Jump to content

Røde kors vannredningskorps bør bli NSSR sjøredningskorps.


oslofjord

Bør de frivillige vannredningskorpsene (røde kors) bli frivillige sjøredningskorps (NSSR) ?  

47 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Alle honør til frivillige rødekors medlemmer som gjør en stor dugnadsjobb for å hjelpe, men deres enegi og insats bør kanaliseres gjennom Redningsselskpets sjøredningskorps

 

 

1184656535000_baat510_1350373m.jpg

Bildet viser Røde kors båten fra Sandfjord som måtte reddes av Simrad Færder i 2007

 

1244384040757_498.jpg

Bildet viser Simrad færder som er frivillig sjøredningskops-båt

 

 

Røde kors vannredningsflåte (link)

 

Om Sandefjorrds røde-kors båt. (link)

 

NSSR beredskapskartet viser at et NSSRs næværend beredskap. Fordi Røde-korsbåtene ikke er i NSSR-systemet kan vi ikke disse med på kartet.

Link to post

Det er mulig jeg er blitt litt gammel og ikke har fulgt med i timen, men hva er et "vannredningskoprs"? Hvilket vann er det dette korpset skal redde? Kanskje jeg skulle lage en poll på dette spørsmålet mitt? Nei, jeg tror ikke det. Unyttige poller ser det vel ut til at det er mer enn nok av her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg blandet desverre begrepene......vannredningstjenesten (ikke vannredningskorps) er begrepet Røde kors bruker om sitt konkurerende alternativ til Redningsselskapets sjøredningskorps.

 

"Vannredningstjenesten" eller "båt og vannredningstjenesten" er altså begrepet Røde kors selv bruker som i denne saken.

 

(Burde korrigert til ordet "vannredningstjenesten" i pollen...men redigeringtiden er ute.)

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Aha, - den linken forklarte jo alt. Det er jo drikkevannet som skal reddes og ikke sjøen etter som linken snakker om "innmari mange båter rundt Mjøsa og Hurdalsjøen". Men å svare på 7 spørsmål med opp til 7 alternativer for svar på hvert spørsmål, orker jeg ikke nå når gradestokken viser 31oC i skyggen på nordsiden av huset. Man kan bli grinete av mindre. Men kos deg med alle dine poller salt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Disse båtene til Røde Kors blir vel noe av det samme som sneskuterene deres, en grei måte og omgå loven om motoriert fertsel i utmark er og sette på et Røt Kors så kan utvalgte medlemmer kjøre tulling så mye de vill. Har selv opplevd og måte hive meg ut av løypa for ikke og bli nedkjørt av Røde Kors skuter som åpenbart ikke var i noe oppdrag.

Link to post

Jeg fatter og begriper ikke at salt og andre så absolutt tror at det er bare en organisasjon som kan bli god på vannredning. La nå alle de som vil prøve seg. For min del kan sjøspeidere, ungdomsklubben i Vardø, Buekorpsene i Bergen, Frelsesarmeen og den lokale dykkerklubben starte en vannredningstjeneste om de få folk med seg. Det må da være greit at folk kan organisere seg nett som de vil. Det er kanskje noen som ikke liker redningselskapet av andre grunner men liker å drive vannredning. Jeg synes vi har for mange monopoler i Norge allerede og kan ikke se at Nssr skulle har monopol på dette. Hvis noen mener at de klarer noe, gjerne i et lokalt samenheng: Lykke til!

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Skjønner ikke denne pollen. Den prøver (forhåpentligvis ubesvisst) å så splid mellom to utmerkede organisasjoner.

NSSR har neppe noe i et lite vann å gjøre, og i hvert fall ikke Sjøassistanse;

Like lite som at Rauekrossen har noe å gjøre på åpne havet i kuling i de småbåtene de rår over.

Begge har et utmerket samarbeide (i hvert fall i MidtNorge); Hva de har i "Mårn-Du-triangelet" vet jeg mindre om.

Redningsaksjoner styres av LRS eller av HRS (på høyeste nivå) og bestemmer hvilke resurser som skal settes inn.

 

Å slå de to nevnte organisasjonene sammen skjønner jeg ikke vitsen med, for når trenger NSSR kunnskap om overlevelse i snøhule, eller Rauekrossen dykkerskole / båtførerprøven?

 

De dykkerne som er aktive i den landbasérte redningstjeneste (Norsk Folkehjelp eller Rauekrossen) har tatt sin dykkeropplæring andre steder (dykkerklubber, forsvaret o.l.) på egen hånd UTENOM de nevnte organisasjoner.

 

På grunn av "frivilligheten" skjer det av og til "glipp"; Du kan bli utsatt for å nesten bli nedkjørt av en snøscooter i marka, eller få ubehagelige overaskelser fra Hjepekorsets speedbåt. Dog er slike hendelser svært skjeldne!

 

Begge de frivillige redningsorganisasjonene (land og sjø) sparer staten for enorme beløp, noe organisasjonene faktisk må betale for å få lov til å utføre på sin fritid!! :puke: :puke:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Like lite som at Rauekrossen har noe å gjøre på åpne havet i kuling i de småbåtene de rår over.

 

Ja nemlig....Røde kors sine småbåter har ikke noe på det åpne havet i kuling å gjøre.......men hvorfor baserer Sjøassistanse seg på at f.e ks den lille båten fra Sandefjord Røde kors skal dekke den svært værharde kysten mellom Tønsbergfjorden og Staven ?

 

Dugnadsviljen er fantastisk....men hjelperne i havområder må ha egnede båter som feks. Simrad Færder som NSSR Sjøredningskorpset diponerer.

 

I småvann er det fint at røde kors har egne båter....men selv på Mjøsa har NSSR båt så Røde kors sine avdelinger ved Mjøsa bør samarbeide med NSSR om et best mulig felles redningsaparat hvor det ved båt og drukningulykker ved Mjøsa går minst mulig tid før første NSSR redningsmann eller Røde kors redningsmann er på plass via landevei eller sjøveien.

 

Mitt poeng er ikke å så splid, men at de gode krefter skal forenes i et viktig arbeid hvor sekunder kan være forskjellen mellom liv og død.

 

Førtste punkt må være at NSSR må vite hvor Røde kors sine båtter er. Derfor bør alle Røde kors båter ha GPS sender og plottes automatisk inn på NSSR kartet...gjerne med røde kors symbol.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
.......men hvorfor baserer Sjøassistanse seg på at f.e ks den lille båten fra Sandefjord Røde kors skal dekke den svært værharde kysten mellom Tønsbergfjorden og Staven ?

 

Salt, igjen, du har ikke forstått dette! Men du har veldig sterke forutintatte forestillinger om hvordan ting er, og meninger om hvordan ting burde være, det skal du ha. Det viser ikke minst spørsmålene og svaralternativene i denne pollen.

 

Det virker som du på en veldig krampeaktig måte prøver å forsvare og beskytte NSSR mot all annen "styggedom", jeg tror ikke NSSR trenger denne type beskyttelse! Den jobben redningskøytene gjør er god nok grunn til å støtte deres eksistens.

 

 

mvh

Helge

Redigert av hev (see edit history)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post

Sjøassistanse baserer seg da ikke på å bruke Røde Kors sin båt til redningsoppdrag utaskjærs i stiv kuling. De benytter seg av de ressurser som er tilgjengelige og fonuftige å bruke. Hvis Redningsskøyta er langt unna kan det fort bety veldig mye at Sjøassistanses får sendt ut en annen ressurs, som f.eks. kan plukke opp folk fra sjøen, selvom det ikke er utsyr ombord til å få satt sleper og redde fartøyet.

 

Jeg ser ikke på noen måte at det er så stor konkurranse mellom Sjøassistanse og NSSR. Hvis Sjøass. bruker en redningsskøyte får Redningsselskapet godt betalt, fort 6-10 ganger hva et Kystpatruljemedlemsskap koster. Jeg har fått hjelp av Sjøassistanse til slep en gang. Da sendte de ambulansebåten, siden redningsskøyta hadde motorhavari.

Link to post

Hvorfor er ikke rettskrivningskurs til "salt" et valg i pollen?

 

NSSR og Røde Kors samarbeider da bra, og gjør sine enkeltoppdrag hvor de ikke samarbeider minst like bra.. Hvorfor skal det endres på noe her?

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

Røde Kors opgraderer sin redningsflåte.

 

Basert på det som dukker opp ved nettsøk kan det synes som om Røde kors nå gradvis opgraderer fra vanlige fritidsbåter (joller/skjærgårsjeepr/daycruisere) til mer eller mindre spesialbygde redningsbåter/riiber.

 

RB%201.jpg

 

På Tjøme har Røde kors en spesialbygget redningsbåt.

 

Roede-Kors-baaten_imagelarge.jpg

 

Eksempel på båt som vel ikke er spesialbyd for redning.

 

Fin båt....men egner den seg for redningsarbeid hvor man må borde fritidsbåter i grov sjø eller plukke opp folk fra sjøen ?

 

Stor fart...men har den slepekraft ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Kjempegreier med alle som driv redning/assistanse til sjøss som ikkje heiter NSSR!

Har meir respekt for dei frivillige skøytene enn for dei "proffe"!

 

NSSR sine sjøredningskorps er frivillige. Så selv om NSSR står for proffesjonalitet og mange heltids redningsfolk må vi ikke glemme NSSR også har sine frivillige sjøredningskorps som sikkert er åpen for insats fra dugnadvillige røde-korsmedlemmer.

 

Røde kors sine båter er basert på dugnad men de er vel også en del av Telenors kommersielle tilbud til fritidsflåten hvor det vel ikke er gratis å få slep hvis mann ikke er medlem i sjøasistanse (?) Som forbuker må man da kunne tilate seg å se på det bergingsprodukt Røde kors tilbyr markdet selv om det er basert på frivillige manskaper.

 

Hva koster det (hvis ikke Sjøassistansemedlem) å påkalle hjelp fra en paserende Røde kors båt og be om å bli slept noen hundre meter til nærmeste øy ? Har de samme tariffer som NSSR ?

 

 

Vet noen hvordan økonomien for drift av Røde kors sine båter er ? (Jeg tenker da på båtene som er i aktivt redningsarbeid ved kysten og ikke de små beredskapsbåtene lokallagene har på hengere.)

 

Er oppdragene de får via Sjøassistanse så lønnsomme at båtdriften gir overskudd til lokallagene ?

 

Får røde kors på lik linje med NSSR statsbevilgninger til redningsbåtdriften ?

 

Går båtdriften med underskudd slik at den må subsidieres av øvrig foreningsaktivitet ?

 

Noen som vet ?

 

Dette er tilsynelatende et satsingsområde for Røde kors. Er det ikke noen fra Røde kors som kan forklare bakgrunnen for satsingen og perspektivene videre....ja og gjerne litt folkeopplysning om vannredningstjensten til Røde kors.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Er du i havsnød, står redningstjenesten (HRS osv) for redningen av deg og andre berørte personer. Det har ingen ting med medlemskap i NSSR, Sjøassistanse, eller andre tjeneste"foreninger" å gjøre. Tilfeldig forbipasserende båter har (mener jeg) også plikt til å ta deg med, men ikke nødvendigvis til den havna du ville, og plikten gjelder i tilfelle personer, og ikke ting (inkl båt).

Vil du ha hjelp til vansker med båten din, evt få den berget, så er det en tjeneste du kjøper. Du kan forsikre deg mot utgiftene, eller "medlemskape" deg ut av dem. Eller du kan la deg redde (se over), og la båten synke eller drive i skjæra eller hva du nå gjør.

Vil du ha den berget, bør du regne med å få regning på bergelønn. Er du med i f eks Kystpatruljen, får du hjelp og slep inkludert i medlemskapet. Er du med i Sjøassistanse, får du også det (også i Sverige og Danmark). Kanskje til og med reiseforsikringa di har dekning for slike utgifter, sånn at medlemskapene egentlig er overflødige hvis du har god nok reiseforsikring (nåja, kanskje dekning for dykking etter tau i propellen ikke inngår i forsikringene)

 

Det er mange som driver bergingstjeneste. Sjøassistanse bestiller tjenesten hos samarbeidspartnere, jfr også innleggene fra hev.

Røde Kors og andre de bestiller fra (f eks NSSR) er ikke del av Telenors kommersielle tilbud for det. De er oppdragstakere.

Redigert av 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Sjøassistanse bestiller tjenesten hos samarbeidspartnere, jfr også innleggene fra hev.

Røde Kors og andre de bestiller fra (f eks NSSR) er ikke del av Telenors kommersielle tilbud for det. De er oppdragstakere.

 

Hvis Røde kors er oppdragstaker for Telenor betyr vel det at Røde Kors er den del av den kommersielle Sjøassistanse-bergingspakken.

 

Ikke noe galt med å være kommersiell, men da er det vel natulig at forbrukerne tilater seg å sammenligne bergingsleverandørene Røde-kors og NSSR selv om begge organisasjoner delvis er basert på idealisme, dugnadånd og heltemodig insats.

 

Det må også være akseptbelt å ha synspunkter på organisering...

 

Mange tråder handler om valget mellom Sjøassistanse og NSSR og det valget kan i visse tilfeller medføre å få hjelp av rødekorsbåt isteden for NSSR båt.

Link to post
Hvis Røde kors er oppdragstaker for Telenor betyr vel det at Røde Kors er den del av den kommersielle Sjøassistanse-bergingspakken.

 

Nei, det er her du sporer av. :nonod: Jeg kan forklare en gang til.

 

Sjøassistanse-tilbudet fungerer slik at når et medlem får et problem av midre kritisk karakter (vi snakker altså ikke om nød/haster her), så prøver den aktuelle kystradion å finne en egnet ressurs til å assistere. Denne ressursen er veldig ofte en redningsskøyte, men det kan også være andre fartøy, også røde kors sine båter om det skulle passe. Deretter er det opp til sjøassistanse-medlemmet å godta eller forkaste, det er tross alt han/hun som skal betale for "gildet" i utgangspunktet så pris er nok en viktig ting som må vurderes.

Sjøassistanse er altså en formidler av hjelp på dette stadiet. Det er først i etterkant at Sjøassistanse vil refundere hele/deler av regningen.

 

Sjøassistanse har altså ingen interesser i verken Røde kors eller andre organisasjoner, og eventuelle refusjoner ifm. assistanser blir utbetalt til medlemmene, ikke til Kystpatruljen/Røde Kors osv.

 

mvh

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
...men da er det vel natulig at forbrukerne tilater seg å sammenligne bergingsleverandørene Røde-kors og NSSR

Alle bergingsleverandører er da kommersielle! De skal ha betalt for jobben sin. Det skal også f eks Bugser og Berging, et havnevesen med passende fartøy, og andre.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Det er først i etterkant at Sjøassistanse vil refundere hele/deler av regningen.

 

Uff da....da foretrekker jeg å være Kystpatruljemedlem hvor man slipper å se regningen og hvor hele episoden er ute av hode og ute av sinn når man har takket for hjelpen til en hjelpende NSSR båt.

 

Jeg må nok en gang presisere at jeg er positiv til alle sjøens hjelpere....men stiller spørsmål ved om det totale hjelpetilbudet er optimalt organisert når det spredt på så mange private og offentlige organer....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Uff da....da foretrekker jeg å være Kystpatruljemedlem

 

Nei, akkurat det kom vel ikke som en bombe på noen av oss... :giggle:

 

Men andre igjen mener kanskje at det kan være greitt å få dekket sine utgifter uansett hvem som hjelper? Det er tross alt ikke alle steder i vårt langstrakte land at redningsskøytene ligger like tett som i Oslofjord-regionen, og selv der kan det hende at hjelpen kan være nærmere fra andre.

Men dette må det være opp til hver enkelt å avgjøre.

 

mvh

Helge (Florø radio)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Det er først i etterkant at Sjøassistanse vil refundere hele/deler av regningen.

Vel, jeg opplevde å få tau i propellen midt i Kosterfjorden i Sverige og fikk hjelp via Sjøasistanse. Jeg satt bom fast i en line mellom noen ruser hvor linen hadde kommet helt opp i vannskorpen. Jeg måtte betale på stedet til dykkeren som skar meg løs, men hørte aldri noe om noen regning for taxibåten som fraktet ham ut og tilbake igjen.

 

Når det gjelder NSSR og Kystpatruljen, fikk jeg stopp i Sandebukten for noen uker siden. Som medlem kunne jeg da få gratis tauing til nærmeste havn med veiforbindelse som var Holmestrand. Men med kone og hund ombord og bilen i Son på andre siden av Oslofjorden, valgte jeg å betale kr.1450,- (ikke der og da men regning er nå kommet i posten) for slep til Son fremfor å komme meg fra Holmestrand til Horten med buss eller Taxi, ferge til Moss og så buss/Taxi til Son. Så alt er ikke gratis noen steder.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Når det gjelder NSSR og Kystpatruljen, fikk jeg stopp i Sandebukten for noen uker siden. Som medlem kunne jeg da få gratis tauing til nærmeste havn med veiforbindelse som var Holmestrand. Men med kone og hund ombord og bilen i Son på andre siden av Oslofjorden, valgte jeg å betale kr.1450,- (ikke der og da men regning er nå kommet i posten) for slep til Son fremfor å komme meg fra Holmestrand til Horten med buss eller Taxi, ferge til Moss og så buss/Taxi til Son. Så alt er ikke gratis noen steder.

 

Lars H.

Interessant...

 

Er du medlem i Sjøassistanse LarsH? Og hev, ville LarsH fått refundert disse 1450,- hvis han var medlem?

Link to post

Så hvis du fulgte prosedyren LarsH:

Viktig

Nærmeste kystradiostasjon skal kontaktes før en benytter tjenester som medfører refusjon fra Sjøassistanse.

får du dekket dine 1450,-

Sleping

Ved behov for slep skaffer Kystradiostasjonene egnet ressurs for å slepe deg til nærmeste havn. Medlemskapet refunderer utgifter til slep/assistering opp til maksimum kr 7.500.- (må ha gyldig konsesjon på VHF) Maksimum kr 5.000.- (dersom medlem ikke har gyldig konsesjon på VHF)

 

eller kanskje ikke.... siden det ikke var nærmeste havn. Men nærmeste praktiske var det ihvertfall!

Redigert av Håp (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...