Jump to content

Bunnsmøring av Finnmaster 60cc


rlyngmo

Recommended Posts

Jeg velger alltid å kjøre første sesong/ei kort stund uten bunnsmørning. Letter avfettingsjobben fordi slippmiddelet er vasket bort etter litt kjøring og samtidig er det lettere å bestemme hvor høyt man på legge på bunnstoffet.

 

Selv bruker jeg produkter fra Jontun. Sliper lett over med sandpapir, vasker rent og legger på 4 til 5 strøk epoksygrunning før jeg legger på 2 strøk Jotun racing bunnstoff. Da har jeg gjort en jobb som holder i minst 5 til 7 år..

Link to post

En ny båt må først grunnes og deretter påsmøres bunnstoff.

Grunning: I dag brukes bare 2. komponent epoksy grunning på plastbåter. Denne gir et helt vanntett sjikt og forhindrer såkalt plastpest. Står på boksen hvor mange lag som er nødvendig, det er varierende dekkevne mellom produsentene. Noen leveres i to farger (annethvert strøk) slik at det er lett å se at man dekker ordentlig.

Det er tider mellom hvert strøk som må overholdes, venter man for lenge må hele bunnen mattslipes før neste strøk kan påføres....

Grunningen skal sitte på i hele båtens levetid og det er derfor helt avgjørende at den får skikkelig feste. Først må bunnen avfettes med aceton. Slip så grundig med ca 50 papir. Vask jevnlig med vann for å fjerne slipestøvet. Om du skulle slipe gjennom gelcoaten gjør det ingenting, det avgjørende er at hele overflaten blir skikkelig mattet ned. Slipespor vil ikke være synlig da de dekkes av grunningen.

Gjør man ikke denne jobben skikkelig vil grunningen begynne å flake av på de områder som ikke er ordentlig mattet ned og man får en kjempejobb senere....

 

Bunnstoff: Selvpolerende er å anbefale, stort sett bare det som brukes i dag. Løses sakte opp og fungerer så lenge det er bunnstoff igjen på båten, bygger derfor ikke lag slik gammeldags bunnstoff gjorde. Mørk farge gir best effekt. Første lag bunnstoff må påføres før siste lag grunning er fullstendig herdet, sjekk bruksanv..

Link to post

Nå er det 30 år siden jeg gikk over til selvpolerende, men datidens harde bunnstoff varte kun én sesong, det hadde heller ingen hensikt med flere strøk da det kun var overflaten som var aktiv. Har dette endret seg vesentlig med dagens harde stoffer blir det noe annet.

 

At selvpolerende slites hurtig er en myte, holder fint én sesong med normalt bruk. Legger man på flere strøk kan det holde i mer enn ett år, har hatt båten liggende på sjøen i 3 år uten groeproblemer.

Og ikke minst slipper man å bygge opp lag som etterhvert begynner å flasse og varsler om at en gedigen grisejobb er i vente.. :sweat:

Link to post
Enig i det, men jeg flekker bare på der det er slitt etter noen år. Gammelbåten min har kun ett strøk Jotun Racing og det har som sagt fungert i 7 sesonger.

Ok, skjønner godt at du er fornøyd da. Men det må være helt spesielle forhold der du har båten, iallfall om den ligger på sjøen i hele sommerhalvåret.

Hadde ikke gått her nede... for å si det pent.. :wink:

 

Nå har forholdene endret seg veldig også på Sørlandet i løpet av de siste 30 årene. Dengang kunne man ha båten på vannet hele sommeren uten at det kom mer enn et tynt slimlag på den.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...