Å i sava Startet 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2009 Ønsker innspill og erfaring på forskjellen på disse motorene. Har lest litt om dem og det virker som en del har mer imot optimax. Føler at noe av dette går på hvilken Mercury motor man har selv. Har ikke funnet annet negativt om optimax at den bråker litt mer. Så et par spørsmål; - Er den ene eller andre mer driftsikker? - Hva med levetid/timer? - annenhåndsverdi? På forhånd takk for innspill. Dag Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Har vært eier i flere år av begge deler . Først 4-takt, så Optimax, så 4-takt igjen. Er vel enig i det som du sier ang. støy, også av egen erfaring, at Optimaxen hadde et noe mer støyende bilde, ikke mye men dog. Der var også en del mere vibrasjon i Optimaxen (3-syl) kontra EFI en.(4-syl). Nå kommer sikkert dette mye an på hva slags båt motoren står på, så det blir vel mange ganger vanskelig og vurdere opp mot hverandre. Optimaxen er vel kanskje noe "sprekere" i aksen i forhold til 4-takteren, men toppfarten og forbruk er vel ganske likt. Det er vel som det mange ganger sies at hvis du kjører litt sportslig, vannskikjøring o.l. så er Optimaxen et bra valg, derimot hvis du kjører mere i et roligere tempo, putrer på lav hastighet i lange perioder og fisker f.eks, så ville jeg velge en 4-takter. Prismessig ligger vel Optimaxen 12-15000 kr. rimeligere en EFI en. Vedlikeholdsmessig går det vel stort sett på det samme,EFI en har jo olje+filter i tilegg som skal skiftes, mens Optimaxen har jo et forbruk av 2-taktsolje i løpet av sesongen, så det kommer vel nokså likt prismessig ut på begge. Personlig liker jeg mye bedre 4-takteren p.g.a. rolig vibrasjonsfri gange og gunstig forbruk på normale turtall. De siste modellene av EFI en(07-) er jo bygd på samme lest som Veradoen (1731cc),bare uten kompressor og intercooler, så det burde jo bero på solide motorer. Har min 115efi på tredje sesongen uten problem av noen slag, så jeg er i allefall kjempefornøyd, men der er nok mange delte meninger om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Å i sava Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 (redigert) Takk for innspill. Ser at i skrivende stund er over 9 poster på bare førstesiden av "åpent forum" ang optimax. Mange med kjøleproblemer. Blir litt skeptisk til Optimax når så mange har ting de lurer på.... Dag Redigert 25.Juni.2009 av Zumme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Ser at i skrivende stund er over 9 poster på bare førstesiden av "åpent forum" ang optimax. Ja, Optimax er en poulær motor derfor blir den omtalt både på godt og vondt. Har selv hatt en Optimax siden 2004, eneste problem jeg har hatt er termostatbytte etter 5 års drift. (Kan skje i de beste familier) Når det gjelder lydnivået mener jeg dette er betydelig overdrevet på 115 hk Optimax. I flere tester viser det seg at 115 EFI har samme lydnivå på w.o.t. Videre har Optimaxen 2-takterens fordeler når det gjelder akselerasjon kontra EFI modellen. Uansett hva du velger av de to , får du en motor du kan stole på ved å følge forskrifter for innkjøring. Lykke til i ditt valg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.