Jump to content

Hvor vanskelig skal det være å seile en båt?


Lanber

Recommended Posts

Jeg var med en venn som her går under navnet Mooswine forrige fredag å hentet hans båt, en skikkelig racer av en seilbåt som er like bred totalt som min cockpit er med en lengde som er gode 3m mer.

 

Etter litt om og men kom vi ut fra Kilsund og seile kryss inn Tromøysund til Arendal. Defekt motor og laaaang båt gjorde havne manøvrer til en spennende avfære med en aldri så liten hUmp. Gikk ut på liten genoa og den passet godt for forholdene vi møtte utaskjærs.

 

Å få opp storseilet krevde sine 2 mann. Nå er formen min rimelig dårlig så å si jeg var utslitt etter å ha fått opp storseilet sier ikke så mye, det var endel jobb ja! 2 mann fremme foran masta sleit godt ei stund.

 

Så når vi kom i smult farvann og skulle ha opp den store genoan så var det noe himla rigging for å få satt den opp. Opp kom den og vi krysset innover med fin fart som til tider veltet ølen min i slag.

 

Kryssing med stor genoa krevde 3 mann i båten, 1 til å føre seilet over, 1 til vinsjene og en til ror og lensetakel.

 

På min lille båt greier jeg dette alene ombord! Jeg har bare 5m2 mindre seil enn han men det er så mye enklere lagt opp. Standard storseilet får jeg opp alene uten å bruke vinsj , forseilet slipper jeg å gå over og mr Raymond vet nøyaktig hvor mange grader han skal legge over på roret i et kryss.

Link to post

Jeg hadde en Banner 28. Jeg kunne seile båten alene - på tur. Til regatta var 5 mann optimalt.

 

Seilbåt og seil båt kan være så mangt.

 

Det at dere slet med å få opp storseil, tyder på at noe er galt.

Å slite med noe "himla rigging" for å få opp Genoa tyder på det samme. Bytte av forseil skal gå på 1-2-3. Gjerne under et slag.

 

Hva slag båt og hva slag rigg?

Link to post

Hei hei,

 

Nå overdriver Lanber litt, jeg seilte båten alene senest igår... Storseilet kan våre litt tungt å få opp, men det er jo stort sett eneste trimmen jeg får ombord ; ) Grunnen til at vi løp over fokka var jo for å slå best mulig, det er ikke noe problem å vente til vinden drar de over. Så egentlig er vel eneste forskjellen på vår og din at vi har lensetakler, så det blir 2 tau å dra i steden for kun fokkeskjøtet i din.

 

Akkurat bytte av forseil er nok litt mer stress en hos deg med rullegenoa, her er det mange kroker som skal av og på, men det er godt å ha noe å gjøre på fordekk av og til for å få varmen :wink:

.

Link to post

Nå er det jo båter som Moosewine sin som er mest morsomme å seile. :yesnod:

Båter hvor vi får være litt "urmann" som mestrer "kunsten att angöra en brygga".

 

At man fyller opp seilbåter med rulleforseil, selvslåere, lazyjacks, selftailingwinsjer og annet rakkel som skal gjøre seilingen "lettere", er jo egentlig bare et triks vi bruker for å få fruene og resten av familiene med ut på bøljan blå.... :saint:

Link to post
Uttaskjærs? ??

 

Enten man seiler Kalvøysundet, eller leia øst for Kalvøya, er vel dette innaskjærs farvann?

 

Nå er vel Kalvøya langt inne i Oslofjorden.... Kilsund er en lun havn på Flosterøya øst av Tromøya. Ut forbi Møkkalasset fyr er det vann helt til Danmark, så det må vel regnes som utaskjærs....

.

Link to post

Ja, hvis dere seilte uttafor Møkkalasset, så seilte dere uttaskjærs.

 

Mitt poeng var at den normale leia her går "innaskjærs", enten gjennom Kalvøsund (på innsiden av Kalvøya sør for Kilsund), eller i overettene på innsiden av Indre Møkkalasset, Skibeskjæret, Kalvøybrottene, Rausteinflakket, Bonden, Romlingboene og inn Tromøysund. Det går fint å krysse ned her, men man bør selvsagt navigere med varsomhet da farvannet jo er litt utfordrende.

 

kilsundkalvoetromoysund.jpg

Link to post

Vi seilte uten kartplotter. Da ville kapteinen, Hr Mooswine, utaskjærs.

Dels fordi det var mer vind ute og pga urent farvann inne, så å krysse der var ikke aktuellt, (han hadde defekt motor)

 

En Wasa 55 er ikke bredere enn et kjøkkenbord er langt, et kort kjøkkenbord sådann, så den er bygd for å krenge. Skulle lite til for at rellingen var i vannet uten at det krevde noe særlig mer input på roret.

Link to post

Til Koster har du så mye vann rundt deg det eneste faremomentet er at du drikker deg fra sans og samling og detter overbord.

Når man ikke har luksuses av en fungerende motor må man stole på vinden, langs land er den lunefull. Å gå i trange leder er ser jeg på som direkte dumt under rådende forhold, spesielt siden det ville bli kryssing. Et klokt valg av Mooswine.

 

Men dette er en digresjon, det var mannskapsbehovet jeg ville ha en diskusjon om.

Link to post

OK. Ser poenget.

 

Nå er det ikke helt fritt for holmer og skjær på Vestfoldkysten heller, men det er en annen historie.

 

Jeg synes det er helt kurant å seile min båt aleine. Jeg styrer med foten i slagene. Har en ST 2000 autopilot, og den er lite egnet for seilbåt.

Når genoanen begynner å bakke, slipper jeg skjøtet på le vinsj, og lensetaklet på lo vinsj. Når båten har gått gjennom vindøyet, teiter jeg opp genoaen slik at jeg slipper å vinsje den helt inn. Teiter så lensetaklet.

Jeg vinner ikke noen regattaer med dette her, men til tur funker det bra. Til regatta trenger jeg minst tre mann.

 

Å få opp storseilet uten bruk av motor er en utfordring. Det går hvis jeg setter genoaen først og så piner. Det krever en svært godt vedlikeholdt rigg.

Link to post
Å få opp storseilet uten bruk av motor er en utfordring. Det går hvis jeg setter genoaen først og så piner. Det krever en svært godt vedlikeholdt rigg.

Her er du inne på essensen Mulligan. Ettersom denne båten ikke hadde motor, ble det vel ekstra mye pes ift normalt å heise storseilet, pga lensetaklene. At en genua som må kneppes på forstaget eller heises i profil er mer jobb enn å rulle ut en genua er vel også udiskutabelt. Spesielt å heise i profil, da det krever et mannskap som mater forliket inn i prefeederen.

 

Men dette er jo en båt av et helt annet kaliber enn dagens campingbåter. Da den kom på markedet var vel målgruppen keene seilere som gjerne hadde med et tilstrekkelig mannskap. Wasaen er en flott båt av sin tid.

 

Selv er jeg glad for at jeg i løpet av relativt kort tid kan konvertere fra selvslåer på rulle og lazy-jacks, til hel forstagsprofil, full genua og lazy-jacks som er ute av veien.

Link to post
ekstra mye pes ift normalt å heise storseilet, pga lensetaklene.

 

Jepp. Men man kan gjøre det enklere for seg selv. Mine lensetakler står "parkert" langs vanta ved hjelp av bungeecord og kasteblokker når de ikke er i bruk. Og så har jeg bungeecord fra enden av salingshorna til et øye som lina til lazybag'en løper i slik at den trekkes ut til enden av salingshorna. Gir meg større "åpningsvinkel" for å få opp storseilet.

Ser riktignok ut som et kråkereir oppi der.

Link to post
Nå overdriver Lanber litt, jeg seilte båten alene senest igår...

Jeg tror deg. Det er bare de derre bavariafolkene som kun kan tingene på en måte og dermed blir alt annet komplisert. Jeg ser heller ikke problemet med å seile wasaen alene. Men det er jo kjipt at den grønne motoren ikke funker. Du burde vurdere en ordentlig japansk motor...

 

Husk at seiling er idrett!! :smash:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Jeg tror deg. Det er bare de derre bavariafolkene som kun kan tingene på en måte og dermed blir alt annet komplisert. Jeg ser heller ikke problemet med å seile wasaen alene. Men det er jo kjipt at den grønne motoren ikke funker. Du burde vurdere en ordentlig japansk motor...

 

Husk at seiling er idrett!! :smash:

 

Nå funker motoren : ) Men nå har eksosslangen begynt å lekke, så alt kjølvannet kommer inn....gøy med gammel båt!

 

Tok en tur til Skagen i helga, omtrent på samme tid som Hallaron mistet riggen hoppet styringen av mens jeg holdt på å reve storen, da ble det hektisk med å få ned seil, satt på nødkult ,heise seil igjen, fikse styringen, av med nødkult....tok en god time.

 

Så skulle storseilet ned utenfor moloen i Skagen, ingenting skjedde....det viste seg at fallet hadde kilt seg i blokka der fallet kommer ut fra masta, denne var veldig sliten så dette kan nok være grunnen til at Lanber holdt på å få hjerteinnfarkt :lol: Klarte å redde fallet og få ned storseilet uten drammatikk.

 

Bortsett fra disse bagatellene hadde vi en knalltur!

.

Link to post
Nå er det jo båter som Moosewine sin som er mest morsomme å seile. :yesnod:

Båter hvor vi får være litt "urmann" som mestrer "kunsten att angöra en brygga".

 

At man fyller opp seilbåter med rulleforseil, selvslåere, lazyjacks, selftailingwinsjer og annet rakkel som skal gjøre seilingen "lettere", er jo egentlig bare et triks vi bruker for å få fruene og resten av familiene med ut på bøljan blå.... :saint:

 

Synes ÅtteGlass treffer spikeren midt på hodet med dette innlegget!

 

Padlet dere ut fra Kilsund? Og, dere var ikke "direkte dumme" da dere krysset ned Tromøysund?

 

Vi heiste forseilet ved brygga til bensinstasjonen helt innerst i kilen, holdt igjen i et tau bak så baugen kom rundt, så var vi på vei(etter å ha pusset av ruskjellene under kjølen...var ikke så dypt der) så gikk vi opp i vinden et par ganger før storen var oppe. Ikke noe vanskelig det....

Redigert av moosewine (see edit history)

.

Link to post

moosewine er da aldri fyllesyk vel.. han bare sover tungt.. Han våknet jo naken i akterlugaren uten dyne og med åpen luke der alle de søte damene kunne kikke inn. Hehe

Skal si du maste på bryggen kl 9 om morgenen Lamber. Hørtes ut so du skulle fjernlære noen å kjøre gummijolle fra land..

Burde jo ha stukket hodet mitt opp fra lugaren min og sagt hallo.. Men var vel litt sliten så tidlig på morgenen..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...