Jump to content

Gummibåt med oppblåsbar dørk - er det noe tess?

Lazyjack

Recommended Posts

Vi hadde en Bombard Tropic som jeg tror var 3,10m lang og med oppblåsbar dørk. Fungerte greit med en 4hk. Prøvde den også med en 9,9 som var "spritet" opp til 15hk og det ble med det ene forsøket da det føltes meget uttrygt til tross for at båten var godkjent for 10hk. Ulempen med oppblåsbar dørk er at den må etterfylles med luft til stadighet, men ellers så fungerte det helt greit. Båten ble mest brukt av barna da de var yngre og de hadde mye glede av båten som hyttebåt i nærområdet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg er i gang med sommer nr. 8 med min Suzumar på 270 cm med oppblåsbar kjøl og oppblåsbar dørk. Jeg er meget godt fornøyd med denne gummibåten da den gir bra kjøreegenskaper og stabilitet i forhold til vekt og arbeidet med å pakke sammen. Det er imidlertid svært viktig å passe på å ha høyt nok trykk i den oppblåsbare dørken. Mine erfaringer med denne Suzumaren kan man lese i Baatplassens erfaringsdatabase

Har en Suzumar 310 VIB som er oppblåsbar i i alle bauger og dørken med... funker helt greit om en har nok luft i dørken.. Har en 6hk Suzuki 4t på denne og det rekker til mitt bruk og ungene med

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

I vår Biltema jolle er det også oppblåsbar dørk, funker helt fint hvis man har fått i nok luft, men når den passerer 12-13 knop så begynner hele dørken å bølge seg, blir nok bygd om til finer hos oss i løpet av sommeren. med 4hk er det ikke mulig å komme i plan med en voksen. Løsning: 8HK!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Men det blir litt sånn `ligge å kjøre`-opplegg.

Kjenner meg ikke igjen i dette. Min Suzumar har ei solid lakkert rotofte som jeg sitter på og bruker styrekultforlenger når jeg kjører i plan. Har tidligere brukt en 5 Hk på denne jolla og har nå en Tohatsu 8 på bare 25 kg.

I vår Biltema jolle er det også oppblåsbar dørk, funker helt fint hvis man har fått i nok luft, men når den passerer 12-13 knop så begynner hele dørken å bølge seg, blir nok bygd om til finer hos oss i løpet av sommeren.

Her varierer det nok en del fra fabrikat og modell til et annet :yesnod: Ingen problemer med dørken på min Suzumar med 8 Hk og opp mellom 15 og 20 knop. Prøvde imidlertid med min Mercury 15 en gang og da kom jeg over 20 knop og dørken begynte å leve sitt eget liv også i min gummijolle.

Jeg synes ellers den ekstra tykkelsen det er i en oppblåsbar dørk er en fordel framfor den tynne dørken som finer og aluminium utgjør.

Jeg har hatt flere lettbåter opp gjennom årene. Nå har jeg en med oppblåsbar kjøl og dørkplater.

Jeg har luftkompressor ombord og kan etterflylle luftkamrene slik at de er harde. Det er viktig at kjølen har mye luft om man seiler i planingsfart.

I motsatt fall begynner båten å "boble" - dvs å lage et eget bølgemønster i stor hastighet.

Jeg er mest misfornøyd med dørkplatene som har begynt å gå i oppløsning etter en sesong.

Jeg lurer på hva som blir den optimale lettbåten for oss.

Jeg heiser lettbåten opp på øvre akterdekk og vil at den skal være så lett som mulig.

Spilebunn var ingen suksess for oss.

Beste vi har hatt hittil var en Narwal, men den var tung og hadde ikke flat dørk.

• 3 år senere...

Vi har en Quicksilver 240 Airdeck 2002-modell, og syns den funker bra. Lett og grei å håndtere.

Aldri noe problem med at lufta siver ut av verken bunnen eller andre flyteelementer, men er enig i at det krever litt innsats å få pumpet bunnen opp til korrekt trykk!

Den planer greit med èn voksen ombord, men blir det tyngre last, så sliter den 5hk Mariner'n med å oppnå noe mer en "brøytefart".

er man ute etter at den skal plane med liten motor bør man ha litt lengde på gummibåten 310 og oppover. da er det bedre muligheter for at den planer med 2stk og, fks ein quicksilver 270 eg hadde før først med 6hk jekk ikke i plan med 2 voksne, måtte vere alene da jekk den 16knop men bare ploget fram i ca 9-10knop med 2. mens ein 330 med 6hk planer fks fint med 2 voksne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...