Jump to content

Rense tepper ombord - hva bør man bruke?

Dreamer

Recommended Posts

Det eneste som fjerner oljeflekker, er vel KJEMISK VASK, som du får på bensinstasjonen. Men ikke de mest miljøvenlige, som er noe skvip!

Ellers er godt lunkent vann med en god skvett SALMIAKK, utmerket til å ta andre flekker. ( Dette lærte jeg av en dame som har rengjort bruktbiler innvendig

i mange mange år. Hun har funnet ut at ingen av flaskene med div. "lurium" som finnes på sprayflasker, og skal være så fantastisk, virker halvparten så godt. ) :lol:

Husk god utlufting, uansett hva du bruker av dette!" :diving:

:cheers:

Knut

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

• 3 år senere...

Jeg havde de løse tæpper fra båden hjemme for at rense dem i weekenden.

4ugu5enu.jpg

De mindre tæpper rensede jeg med tekstilrens fra COOP.

umype9yp.jpg

Det fungerede fint. Det store tæppe, som var meget beskidt, skyllede jeg i lunkent vand og tørrede før jeg brugte tekstilrensen. Idag var jeg så forbi båden for at sætte dem på plads igen. Og ja, det store tæppe, som havde været vådt, var krympet 1/2 - 1 cm i længden og det krævede to personer at strække det på plads igen :-S

Morale: Tæpper af uld (eller hvad det er) skal ikke blive våde. De skal tør-renses enten privat eller professionelt.

Men alle tæpperne blev tilfredsstillende rene og lækre! Første skridt i vårpussen er gjort!

Har någon typ av Princess ganska långhårig heltäckningsmatta av skaplig kvalitet i blå färg.

Vissa mattor lösa och vissa limmade. Dom limmade går inte att ta ut ur båten.

För tre år sedan tvättade jag med med vanligt tvättmedel och varmt vatten plus sedan våtsug.

Blev rent och snyggt men krympte precis som Major Andy skriver c:a 1%. Men det fick det vara värt att få fräscha mattor.

I fjol så köpte jag en ångtvätt med våtsug från Biltema för en femhundring och tvättade nya fläckar som kommit sedan stor-tvätten.

Slog lite tvättmedel på och ångade och sög sedan med våtsugaren.

Fläckarna försvann ganska ok.

Skall ta en vända med denna apparaten nu i samband med sjösättningen.

Tyvärr vet jag inte om Biltema har kvar den i sortimentet.

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

Det er ikkje så mange som selger tepperens. Coop sin var iallefall svakere en det alkaliske eg fikk på bensinstasjonen "tidligere". Det alkaliske hadde blandingsforhold 1:50-1:20 sånn ca.., medan coop sitt var 1:10. Så hele flaska gikk med til ein fylling i rensemaskina. Ikkje økonomisk.

................ heller tatt den lille ekstrajobben med transport til et tepperenseri med profft utstyr. Da får du ut mer skitt enn om du bruker rensemidler/rensemaskin på tepper som er montert.

Bruker de spesielt utstyr slike plasser? Eg vil jo tru at med litt øving så suger sikkert kona like godt som en som skal ha betalt ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Å rense hele tepper, har jeg ikke forsøkt. Men med hund ombord, og hjemme, har jeg hatt behov for å fjerne rester fra oppkast. Da skraper jeg selvfølgelig opp det jeg kan først. Så har jeg litt vann i en bøtte og spruter godt med Zalo (alle båtfolk og huseieres venn) oppi. Dette pisker jeg til jeg får masse skum. Så dypper jeg en stiv børste i skummet og skrubber raskt over flekken, før jeg tørker opp med tørkepapir. Når dette gjentas 3 - 4 ganger, er flekken vanligvis helt borte. Når det er tørt, bruker jeg støvsugeren uten munnstykke og suger opp tørre rester og flekken er helt borte.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har ikke renset teppet i båten ennå, men i bilen brukte jeg et konsentrat som het Chemical Guys Green Clean. Tror det er et "snilt" middel, men det er effektivt likevel. Blandes med vann i en pumpeflaske og sprayes rikelig på teppet. Så jobbes middelet ned i teppet med en kost til man er fornøyd med resultatet. Så støvsuger man med en våtstøvsuger. Deretter sprayer man med rent vann og støvsuger igjen. Dette gjentas til man synes man har fått skylt ut alt virkemiddelet. Har ikke hørt om problemer med krymping, men man bør kanskje sjekke på et lite område før man tar hele teppet. Og ikke bruke varmt vann.

Øivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...