Lazyjack Startet 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2009 Hadde tidligere 270 lang gummibåt med tredørk/lemmer men syntes den ble tung å håndtere og tungvinn å ta fra hverandre/sette sammen. Nå ser jeg det har kommet varianter med kun oppblåsbar kjøl, uten lemmer. Båten skal benyttes som lettbåt for seilbåt og skal kunne plane med 2 voksne. Er dette noe å satse på? Sitér dette innlegget Link to post
Sneila Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Bør være ok det, om det viktigste er at det er enkelt. Er jo ikke noe særlig kjøreegenskaper i en slik jolle. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Vi hadde en Bombard Tropic som jeg tror var 3,10m lang og med oppblåsbar dørk. Fungerte greit med en 4hk. Prøvde den også med en 9,9 som var "spritet" opp til 15hk og det ble med det ene forsøket da det føltes meget uttrygt til tross for at båten var godkjent for 10hk. Ulempen med oppblåsbar dørk er at den må etterfylles med luft til stadighet, men ellers så fungerte det helt greit. Båten ble mest brukt av barna da de var yngre og de hadde mye glede av båten som hyttebåt i nærområdet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Retox_93 Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Kjører ofte en ca 6 - 8 fot med 8 hester. Den går ekstremt bra. kommer lett opp i plan med 2 halv voksne oppi den, Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Jeg er i gang med sommer nr. 8 med min Suzumar på 270 cm med oppblåsbar kjøl og oppblåsbar dørk. Jeg er meget godt fornøyd med denne gummibåten da den gir bra kjøreegenskaper og stabilitet i forhold til vekt og arbeidet med å pakke sammen. Det er imidlertid svært viktig å passe på å ha høyt nok trykk i den oppblåsbare dørken. Mine erfaringer med denne Suzumaren kan man lese i Baatplassens erfaringsdatabase Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Krimart Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 (redigert) Joda, fungerer overraskende bra men man må jo være mer forsiktig og dessuten ha den hardt pumpet opp. Pass på å kjøpe en med oppblåsbar kjøl også. Redigert 26.Juni.2009 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sveinh04 Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Veldig greie og lett å pakke uten disse tunge lemmene. Men det blir litt sånn `ligge å kjøre`-opplegg. Hvis du skal ha planende båt ville jeg heller hatt en liten rib på slep. Kjøp denne om du ser for deg at du skal pakke den mye opp og ned. Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
Sydvesten Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Har en Suzumar 310 VIB som er oppblåsbar i i alle bauger og dørken med... funker helt greit om en har nok luft i dørken.. Har en 6hk Suzuki 4t på denne og det rekker til mitt bruk og ungene med Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
MajorAndy Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Og jeg har en Quicksilver 270 Airdeck som planer med en person / to børn med 4 HK / 4-takt Mariner. Med 6 HK ville den helt sikkert plane med to voksne. Det eneste problem er at få tryk nok i bunden. Der skal virkelig pumpes for at den bliver stiv nok. (Det lød uartigt...) Andy Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2009 Og Hulda har en slik jolle med oppblåsbar dørk. Den har gitt så få problemer at jeg husker ikke engang hva den heter. Hos oss er det ikke problem at dørken taper luft. Jeg har ikke mer enn 4 hk motor. Den står som regel lagret i boden. Jolla er grei å ro, gidder ikke å drasse på motoren. Hulda seiler, vi er vant til lav fart. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 27.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2009 I vår Biltema jolle er det også oppblåsbar dørk, funker helt fint hvis man har fått i nok luft, men når den passerer 12-13 knop så begynner hele dørken å bølge seg, blir nok bygd om til finer hos oss i løpet av sommeren. med 4hk er det ikke mulig å komme i plan med en voksen. Løsning: 8HK! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Helge Svart 27.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2009 Men det blir litt sånn `ligge å kjøre`-opplegg. Kjenner meg ikke igjen i dette. Min Suzumar har ei solid lakkert rotofte som jeg sitter på og bruker styrekultforlenger når jeg kjører i plan. Har tidligere brukt en 5 Hk på denne jolla og har nå en Tohatsu 8 på bare 25 kg. I vår Biltema jolle er det også oppblåsbar dørk, funker helt fint hvis man har fått i nok luft, men når den passerer 12-13 knop så begynner hele dørken å bølge seg, blir nok bygd om til finer hos oss i løpet av sommeren. Her varierer det nok en del fra fabrikat og modell til et annet Ingen problemer med dørken på min Suzumar med 8 Hk og opp mellom 15 og 20 knop. Prøvde imidlertid med min Mercury 15 en gang og da kom jeg over 20 knop og dørken begynte å leve sitt eget liv også i min gummijolle. Jeg synes ellers den ekstra tykkelsen det er i en oppblåsbar dørk er en fordel framfor den tynne dørken som finer og aluminium utgjør. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
sveinh04 Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Hver sin smak. Jeg synes det ble tungvint, særlig om vi var to eller flere. Etterhvert gikk jeg over til hard slepejolle i form av en river 350. Men jeg synes den også ble tungvinn så da er det kanskje meg som er litt Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post
roaldbj Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Jeg har hatt flere lettbåter opp gjennom årene. Nå har jeg en med oppblåsbar kjøl og dørkplater. Jeg har luftkompressor ombord og kan etterflylle luftkamrene slik at de er harde. Det er viktig at kjølen har mye luft om man seiler i planingsfart. I motsatt fall begynner båten å "boble" - dvs å lage et eget bølgemønster i stor hastighet. Jeg er mest misfornøyd med dørkplatene som har begynt å gå i oppløsning etter en sesong. Jeg lurer på hva som blir den optimale lettbåten for oss. Jeg heiser lettbåten opp på øvre akterdekk og vil at den skal være så lett som mulig. Spilebunn var ingen suksess for oss. Beste vi har hatt hittil var en Narwal, men den var tung og hadde ikke flat dørk. Sitér dette innlegget Link to post
sailor Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Man seiler da ikke for pokker med en GUMMIBÅT! Der går grensen..... Ellers går det også an å bruke vanlig pumpe til å få opp lufttrykket med. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Hver sin smak. Jeg synes det ble tungvint, særlig om vi var to eller flere. Hva var tungvindt og på hvilken måte? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
kjetillunde Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Jeg synes ellers den ekstra tykkelsen det er i en oppblåsbar dørk er en fordel framfor den tynne dørken som finer og aluminium utgjør. Hva er fordelen med den ekstra tykkelsen det er i en oppblåsbar dørk? Hva er lettest å få i plan, oppblåsbar høytrykksdørk, aludørk eller tredørk? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.November.2012 Link til dette innlegget Svart 6.November.2012 Har en achilles LSI-104 med oppblåsbar dørk som jeg har hatt i minst 10 år. God som ny (bortsett fra at det lekker litt fra ventilen på dørken) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 7.November.2012 Link til dette innlegget Svart 7.November.2012 Vi har en Quicksilver 240 Airdeck 2002-modell, og syns den funker bra. Lett og grei å håndtere. Aldri noe problem med at lufta siver ut av verken bunnen eller andre flyteelementer, men er enig i at det krever litt innsats å få pumpet bunnen opp til korrekt trykk! Den planer greit med èn voksen ombord, men blir det tyngre last, så sliter den 5hk Mariner'n med å oppnå noe mer en "brøytefart". Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 (redigert) Den planer greit med èn voksen ombord, men blir det tyngre last, så sliter den 5hk Mariner'n med å oppnå noe mer en "brøytefart". Tror du den ville plane med en 3.5hk firetakter med èn voksen ombord? Redigert 8.November.2012 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Har maken til Arvid_A. Godt fornøyd. Min planer med 85 kg skipper og 4 hk Mariner uten store problemer. Vil tro at du har muligheter selv med 0,5 hk mindre. Om du ikke er stautere (les feitere) enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Har maken til Arvid_A. Godt fornøyd. Min planer med 85 kg skipper og 4 hk Mariner uten store problemer. Vil tro at du har muligheter selv med 0,5 hk mindre. Om du ikke er stautere (les feitere) enn meg. Men du har vel totakter? Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Men du har vel totakter? Hvor mye effektforskjell er det egentlig på to- og firetaker på så små motorer? Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 8.November.2012 Link til dette innlegget Svart 8.November.2012 Hvor mye effektforskjell er det egentlig på to- og firetaker på så små motorer? Godt spørsmål! Det lurer jeg på også... noe forskjell er det vel? Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 9.November.2012 Link til dette innlegget Svart 9.November.2012 er man ute etter at den skal plane med liten motor bør man ha litt lengde på gummibåten 310 og oppover. da er det bedre muligheter for at den planer med 2stk og, fks ein quicksilver 270 eg hadde før først med 6hk jekk ikke i plan med 2 voksne, måtte vere alene da jekk den 16knop men bare ploget fram i ca 9-10knop med 2. mens ein 330 med 6hk planer fks fint med 2 voksne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.