Jump to content

Hvordan koble traiax ufo, grundig mottaker ?

litt peiling

Recommended Posts

OK, du har Triax antenne og Grundig dekoderboks, men uten at du sier noe om hva slags splitter du har er det ikke lett å svare på spørsmålet om spenning. Men det står det kanskje noe om i papirene til splitteren? Hva skal du forresten splitte signalet til? Eller er det strømforsyningsboksen til antennen du egentlig mener?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jepp, har Triax ufo antenne. I denne pakka følgte det med en boks som vel skal kobles til 12v. En boks med 3 inn/ut, 1 inn og 1 til tv, og 1 til evt radio/stero/ hjemmekino el.lign.

Har grunndig dekorboks(rikspakke)

1. det må være ledning mellom ufo ant. og inn på denne boksen (må avisolere og skru inn på endestykker :confused: )

2. må være ledning fra ut til tv (på boksen) og inn på grundig dekoder boksen. Her er det i ene enden gammeldags vanlig antenne plug, mens i andre enden må det være sånn skru greie (som i pkt 1.)

3. Fra grundig boksen til tv er det ok.

Finns det ferdige ledninger med ulike ender, eller må en avisolere og skru dingsene på selv.(blir aldri noe greie på)

I splitteren brukes det akkurat samme koblingene som blir brukt på parabolantenner, som man bare stripper av isolasjonen på ein vanlig coax-kabel og skrur koblingen inn på kabelen og deretter inn på splitteren (Husk at du må ha lederen som er i midten av kabelen ca 10-15mm lang). Den andre enden som skal inn i digitalmotakeren monterer du bare ein vanlig antennekontakt på ledningen og setter inn i motakeren. Du er strengt tatt ikkje nødt å ha strøm på splitteren, med det er ein fordel slik at du får sterkast mulig signal. Splittaren skal normalt sett ha frå 10-32 volt.

En boks med 3 inn/ut, 1 inn og 1 til tv, og 1 til evt radio/stero/ hjemmekino el.lign. (Nei, det er 2 innganger (for eksenpel 1 til TV og 1 til radio, og en som skal til antenna som er merket)

1. det må være ledning mellom ufo ant. og inn på denne boksen (må avisolere og skru inn på endestykker :confused:(Stemmer)

2. må være ledning fra ut til tv (på boksen) og inn på grundig dekoder boksen. Her er det i ene enden gammeldags vanlig antenne plug, mens i andre enden må det være sånn skru greie (som i pkt 1.) (Stemmer her også)

3. Fra grundig boksen til tv er det ok.

Finns det ferdige ledninger med ulike ender, eller må en avisolere og skru dingsene på selv.(blir aldri noe greie på) (Mest sansynlig ikkje)

Redigert av bellen (see edit history)
Du er strengt tatt ikkje nødt å ha strøm på splitteren, med det er ein fordel slik at du får sterkast mulig signal. Splittaren skal normalt sett ha frå 10-32 volt.

Selvfølgelig skal splitteren ha spenning. Hvordan skal ellers antenneforsterkeren som sitter i selve antennen fungere? Uten spenning til forsterkeren må du ha et KJEMPESTERKT signal inn til antennen. (har selv hatt Triax antenne i 10- 15 år). En annen ting å huske på når en bruker splitter er at en i menyen for Grundig-boksen slår av matespenningen (5volt) som boksen selv kan levere til antennen dersom en ikke bruker splitter.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå vet jeg ikke hvilke gjenger det er på din antenne, men AktivMarin på Åråsen i Lillestrøm har en del slike føtter. Det er vel ikke så langt fra deg? Ta med antennen og sjekk hva som passer. Holund på Skedsmokorset er også et alternativ, mener de forhandler Triax antenner.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Takk Lars H. Nei, jeg bor ca 20min fra AktivMarin på åråsen.

Antenna ligger i båt, og dit er det 1,5 time. Det fulgte med feste til mast, men ikke noe til toppmontering.

Alle slike ufo antenner er vel like, så viss noen har kjøpt ett slikt feste (noe sikkert mange har) er det fint om jeg får vite hvor.

Er vel trolig 25mm, :confused::rolleyes:

Jeg er nå ikke så sikker på at gjengene er de samme selv om diameteren er ca. 25mm. Gjenger er for meg et mysterium. Jeg måtte innom flere forskjellige føtter som i utgangspunktet var like før jeg fant noe som passet (nesten) til GPS'n min.

Lars H.

Prøvde å koble i helga. Det gikk til........... :headbang:

Jeg gjorde følgene: koblet "koax kabel" mellom ufo antenne og forsterkerbokser. Videre kabel mellom forsterkerboks og til grundigboksen. Fra grundigboksen til tv. Koblet forsterkerboksen til 12v og satte i 220v ledning på grundigboks og tv.

Og hva skjer :confused: Jo, det lukter svidd :eek: og jeg ser at ledning (+12v) smelter. Jeg kobler derfor forsterkerboksen rett på batteri. Og hva skjer :confused: Ledningen mellom forsterker og batteri blir så varm at jeg ikke klarer å ta på den :crazy:

Hva er galt :confused:

Jepp , står "in" helt til venstre. Og "out" til tv i mitten. Og til høyre "out" til hjemmekino el.lign.

Så jeg koblet antenne til in på forsterker, videre ut på midten til grundigboksen. Så fra grundigboksen til tv.

Skulle jeg ha koblet ut til grundigboks på h.side (der det sto til hjemmekino el.lign)?

.legg ut bilde av koblingen så er det litt lettere.Jeg har en Glomex men prinsippe er det samme.Så ser du vel på dekodere om du for feilmelding eller ei.lagt til ser bilde nå tror denne for strøm i fra dekoderen da skal dekoderen koble på der det står 100 ma og bruke en out til anntenna og den andre til tv.Må nesten bli sånn hvis ikke du har strøm inntak til denne?

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...