MetZ Startet 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2009 Hei.. Har en johnson utenbordsmotor. Jeg har kjøpt ny propell, og lurte på hva som er korrekt fremgangsmåte når man monterer (ett hææærlig spørsmål ikke sant?) Da jeg tok av den gamle, så var splinten bøyd tilbake over akslingen, men når jeg leser i manualen fra seloc, så skal splinten bare bøyes litt (splittes), og ikke over og tilbake!?! Videre står det i seloc manualen, tilfør marine grease (kjøpte ett par tuber med Quicksilver marine grease her om dagen, duger det? har også en tube biltema propeller shaft grease.Hva burde jeg bruke?) Så skal man sette på washer (den er grei), så propell, så spacer (her kommer ett problem til, det sto ikke noen spacer på da jeg tok av den gamle propellen, må denne være der?), så mutter, så splint (se over). God sommer alle, nå skal båten ut snart, ny-helt-nedpusset under vannlinjen, primet 5 strøk gelshield 200, og 2 strøk int.cruiser bunnstoff, detalj stripe ny "lakket", vannslipt med 1200 og 2000 papir over vannlinje, og ny propell. Da gjenstår bare poleringen og ny propellen montert (båten står å tørker etter en goood vask nå). Gleder meg til å få den på sjøen! mvh! Tom Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Stort sett skal det mye gjøre for å gjøre det galt. Grease er viktig slik at du ikke risikerer at prop setter seg fast når du skal ta den av. Sørg bare for å teite yttermutter og kone slik at det ikke er slark horisontalt på proppen. Gjerne med en ekstra zimmerring dersom du mener du har slark. Låsesplinten kan du med fordel bøye samme vei, ikke splitte. Proppen kan kun falle av ved gearskift akterover. Derfor er det viktig at låsemutter sitter stramt uten slakk. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
ivar Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 (redigert) Så skal man sette på washer (den er grei), så propell, så spacer (her kommer ett problem til, det sto ikke noen spacer på da jeg tok av den gamle propellen, må denne være der?), så mutter, så splint (se over). Spaceren sitter kanskje fast i den gamle propellen..? tror det er ett fett om du bruker den ene eller andre greasen Redigert 25.Juni.2009 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Daffy Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Biltema greasen er vel sikkert billigere. Og den fungerer helt sikkert. Den spaceren bør du nok ha. Hvis ikke kan du vel gnage istykker det som er bak der. Splint kan være forskjellige men hovedpoenget er jo at den skal sperre mutter. Gjør den det er alt ok. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
CB. Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 (redigert) Du behøver strengt tatt ikke "spacer" kluet er at det ikke er slark fra prop til feste. Om det er det må du ha enten zimmer ringe eller "spacer". Det bør ikke være slark. Dersom slark er der er det stor fare for at låse pinnen kan ryke ved akterover da belastningen blir stor for låsepinnen. Eller at festeskruen skrur seg ut noe som er lite trolig. Redigert 25.Juni.2009 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
MetZ Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Så vidt jeg forsto etter jeg demonterte gml prop, så sto de forskjellige delene i følgende rekkefølge: Washer -> Propell -> Mutter -> Splint Iflg Selco manualen jeg kjøpte til motoren min, så skal propellen monteres i følgende rekkefølge. Washer -> Propell -> Spacer -> Mutter -> Splint Så, som dere ser, jeg har ikke den spaceren. er dette bare en vanlig skive liksom? Eller er det noe fiksfakseri? Får vel kjøpt en slik en på nærmeste båt sjappe? Så om jeg forstår dere rett, samme hvilken av greasene jeg bruker? Har som sagt begge (både quicksilver marine grease, og slengte oppi handlevogna da jeg var på biltema en propeller shaft grease tube). Hva ville dere brukt? hehe.. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 25.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2009 Hva slags grease som blir bruk spiller ingen rolle, kan gjerne bruke margarin også eller vaselin.. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mouche Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Så om jeg forstår dere rett, samme hvilken av greasene jeg bruker? Har som sagt begge (både quicksilver marine grease, og slengte oppi handlevogna da jeg var på biltema en propeller shaft grease tube). Hva ville dere brukt? hehe.. Har brukt begge, no problem. Splinten kan du trygt bøye "over og tilbake", poenget er vel bare at den skal sørge for at mutteren ikke faller av. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
J-R Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Du må nok bruke spaceren som følger med Selco propellen. Mange ettermarkeds propell leverandører baserer propellene sine på en standard og så bruker de forskjellige spacere etc. for å tilpasse de til forskjellige merker. Eks. bruker Solas Yamaha sin propell som mal(for 13 spline utgavene). På Yamaha motorer passer den rett på som originalt, mens på f.eks Mercury/Mariner må du ha en spacer siden hub'en i propellen har forskjellig lengde på de forskjellige leverandørene. Solas har forskjellige kit som er tilpasset avhengig av type motor. Jeg har kjøpt og testet endel propeller på min Mariner og da har jeg alltid kjøpt Yamaha propell og brukt Kit fra Solas. Siden Yamaha propellen er "standard" kan den brukes på flere typer motorer og er lettere å selge. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 For å pirke. Ei splittnagle skal bøyes ut ca. 30 grader til hver side. Bøyes den mer svekkes den. Står også i monteringsanvisning på foldepropen min. Noen praktisk betydning? Marginalt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.