kjetillunde Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 (redigert) er man ute etter at den skal plane med liten motor bør man ha litt lengde på gummibåten 310 og oppover. da er det bedre muligheter for at den planer med 2stk og, fks ein quicksilver 270 eg hadde før først med 6hk jekk ikke i plan med 2 voksne, måtte vere alene da jekk den 16knop men bare ploget fram i ca 9-10knop med 2. mens ein 330 med 6hk planer fks fint med 2 voksne. Ja jeg har hørt flere har sagt at dersom gummibåten er lengre er det lettere å få den i plan. Hva er lettest å plane med av tredørk og oppblåsbar dørk? Redigert 9.November.2012 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 13.November.2012 Link til dette innlegget Svart 13.November.2012 (redigert) Og jeg har en Quicksilver 270 Airdeck som planer med en person / to børn med 4 HK / 4-takt Mariner. Med 6 HK ville den helt sikkert plane med to voksne. Det eneste problem er at få tryk nok i bunden. Der skal virkelig pumpes for at den bliver stiv nok. (Det lød uartigt...) Vi har en Quicksilver 240 Airdeck 2002-modell, og syns den funker bra. Lett og grei å håndtere. Aldri noe problem med at lufta siver ut av verken bunnen eller andre flyteelementer, men er enig i at det krever litt innsats å få pumpet bunnen opp til korrekt trykk! Den planer greit med èn voksen ombord, men blir det tyngre last, så sliter den 5hk Mariner'n med å oppnå noe mer en "brøytefart". Enig med disse to. Det er mange fordeler med oppblåsbar dørk, men det er et slit å få tilstrekkelig trykk. Kan pumpe i en uendelighet. Savner en elektrisk pumpe som ikke koster skjorta. Jeg har HondaWave med 8hk Tohatsu, det fungerer bra og den planer lett med 2 personer. (når den har tilstrekkelig trykk ). Hadde AquaQuik 270 med finér dørk før og den planet enkelt med 2-3 personer og gjorde enkelt 15knop. HondaWave er mye tregere, og spruter masse vann inn i jolla, Redigert 13.November.2012 av Tutti Frutti (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KVIC Svart 15.November.2012 Link til dette innlegget Svart 15.November.2012 Løsningen på å få gummibåten i plan med liten motor er Smart Tabs. De kan du bestille rimelig på nettet. Prinsippet baserer seg på fjærer slik at det er ukomplisert og trenger ikke vedlikehold. Jeg har mange års god erfaring med produktet. Ved start går gummibåten rett opp i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.