Nautilus2 Startet 27.Juni.2009 Del på Facebook Startet 27.Juni.2009 Hei! Jeg har problem med at min Mercruiser D 1,7 L DTI av og til stopper uten forvarsel. Normalt kan dette skje ved nedslakking fra marsjfart- til tomgangsturtal eller 1000 o/min med giret innkoblet, men ikke alltid. Noen ganger har den også stoppet når den har ligget stabilt på 1000 o/min med giret innkoblet. Den har også stoppet uten giret innkoblet, typisk ved oppvarming av motor på 1000 o/min og nedslakking til tomgang(750 o/min). Den har aldri stoppet ved turtall over 1500 o/min, verken i gir eller frikoblet. Motor starter umiddelbart etter hver unormale stopp. Bare en sjelden gang trenger den litt mer kinning og gasspådrag enn en normal start, men den går pent etterpå som om ingen ting har skjedd. Både grov- og finfilter for diesel er skiftet flere ganger, men problemet med stopp av motor er det samme som før filterskiftene. Det var heller ikke vann eller partikler når begge filterhusene ble tappet for diesel, og filterinnsatsene så rene ut. Luftfilter er også OK. Denne motoren er uten elektronikk. Den har riktignok elektrisk stoppsolenoide på dieselpumpen, men denne solenoiden må tilføres strøm for at motor skal stoppe. Og denne fungerer. Så motoren trenger i bunn og grunn bare diesel og luft for å svive. Ellers virker motoren utmerket. Den akselererer godt, bruker knapt motorolje og har veldig lite eksosrøk. Motor er 5 år gammel, likens båten den er montert i. Er det noen som har forslag til hvor jeg kan begynne å feilsøke? Jeg hørte en gang et rykte om at et fåtall motorer av denne typen fra 2002 kunne ha problemer med dieselpumpen. Kan den være en årsak til problemet? Jeg håper på svar på dette fine forum! Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 God sommer til deg. Du får sjekke om du suger inn falsk luft før filter/ pumpe. Var plager med lignende symtomer med samme maskin, ettertrekte alle slange klemmer og koblinger og motoren ble symtom fri. Kunne faktisk se at det kom luft bobler inn i veskeutskiller/forfilteret før motoren, det skal ikke forekomme. Antar at ved høyt turtall så drar du det forbi. . Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Rosenkilde Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Ser du antydning til noe lekkasje av et eller annet slag i motoren så prøv å ordne dette som nevnt over. Vet du hvilken type dieselpumpe du har? Regner med at det en ganske firkantet pumpe, nærmere bestemt Bosch VE. Er det denne så er det nok ikke denne som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus2 Svart 27.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Du får sjekke om du suger inn falsk luft før filter/ pumpe. Var plager med lignende symtomer med samme maskin, ettertrekte alle slange klemmer og koblinger og motoren ble symtom fri. Takk for hurtig svar! Og dette var interessant ettersom du har opplevd dette med samme motor. Når jeg kommer meg i båten om noen dager, skal jeg gå over og ettertrekke koblinger og slangeklemmer på drivstoffsystmet på motoren for å se om det kan hjelpe. Det har jeg ikke gjort så langt. Ser du antydning til noe lekkasje av et eller annet slag i motoren så prøv å ordne dette som nevnt over.Vet du hvilken type dieselpumpe du har? Jeg kan ikke se lekkasjer av noe slag. Jeg vet at det sitter en Bosch dieselpumpe på motoren, men ikke hvilken type. Jeg er fortsatt takknemlig for flere råd om videre feilsøking. Man klarer ikke helt å stole på motoren når den av og til stopper slik jeg har beskrevet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.