Jump to content

Det nytter!


Sebaldus

Recommended Posts

For en tid siden hadde vi en debatt om dette med å importere GPS fra utlandet. Det ble da hevdet at det var synd på de norske importørene som knapt nok tjente penger og at det var umoralsk å importere selv.

 

På Seatronic sine sider står det nå at de har satt ned prisen på sine GPSer for å kunne matche prisene fra de engelske postordreselskapene. Selvsagt er da langt igjen til prisene i de værste lavkostland men annet er det ikke å vente.

 

Noe av det samme ser vi i bilbransjen. Volvo kuttet nylig opp mot 100 000 i fortjeneste på nye biler for å matche paralellimport. Dette betyr altså at de har skodd seg noe inn i granskaugen tidligere. :sad:

 

Fremdeles er prisforskjellene store og da særlig på produkter som det selges lite av i Norge. Derfor bør alle ha et veldig bevisst forhold til dette å sjekke priser utenlands før man kjøper utstyr. Det er den eneste måten å få prisene ned på.

 

Tok en liten stikkprøve på Seatronic sitt utspill. Dette blir regnestykke for import av Garmin GPS 72 fra gpsw.co.uk

pris i england: 128 pund = 1408 nkr

+ avgift til staten = 338

=

1746

I tilegg kommer porto og avgift til staten for å få lov til å betale moms (!)  :sad:  :smiley:  :sad:

 

Men går man flere sammen om å bestille blir ikke disse postene så store.

Seatronic skal ha kr. 1950 for samme gPS og da hadde nok jeg helt klart kjøpt hos dem med mindre jeg kunne smuglet inn GPSen på reise eller noe slikt.

 

 

Moralen er at det nytter å presse leverandørene ved å spre kunnskap om alternativene!

Link to post
Share on other sites

At det nytter å presse leverandørene tror jeg også Baat-Guru.Men akkurat når det gjelder biler så lurer jeg en anelse hva Volvo holder på med.Har bitt meg merke i prisnedsettelse på opptil 100 000 kroner.Men det er på en modell som det blir solgt så lite av at det er antagelig ganske "risikofritt" å gjøre det.Hvorfor setter de heller ikke ned prisen på de modellene som mannen i gata kjøper?

Samme greia for Saab.På en Saab 95 Wagon gir de deg automat gear og forlanger 407 000 pluss ekstra utstyr.Pris avslag er ca 30 tusen .Når du går og ser på samme modellen brukt så operer samme selgeren med  "normal pris" igjen.Også vil han ha ekstra for automat gearet-som jeg i utgangspunktet ikke vil ha. :smiley:

Enten er jeg elendig til å forhandle eller så er jeg ulidelig dum men jeg ble så trekt på den Saab gubben at nå vil jeg ikke kjøpe brukt Saab for alt i verden.Og ikke ny heller.Press forhandlerene til de ikke vil selge i 1ste omgang,ringer de deg etter et par dager så er du temmelig nær beste oppnålige pris du kan få.

Dessverre så kan ikke Staten presses på samme måten. :sad:

Link to post
Share on other sites


Baat-Guru:

I tilegg kommer porto og avgift til staten for å få lov til å betale moms


 

 

De er ikke så borte vekk på Postkontoret heller.Det kostet 45 kr. å betale postgiro fordi jeg ikke hadde konto der :eek:Gåkke an!Så som den rolige avbalanserte person jeg er så reduserte jeg parkerings boten med de samme 45 kronene :lol:Europark får sikkert vann på mølla de og :smiley::sad:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om hvordan prisen på Gps - Kartplottere er i butikker i UK eller som jeg kaller øya " The small island just ouside Europe". Britene blir kjempe fornøyd, de tror jo fortsatt at de er en stormakt. Det som er igjen av Imperiet , er øya deres, nordirland, en fjelltopp ved Gibraltar og noen forblåste holmer på utsiden av Argentina.

 

Ellers om noen vet om buttikker i Abredeen/ Dundee område som selger slikt. Ser ut som om jeg vil være endel der borte. Vil ikke ha noen adresse der så postordre til UK adresse er ikke aktuellt.

 

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Følgende passer vel inn her:

 

Hørte idag tidlig på P4 og Toll- og Avgiftsdirektøren og lærte noe nytt: Hvis du drar til Sverige og kjøper deg noe fordi det er billigere der. Så kommer du til grensen og skal gjøre alt helt skikkelig og sier til tollen at den kostet mindre en denne beløpsgrensen som gjelder.....

 

Da har du gått i fella: uansett hvor billig du kan kjøpe noe i utlandet - det er prisen denne greia koster i Norge som bestemmer om det ligger under beløpsgrensen eller ikke  :sad::smiley:.

 

Med andre ord: den som selger en vare i Norge hvor det er fare for at denne varen blir privatimportert fra utlanded burde skynde seg å sette prisen opp til over tollens beløpsgrense. Da har han  kuttet ut konkuransen fra utlandet  :sad:.  :sad:

 

Ufattelig!! Håper ESA ser på denne saken engang i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Andreas Skriver.

"Hørte idag tidlig på P4 og Toll- og Avgiftsdirektøren og lærte noe nytt: Hvis du drar til Sverige og kjøper deg noe fordi det er billigere der. Så kommer du til grensen og skal gjøre alt helt skikkelig og sier til tollen at den kostet mindre en denne beløpsgrensen som gjelder.....

 

Da har du gått i fella: uansett hvor billig du kan kjøpe noe i utlandet - det er prisen denne greia koster i Norge som bestemmer om det ligger under beløpsgrensen eller ikke " :sad:

 

 

I snitt blir 1 av 400 biler stoppet ved Svinesund.

Hvor mange fritidsbåter blir kontrolert pr. år?

 

Vet at jeg kommer til å få "Pepper" men. Når det gjelder "direkteimport" har det aldri vært og vil aldri bli lønnsomt å være ærlig. Da er det nesten  like greit å handle hjemme.

 

Jeg er imot storsmugling og kunne aldri tenke meg å drive "butikk" med smuglevarer, (selv om jeg har muligheten). Men å ta med seg ting og tang hjem til eget forbruk, har jeg ingen dårlig samvittighet for.

 

Er det ikke det politikerene vil at vi skal. Renta er jo så høy fordi vi bruker for mye penger i Norge. Det er iallefall det både finansminister og sentralbanksjef bruker som argument.

Min konklusjon blir da:        Hvis vi bruker mer av lønna vår i utlandet vil jo naturligvis forbruket i Norge gå ned og forhåpentligvis også renta.

 

At det også går endel arbeidsplasser er det vist ingen som har tenkt på.

Mange av de særnorske avgiftene fordyrer kun det Norske samfunn og fører derfor naturligvis også til høyere lønnskrav. Som naturligvis fører til høyre priser osv osv osv osv.

 

Jeg forstår at  Bedrifter som lever av detaljsalg er forbanna på de som handler i utlandet.

Men Norge er og blir endel av resten av denna kloden.  Selv om det ofte virker som ikke alle er klar over det.

 

Beklager, dette har vel ingenting på en båtside å gjøre, men blir bare så vannvittig provosert når jeg leser referatet til Andreas.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Visst nytter det.

 

Husk bare at det du gjör er å sammenlikne utenlandsk pris med norske inntektsnivåer.

 

Fortsett å väre glad når du ser at prisene i Norge går ytterligere ned når de möter utenlandsk konkurranse, for det kommer de til å gjöre i stadig sterkere grad når kronen holder seg så sterk og nordmenn får sterkt ökt kjöpekraft i forhold til utenlandskevarer. Nordmenn får mer for pengene i utlandet, og vil handle der. Bare synd det har motsatt effekt andre veien.

 

Vär så like glad og like sterk i troen når lönnsoppgjöret kommer - og arbeidsgivere med rette hevder at de ikke kan gå med på urimelige lönnsökninger - nettopp fordi man nå tjener mindre penger. Det er jo enkel matematikk når man reduserer prisene, tjener man mindre hvis volumet holder seg konstant.

 

Reduserer bedriftene prisen på varer og tjenester, er det naturlig at den balanserer bildet med å redusere kostnadssiden, der lönn oftest er en svärt dominerende post. Bedriftene skal jo leve de også, og driver ikke veldedighet.

 

Dette må så Ola Arbeidstaker akseptere. Det er en riktig utvikling, og det er slik det vil og må bli i fremtiden. Konkurransen fra utlandet kommer uansett, og vi kan velge å tilpasse oss smertefullt eller smertefritt.

 

Smertefullt innebärer å stå på krava og kreve enda höyere, urealistiske lönnstillegg og tilslutt senke skuta. Få tjener penger - og det er bare å flagge ut eller legge ned. I nöden spiser selv fanden fluer, og hvis det meste av konkurranseutsatt industri legges ned er nok selv Ola Arbeidstager villig til en dårligere betalt jobb. Det er bare synd det er litt sent. Smertefull lösning.

 

Eller så kan vi ta en mye mindre smell, å tilpasse oss mer proaktivt, og dermed fortsette å konkurrere på like vilkår med utenlandske bedrifter  Går prisene ned - vil også lönningene på sikt gå ned. Så enkelt er det, og vi kan ikke få i både pose og sekk. Mindre smertefull lösning.

 

Heldigvis er også LO kommet på denne tanken, og signaliserer allerede nå at man bör senke forventningene til årets lönnsoppgjör.

 

Til slutt:

Jeg skriver ikke for å kverulere - bare for å minne på hvorfor det er höye priser i Norge. Statens avgifter er en faktor, men den holder jeg utenfor. Lönn er en annen, og det er verd å minne om dette når stadig fler sammenlikner utenlandske priser med norske.

En GPS er billigere i UK, men der er også lönnsnivået generelt lavere. Dermed vil en engelskmann med engelsk lönn oppfatte GPS'en omtrent like dyr som en med norsk lönn vil oppfatte samme GPS kjöpt i Norge. (Ser bort i fra avgifter og skatt) Derimot vil en engelskmann som reiser på besök hit oppleve GPS'en som ekstremt dyr. Det samme vil han oppleve hjemme i england der han står og velger mellom en skrutrekker produsert på Geilo og en i Tyskland. Hvilken tror du han velger?

 

Og så vil jeg bare legge til at det er feil å kritisere volvoforhandleren. Han gjör bare sin jobb, og det er:

 

- Å få best mulig pris for det han selger.

 

Hvis den norske forbruker er villig til å gi forhandleren bedre marginer enn f.eks sin svenske kollega, så er det i alle fall IKKE hans problem, og det er absolutt ikke han som er "bad guy". Han gjör faktisk bare en bedre jobb enn sine svenske kolleger. Den dagen du som forbruker ikke lenger er villig til å betale, vil han straks senke prisene. Dette vil han gjöre helt til han ikke lenger tjener penger fordi kostnadene blir for höye i forhold till inntektene, og da vil han legge ned.

 

Så enkelt er det. Bare ikke glem det ved neste lönnsforhandlig....

Link to post
Share on other sites


Homer: .....Så enkelt er det. Bare ikke glem det ved neste lönnsforhandlig....

Nei, Mr. Homer, jeg er ikke enig med deg at det er "så enkelt".

 

Med respekt å melde: Denne diskusjonen som Homer kan friste til her har vi hatt fra ende til annen en gang før.

 

Se her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1036000496

 

Håper nok er nok for denne gang, det blir snart gjentagelser fra alle sider! :sad:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Jeg har et spørsmål: Jeg kjøpte VHF og Kartplotter ferdig installert hos forhandler her i oslooområdet. Får jeg bedre eller dårligere service om jeg hadde kjøpt disse i utlandet om jeg skulle trenge service?

En annen ting, som gjør det atraktivt å handle utenfor landets grenser er, servicen du får fra selgeren når du står der og skal kjøpe. Dette opplever jeg som dårlig her i landet, det virker på meg som kunnskapsnivået hos den enkelte forhandler begynner å bli svakt og det skremmer meg. Fordi føler du deg utrygg før du kjøper, hvorfor skal du da handle hos den enkelte forhandler og ikke utenlands hvor prisen attpåtil er lavere?

Bensinstasjoner er desverre et grelt eksempel, biler kan de ikke, men derimot pølser................

Jeg tror at det er på dette nivået vi må starte en diskusjon, før vi diskuterer avgifter og lønninger. Så vil noen si, jamen kvalifisert personell koster penger ofte mye penger, men jeg mener at det er enkelt å handle hos en person som kan sine ting fordi du får kvalifisert hjelp. Dette oppfatter jeg som viktig, for det er jo tross alt kunden man lever av ikke sant? Etter min oppfatning så er det for mange i Norge som synes at "jobben er helt grei, hadde ikke vært for de fordømmade kundene". Jeg vet jeg tar i, men jeg kjøper nå helst her i Norge hvis jeg føler meg trygg på selgeren. Jeg tror (så dum er jeg) at du står først i køen hvis du får problemer når du allerede har et kundeforhold til en leverandør.

Dette ble meget eder galde, men tryggheten ved å ha et kundeforhold er viktig.

Det er tross allt ikke noe galt i å forsøke å prute, hvis man gjør det med et smil.

Link to post
Share on other sites

Så et bra eksempel på TV for en stund siden:

 

Et bryggeri i Østfold kjørte jevnlig en tanktbil med øl til et tapperi et godt stykke inn i Sverige. Her ble ølet tappet på bokser, og fraktet tilbake til Strømstad, like ved norskegrensa. Så drar normenn til Strømstad og kjøper ølet til ca halve prisen av hva de betaler hjemme.

 

Det må jo være et eller annet som er veldig galt, når dette er god butikk både for bryggeri, tapperi, utsalg og kunde?

Link to post
Share on other sites


thor: At det nytter å presse leverandørene tror jeg også Baat-Guru.Men akkurat når det gjelder biler så lurer jeg en anelse hva Volvo holder på med.Har bitt meg merke i prisnedsettelse på opptil 100 000 kroner.Men det er på en modell som det blir solgt så lite av at det er antagelig ganske "risikofritt" å gjøre det.Hvorfor setter de heller ikke ned prisen på de modellene som mannen i gata kjøper?

Samme greia for Saab.På en Saab 95 Wagon gir de deg automat gear og forlanger 407 000 pluss ekstra utstyr.Pris avslag er ca 30 tusen .Når du går og ser på samme modellen brukt så operer samme selgeren med  "normal pris" igjen.Også vil han ha ekstra for automat gearet-som jeg i utgangspunktet ikke vil ha. :smiley:

Enten er jeg elendig til å forhandle eller så er jeg ulidelig dum men jeg ble så trekt på den Saab gubben at nå vil jeg ikke kjøpe brukt Saab for alt i verden.Og ikke ny heller.Press forhandlerene til de ikke vil selge i 1ste omgang,ringer de deg etter et par dager så er du temmelig nær beste oppnålige pris du kan få.

Dessverre så kan ikke Staten presses på samme måten. :sad:


 

Når det gjelder biler er problemt staten og avgiftene. Avgiftene gjør vanlig, sikkre biler uoppnåelig for folk flest. De som likevel vil prioritere en skikkelig bil til 4-500 000 har gjerne så god råd at forhandlerne tror de kan sko seg litt ekstra ved å legge på en 50 000 i ren fortjeneste.

 

Dette hadde de holdt på med fremdeles hadde det ikke vært for parallell og bruktimport. Det værste har vært å se hvordan de har prøvd å sverte denne bransjen ved å fremstille alle bruktimportører som halvkriminelle. Denne strategien funket ikke, så nå må de kutte prisene. Kan jo også nevne at de prøvde å få staten til å gjøre bruktimport ulønnsomt gjennom nye avgifter.

 

Det er forresten bilbransjen som er hovedbremseklossen for lavere bilavgifter. Lavere pris på bilen betyr mindre fortjeneste. Folk må kjøpe bil uansett.

Link to post
Share on other sites


mini: Jeg har et spørsmål: Jeg kjøpte VHF og Kartplotter ferdig installert hos forhandler her i oslooområdet. Får jeg bedre eller dårligere service om jeg hadde kjøpt disse i utlandet om jeg skulle trenge service?

En annen ting, som gjør det atraktivt å handle utenfor landets grenser er, servicen du får fra selgeren når du står der og skal kjøpe. Dette opplever jeg som dårlig her i landet, det virker på meg som kunnskapsnivået hos den enkelte forhandler begynner å bli svakt og det skremmer meg. Fordi føler du deg utrygg før du kjøper, hvorfor skal du da handle hos den enkelte forhandler og ikke utenlands hvor prisen attpåtil er lavere?

I]


 

 

Akkurat!

Norske butikker kan ikke forsvare sine høye priser med god service og trygghet. Man prøvde jo lenge å skremme folk fra å kjøpe GPS fra utlandet med mangel av norsk bruksanvisning og høy feilprosent. Dette stemmer ikke med min erfaring.

 

Norske bruksanvisninger er ofte noe dritt i forhold til de engelske. Desuten er feilprosenten på masseprodusert elektronikk generellt lav. Jeg har faktisk ikke opplevd feil på nyere elektroniske produkter en gang, og det sier litt for jeg har hatt flere Nokiamobiler hehe.....

 

Men, men.....hovedproblemet er jo selvfølgelig hele opplegget i dette landet med skyhøye avgifter som igjen gir skyhøye lønninger som igjen gir et høyt prisnivå.....rene galskapen!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke skyhøye avgifter og lønninger er saken. Det som er saken er hvordan ser man på arbeidtagere/ansatte i butikkene. Er de utgifter eller er de muligheter til inntekter. Jeg vet at kunnskapen finnes i Norge, men kunnskapen sitter hos importører og ikke hos forhandlerene. Det er det store problemet, dette gjelder ikke bare båtbransjen men er generelt i bransjer som driver med tekniske ting.

Grunnen til at jeg tror at det står relativt dårlig til enkelte steder er som jeg har beskrevet ovenfor. Det er ikke atraktivt å anskaffe kunnskap som gjør det enklere for oss forbrukere å handle lokalt. Derfor blir tankegangen hos forbrukeren tilslutt slik: Jeg får ikke nødvendig veiledning og hjelp, hvorfor skal jeg da ikke handle der det er billigst? Nemlig f.eks. utlandet.

Norske importører tar heller ikke høyde for at kundene kan regne selv, jeg tenker på valutakurser, og setter ned prisene.

Det er helt klart at ved å selge lokalt her i Norge, vil salgsvolumet øke og det burde også være et argument for å sette ned prisene.

Etter mitt syn er det "blårussen" som styrer. Med blårussen, mener jeg høyt utdannte tallknusere med liten livserfaring.

Derfor er det etter mitt syn viktig å stille krav til forhandlere rundt omkring, og også gjøre det helt klart at man går andre steder for å handle hvis ikke forhandleren stiller opp før salget/kjøpet.

Kommer ikke dette til kjennskap hos selger så blir det heller ikke noen bedring. Annet enn at postordresalget fra utlandet øker og servicemulighetene våre minsker på sikt. Sånn sett, så lager vi vel litt ris til egen bak????????

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk kjøpt min GPS (en Garmin E-trex) fra USA. Den ble tatt til Norge av en som skulle her til med fly. Prisen for denne er under det som er lov til å ha med til Norge (5000,-?). Det samme har jeg gjort med ekkolodd (Humminbird).

Det er ikke noe problem å få service til et kurant produkt i Norge. Videre er manualen(e) på engelsk, men disse er helt kurant å lese. Jeg har funnet ut av alt jeg har lurt på.

Prisen var ca halv både på GPS og ekkolodd i USA.. Vedr. ekkolodd så undersøkte jeg også i England (Liverpool området). Her var det neste like dyrt som i Norge. Drawbacket er ikke servicen, men eventuelle reklamasjonsrettigheter. Der stiller man tynt med et importert produkt. I.h.h. til kjøsloven må står man fritt til å reklamere mot selger, importør eller produsent. I et tilfelle der du selv (eller noen annen privat person) har importert dette til Norge, er eneste mulighet å reklamere direkte mot produsent på de betingelser som gjelder i det landet du kjøpte produktet.

Link to post
Share on other sites

Homer.Jeg har ikke kritisert noen Volvo forhandler,men importøren.Derimot så har jeg kritisert en Saab forhandler som antok at jeg er tett i nøtta.Det er jeg ganske sikkert på mange måter,men ikke så tett som han antok. :sailing:

I store trekk er jeg mer uenig enn enig i hva du skriver.Personlig tror jeg ikke hovedproblemet i landet er lønningene eller skatten.Hovedproblemet er at vi har så mange

dumme og unyttige avgifter-og der kan vi gjøre en hel masse forenklinger uten at det koster staten skjorta.

Fram til de får gjort noe med alle disse komplett uforstålige avgiftene så handler jeg maten i Sverige,alkohol i Tax Free på flyplassene og båtutstyr der hvor jeg får det billigist-uansett hvor mye det svir for den lokale butikken/forhandleren.Og bilkjøpet har jeg droppet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...