forgasser skruene ( To stromberg) noe jeg har prøvd litt forsiktig uten store utslaget.

Håper noen av dere kunne gi meg tips på hva jeg kan se etter...

Regner med jeg må klage til "Servicemannen" etterhvert men ville høre her inne først da jeg vet mange sitter på mye kompetanse på denne motoren på forumet.

Mvh

En skuffet Timtam

Nylakkert skrog og nytt Instrumentpanel hjelper lite når motoren ikke funker....

dsc01334.jpg

dsc01339.jpg

Tusen takk for svar.

Forgasserne ble overhalt for 3 sesonger siden av Norsk forgasser service eller noe sånt.

Har sjekka peilepinnene på begge to og de virker fuktige og synker pent ned igjen når jeg tar dem opp.

Men godt tips, mulig jeg bør få overhalt den på nytt. Med mitt bruk trodde jeg ikke jeg trengte service allerede. Motoren går ikke mange timene i sesongen. Ellers skal ha som rennoverte motoren har godt over alt. La for eks merke til at Choke hantlene går mye lettere nå enn tidligere..

Mulig forgasserne kan ha blitt skadet da vi hadde overopphetet motor i fjor og valgte å sette i gang renovasjon. Jeg kan alt for lite om dette..

Ellers er alt av tenningsdeler nytt, den går på alle plugger osv...

Jeg har den samme motoren i båten min, bare med fast aksel. Har samme problemet selv faktisk, så det kunne være interessant å høre om du finner ut noe. Har sjøl prøvd å sjekke om det kan være tenningen. Dersom logikken min stemmer med virkeligheten så skal sentrifugalvektene inne i fordeleren endre tenningstidspunktet når turtallet øker.

Dersom du stiller tenningen riktig med strobelampe, f.eks ved 1000 rpm, men ikke oppnår maks turtall kan det være vektene i fordeleren som er problemet. Dette finner du fort ut ved å vri på fordeleren mens du har full gass (pass på å være tørr på fingrene). Det du i praksis gjør er å "overstyre" vektene, og flytter tenningstidspunktet sjøl. Dersom du ved å vri på fordeleren, under kjøring på full gass, klarer å øke turtallet er det vektene som ikke virker skikkelig. Det hjelper å ha med seg en kompis til dette. For mitt vekommende var ikke tenningen problemet.

Om turtallet fortsatt ikke øker ville jeg sjekket bensinpumpen for drit (dersom ikke denne også ble overhalt). Du får også ny bensinpumpe til denne motoren på Biltema til 219 kr.

Etter det ville jeg kontrollert at bensintilførselen fra tanken til bensinpumpen ikke er tettet seg. En enkel måte å teste dette på er å bruke en bærbar tank (en sånn til påhengsmotor) og koble slangen rett på bensinpumpen, evt med et filter imellom. Får du turtall nå, må du rense tilførselsrøret ditt. Jeg har fortsatt tilgode å prøve dette - krysser fingrene!

A

..

I tillegg får jeg noe damp rundt oljepåfyllingen på toppen av motoren ved høyere RPM.

Dette har jeg ikke sett før....

]

hmm har du huska huke på igjen slangen for veivhusventilasjonen ? det skal ikkje komme ut damp noe annet sted om slangen er på, iallefall ikkje om slangen går fra manifolden. og om slangen ikkje er på så suger den òg falsk luft så det griner. og da blir det lite futt i maskina :wink: men det finnes og varianter med bare en slangeende inn i flammedemperen .. eg veit ikkje kordan det er med deg.

• 2 uker senere...

Hei!

Jeg fikk ordnet mitt problem ialle fall. Slet med lavt maksturtall og ujevn gange ved rundt 4000 rpm. Kjøpte ny fordeler fra 123ignition og nå går den gamle Volvo Penta BB130 som en kule! Fantastiske greier, denne nye elektroniske fordeleren. Starter lett gjør den ogå:) Anbefales å det sterkeste for alle med lumske fordelere med slarkete vekter og rustne fjærer!!

A

Heisann,

Den har ikke blitt spesielt varm ved pådrag, men nå har jeg ikke nådd noe særlig mer enn 3500 rpm heller.

I dag har vi byttet gummi membranene i begge forgasserne men gikk ikke noe bedre av den grunn.

Vi ha stilt tenningen med tenningslys instrument og motoren går pent på tomgang og opp til rundt 3500, derfra skjer det lite selv om vi gir mer gass... tomgangen er noe lav men dette er ikke noe stort problem

Vi merker også sterk bensinlukt i eksosen så noe må være galt stilt..virker ikke som alt forbrennes skikkelig..

Ved overhaling ble fordelerlokket byttet dog ikke selve fordelern. Vi lurer nå på å skaffe oss ny fordeler, muligens en som det ble tipset om to innlegg lenger opp.

Slik jeg har forstått det gikk motoren din varm forrige sessong, og du har hatt blokka til overhaling. Men hve med toppen? Har du kontrollert den for vridinger?

En mulighet er at toppen (som følge av varm-gang har dratt seg skeiv og at det er dårlig tettning mellom blokk og topp.

Antageligvis har du saltvannskjøling, og merker ikke om det er lekasje mellom kjølesystem og motor.

At motoren "gir seg" kan også skyldes feiljustert tenning eller dårlig coil (veldig vanlig)

Hvis det er coilen vil du som regel ha problemer med å starte en verm motor.

Hei

Rennoveringen var stort sett total. Vi fikk en nyere blokk som er borret opp på nytt med ny topp som også ble slipt (fikk mulighet for 95 oktan), eksosmnifold, kamaksel osv... Coil, og fordeler er ikke nytt, heller ikke forgasserne men disse var til service for 3 sesonger siden. Fordelerhuset og ledninger er nytt.

Mvh

Magnus

• 1 måned senere...

Ville bare informere om at motoren nå er på bedringens vei.. med litt innleid ekspertise har vi fått stilt tenning og forgassere så bra vi kan og får nå ca 4400 i maks turtall. Den ene forgassern er noe treig så vi ser oss om etter et par nye deler...

Hadde blitt en del groe på båten i løpet av sommern og med det pusset vekk er vi på vei mot gode gamle hastigheter..

Mangler fortsatt ca noen hundre rpm for å nå 5.100 som tidligere men vi tror at propellbytte muligens kan hjelpe til her.

Uansett moro å endeleig få den opp å gå over planefart...... :cheers:

Mvh

Timtam

Redigert av timtam (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...