litt peiling Startet 28.Juni.2009 Del på Facebook Startet 28.Juni.2009 Hvordan koble triax ufo, grundig mottaker, splitter Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Må få litt meir informasjon. Har du brukt opp dei to inngangene på signalfortserkeren? Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 ulike ledninger, ulike endestykker osv. Fra ufo antenna til splitter (må ha like endestykker) Fra splitter til grundig boksen (ulike endestykker) og må splitterboksen kobles til 12v Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 OK, du har Triax antenne og Grundig dekoderboks, men uten at du sier noe om hva slags splitter du har er det ikke lett å svare på spørsmålet om spenning. Men det står det kanskje noe om i papirene til splitteren? Hva skal du forresten splitte signalet til? Eller er det strømforsyningsboksen til antennen du egentlig mener? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
litt peiling Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Jepp, har Triax ufo antenne. I denne pakka følgte det med en boks som vel skal kobles til 12v. En boks med 3 inn/ut, 1 inn og 1 til tv, og 1 til evt radio/stero/ hjemmekino el.lign. Har grunndig dekorboks(rikspakke) 1. det må være ledning mellom ufo ant. og inn på denne boksen (må avisolere og skru inn på endestykker ) 2. må være ledning fra ut til tv (på boksen) og inn på grundig dekoder boksen. Her er det i ene enden gammeldags vanlig antenne plug, mens i andre enden må det være sånn skru greie (som i pkt 1.) 3. Fra grundig boksen til tv er det ok. Finns det ferdige ledninger med ulike ender, eller må en avisolere og skru dingsene på selv.(blir aldri noe greie på) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 I splitteren brukes det akkurat samme koblingene som blir brukt på parabolantenner, som man bare stripper av isolasjonen på ein vanlig coax-kabel og skrur koblingen inn på kabelen og deretter inn på splitteren (Husk at du må ha lederen som er i midten av kabelen ca 10-15mm lang). Den andre enden som skal inn i digitalmotakeren monterer du bare ein vanlig antennekontakt på ledningen og setter inn i motakeren. Du er strengt tatt ikkje nødt å ha strøm på splitteren, med det er ein fordel slik at du får sterkast mulig signal. Splittaren skal normalt sett ha frå 10-32 volt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 (redigert) En boks med 3 inn/ut, 1 inn og 1 til tv, og 1 til evt radio/stero/ hjemmekino el.lign. (Nei, det er 2 innganger (for eksenpel 1 til TV og 1 til radio, og en som skal til antenna som er merket) 1. det må være ledning mellom ufo ant. og inn på denne boksen (må avisolere og skru inn på endestykker (Stemmer) 2. må være ledning fra ut til tv (på boksen) og inn på grundig dekoder boksen. Her er det i ene enden gammeldags vanlig antenne plug, mens i andre enden må det være sånn skru greie (som i pkt 1.) (Stemmer her også) 3. Fra grundig boksen til tv er det ok. Finns det ferdige ledninger med ulike ender, eller må en avisolere og skru dingsene på selv.(blir aldri noe greie på) (Mest sansynlig ikkje) Redigert 28.Juni.2009 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juni.2009 Del på Facebook Svart 28.Juni.2009 Du er strengt tatt ikkje nødt å ha strøm på splitteren, med det er ein fordel slik at du får sterkast mulig signal. Splittaren skal normalt sett ha frå 10-32 volt. Selvfølgelig skal splitteren ha spenning. Hvordan skal ellers antenneforsterkeren som sitter i selve antennen fungere? Uten spenning til forsterkeren må du ha et KJEMPESTERKT signal inn til antennen. (har selv hatt Triax antenne i 10- 15 år). En annen ting å huske på når en bruker splitter er at en i menyen for Grundig-boksen slår av matespenningen (5volt) som boksen selv kan levere til antennen dersom en ikke bruker splitter. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
litt peiling Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Og hvem har antennefot nylon med gjenger som passer til toppmontering (Triax ufo) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 (redigert) Nå vet jeg ikke hvilke gjenger det er på din antenne, men AktivMarin på Åråsen i Lillestrøm har en del slike føtter. Det er vel ikke så langt fra deg? Ta med antennen og sjekk hva som passer. Holund på Skedsmokorset er også et alternativ, mener de forhandler Triax antenner. Lars H. Redigert 29.Juni.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
litt peiling Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Takk Lars H. Nei, jeg bor ca 20min fra AktivMarin på åråsen. Antenna ligger i båt, og dit er det 1,5 time. Det fulgte med feste til mast, men ikke noe til toppmontering. Alle slike ufo antenner er vel like, så viss noen har kjøpt ett slikt feste (noe sikkert mange har) er det fint om jeg får vite hvor. Er vel trolig 25mm, Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Er vel trolig 25mm Standard 1" antennefeste. Fåes i de fleste båtsjapper. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Jeg er nå ikke så sikker på at gjengene er de samme selv om diameteren er ca. 25mm. Gjenger er for meg et mysterium. Jeg måtte innom flere forskjellige føtter som i utgangspunktet var like før jeg fant noe som passet (nesten) til GPS'n min. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
litt peiling Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Prøvde å koble i helga. Det gikk til........... Jeg gjorde følgene: koblet "koax kabel" mellom ufo antenne og forsterkerbokser. Videre kabel mellom forsterkerboks og til grundigboksen. Fra grundigboksen til tv. Koblet forsterkerboksen til 12v og satte i 220v ledning på grundigboks og tv. Og hva skjer Jo, det lukter svidd og jeg ser at ledning (+12v) smelter. Jeg kobler derfor forsterkerboksen rett på batteri. Og hva skjer Ledningen mellom forsterker og batteri blir så varm at jeg ikke klarer å ta på den Hva er galt Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 5.Juli.2009 Del på Facebook Svart 5.Juli.2009 Du må nok muligens snu på ledningen din,mulig du ikke har pluss i midten.Men ikke vær gang det stemmer men har dumma meg ut på det samme i fjor hele tv ble kapput . husk og ha sikring i mellom.Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
litt peiling Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Er de noen som kan beskrive hvordan de har koblet ufo antenne til forsterkerdelen/splitter. Og videre fra denne til grundig mottaker. Og videre fra mottaker til tv Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Det må vel stå noe på forsterkeren inn out osv? Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
litt peiling Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Jepp , står "in" helt til venstre. Og "out" til tv i mitten. Og til høyre "out" til hjemmekino el.lign. Så jeg koblet antenne til in på forsterker, videre ut på midten til grundigboksen. Så fra grundigboksen til tv. Skulle jeg ha koblet ut til grundigboks på h.side (der det sto til hjemmekino el.lign)? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Anntenna kobler du på inn og out til dekoder der det står inn.Og der det står ut på dekoder til tv,eller om du bruker scart. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
litt peiling Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) Det står Power inserter/splitter på boksen. til venstre står det : IN Dc max 100mA, på mitten står det : Out -4db. Og til venstre står det: -4db I info om ant. står det ut til tv i mitten. og til Hjemmekino el.lign til venstre Og denne boksen skal kobles til 12v Redigert 9.Juli.2009 av litt peiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) .legg ut bilde av koblingen så er det litt lettere.Jeg har en Glomex men prinsippe er det samme.Så ser du vel på dekodere om du for feilmelding eller ei.lagt til ser bilde nå tror denne for strøm i fra dekoderen da skal dekoderen koble på der det står 100 ma og bruke en out til anntenna og den andre til tv.Må nesten bli sånn hvis ikke du har strøm inntak til denne? Redigert 9.Juli.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
litt peiling Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 rekker ikke å se på mottaker før en ledning har smelta Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Smelta hvor til strøm dekoder eller tv,kan ikke være antenne ledningene Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
litt peiling Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 se innlegg 14. Når splitter/powerboks blir koblet til 12v, da blir ledningene fryktelig varme Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.