Lars H. Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Litt mer i detalj om hendelsesforløpet. Etter en helg på Kommersøya var jeg kommet midt utpå Sandebukta da motoren stoppet. Jeg ankret opp og forsøkte alle mulige ting for å få start igjen, men til ingen nytte. Ropte så opp Tjøme Radio på K7, og forklarte situasjonen, sa at jeg var medlem i både Kystpatruljen og Sjøassisianse (samme for meg hvem som skulle hjelpe) og sa at jeg trengte slepehjelp. Men etter litt venting fikk jeg beskjed om han ikke hadde noen tilgjengelige båter, men at Redningsselskapets båt i Drøbak, Odd Fellow II kunne komme om noen timer. De lå på verksted med motortrøbbel selv! Tjøme radio ropte så opp båter i området, og øyeblikkelig svarte La Saga som er en kameratbåt og som lå igjen på Kommers (jeg trodde ikke at han hadde VHF, hadde jeg visst det hadde jeg ropt opp ham). Assistanse fra Tjøme ble dermed avblåst, og Knut med La Saga kom ut og la seg ved siden av oss. Så en ny runde på hodet i motorrommet (knut er motorkyndig og har jobbet på Sjøsenteret(?) i Holmestrand). Men vi måtte gi opp etter at vi feilaktig konkluderte med at det var fødepumpen for diesel som var kaputt. Tok så kontakt med Tjøme igjen og fikk snakke med folket på Odd Fellow II som nå hadde operativ båt igjen. Vi avtalte at de kom oss imøte for å taue oss til Son, mens La Sage tauet oss mot Holmestrand. Vi kom først til Holmestrand, og lå der til redningsskøyta tok oss videre hjem til Son. Om dette kan sees på som en operasjon fra Kystpatruljen eller Sjøassistanse, vet jeg ikke. Var det i regi av Kystpatruljen, er det korrekt at jeg ble fakturert for slepet hjem til medlemstakst da det ikke var til nærmeste havn. Var det i regi av Sjøassistanse, er det litt mer uklart, men også her tolker jeg reglene dit hen at heller ikke de ville dekket mer enn slep til nærmeste havn, altså Holmestrand. Kanskje Knut i La Saga kunne forlangt betaling for dieselen? Eller jeg for de to flaskene rødvin han skal få neste gang vi treffes? Når det gjelder årsaken til motorstoppen, var det luft i dieseltilførselen til fødepumpen pga. løse nipler og utette pakninger i grovfilteret slik at pumpen sugde luft. Har nå koblet forbi filteret og luftet etter alle kunstens regler og motoren går som en klokke. Skal kjøpe et nytt og bedre grovfilter så småningom. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Håp Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 (redigert) Om dette kan sees på som en operasjon fra Kystpatruljen eller Sjøassistanse, vet jeg ikke. Var det i regi av Kystpatruljen, er det korrekt at jeg ble fakturert for slepet hjem til medlemstakst da det ikke var til nærmeste havn. Var det i regi av Sjøassistanse, er det litt mer uklart, men også her tolker jeg reglene dit hen at heller ikke de ville dekket mer enn slep til nærmeste havn, altså Holmestrand. Kanskje Knut i La Saga kunne forlangt betaling for dieselen? Eller jeg for de to flaskene rødvin han skal få neste gang vi treffes? Lars H til At det var en operasjon fra Kystpatruljen utelukker ikke at det samtidig er en operasjon fra Sjøassistanse? Jeg ville sendt inn fakturaen fra Redningsselskapet med beskrivelse av hendelsesforløpet og bedt dem vurdere om det dekkes. Kameratdelen syns jeg bør ordnes på tradisjonelt vis. Neste gang er det motsatt. Redigert 29.Juni.2009 av Håp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Hei. Tror sannelig jeg skal ta deg på ordet Håp og sende kopi av papirene med en detaljert beskrivelse av hendelsesforløpet til Sjøassistanse. Så får jeg i hvert fall klargjort hva jeg har krav på. Og etter en tannlegeregning på 21000 og nytt kjøleskap til båten på over 4000, er kassen "bånnskrapt" for en "stakkars pensjonist" som ikke får feriepenger eller redusert skatt i juni! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SRA Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Blir spennnende å se hva de svarer, her er vilkåret deres rundt slep - nærmeste havn 1. Sleping Ved behov for slep skaffer Kystradiostasjonene egnet ressurs for å slepe deg til nærmeste havn. Medlemskapet refunderer utgifter til slep/assistering opp til maksimum kr 7.500.- (må ha gyldig konsesjon på VHF) Maksimum kr 5.000.- (dersom medlem ikke har gyldig konsesjon på VHF) vilkår Får du dekka videre slep så vil en kombinasjon av slike medlemsskap være bra og denne tråden skape "presedens" Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Nå er det en stund siden jeg var aktiv i Røde Kors, så jeg er ikke i 'loopen' lenger mht til hva som skjer og hvorfor. Men la meg begynne med å peke på en grunnleggende forskjell mellom Sjørednigskorpset og Hjelpekorpset: Sjøredningskorpset driver utelukkende med sjøredning, hjelpekorpsene har et bredt spekter av forskjellige landbaserte aktiviteter i tillegg til sjøredningen. Dette inkluderer førstehjelpskurs, vintertjeneste, redning i bratt lende, sanitetsvakter på idrettsarrangement, konserter osv, ambulansetjeneste, assistanse til politiet ved ettersøkelser, skogbrannslukking etc. Listen over de forskjellige områder hjelpekorpsene driver innenfor er for lang til å ta med her. Når hjelpekorpset kaller sin aktivitet for vannredning, og ikke sjøredning, så er det vel flere gode grunner til det. For det første så er sjøredning en seriøs sak som er definert i IMO-konvensjoner, omhandler berging av skip, mannskap og passasjerer til havs og er en kapasitet som Norge er forpliktet til å ha. Dette er Kystvakten, 330-skv og NSSR sitt domene. Hjelpekorpsene har ingen ting på havet å gjøre, og har nok heller ingen ambisjoner om å være der. Samtidig innbefatter RKH sin vannredningstjeneste en del områder som ikke dekkes av sjøredningsbegrepet, bl.a. søk og redning i strandsonen, sokning, elveredning og ikke minst opplysningsarbeid. Dykking var noe man drev med tidligere, men er nok utelukket i dag pga de strenge sertifikatreglene som er kommet rundt dette. Å påstå at RKHs vannredningstjeneste bør opptas i Sjøredningskorpset er en søkt og uaktuell problemstilling. Dette er utfyllende, ikke konkurrerende virksomheter, og det er en del ildsjeler som er aktive i begge organisasjonene. Ved redningsarbeid er det uansett HRS som er øverste myndighet. Den positive effekten av å ha flere organisasjoner er jo at det blir flere redningsressurser på sjøen Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
hev Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Tror sannelig jeg skal ta deg på ordet Håp og sende kopi av papirene med en detaljert beskrivelse av hendelsesforløpet til Sjøassistanse. Så får jeg i hvert fall klargjort hva jeg har krav på.... Ja, det er nok lurt, så får du en vurdering. Du finner skadeskjema på sjoassistanse.no under medlemsinfo, send inn dette med forklaring i tillegg til dokumenterte utgifter. Lykke til mvh Helge Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
FredrikW Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Da Sjøassistanse organiserte slep for meg fikk jeg beskjed om at en faktura ville komme i posten etter en stund. Da den kom etter noen dager fylte jeg ut et skademeldingsskjema som ligger på websidene til Sjøass, la ved kopi av fakturaen og sendte dette inn. Etter kun få dager sto pengene på konto. Siden Redningsskøyta hadde motorhavari også da jeg fikk problemer, endte det med at Sjøass sendte ambulansebåten, siden den var nærmeste ressurs. Ombord i den var det to knallhyggelige og maks serviceinnstilte karer. Mener å huske at fakturaen jeg mottok kom fra Oslo Brann-og Redningsetat (eller noe i den duren). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Hei. Vel hjemme etter 4 ukers båtferie gikk jeg idag gjennom posten for denne tiden. Og der var det et hyggelig brev om godtatt refusjon for utlegget mitt til Redningsselskapet for slep til hjemmehavnen min. Og beløpet var kommet inn på bankkontoen min. Se dette innlegget mitt lenger oppe i tråden. Bra Sjøassistanse! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.