Hallaron Startet 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2009 Fredag kveld var jeg ute og seilte. Båten gikk på autopilot, seilflaten var balansert gjorde rundt 5 knop, jeg satt i cockpiten og kikket i et blad og drakk kaffi. Plutselig hører jeg et smell og ser masta tipper over mot styrbord side. Strekkfisken på styrbord toppvant røyk, i løpet av 1 sekund er alt kaos og masta ligger i vannet. Jeg hadde heldigvis ikke med meg familien i båten og etter 10-20 minutter har jeg fått løsnet alle vant og stag og fall og skøter. Trist å se riggen forsvinne i dypet. Har ikke hatt wirekutter i båten før, men det skal på plass nå!!! Var en smule rystet etterpå kan man si. Etter det jeg kan lese ut av forsikringspapirene dekker forsikringen dette, men det blir ikke noe mer seiling på oss i år er jeg redd. Tar sikkert tid med forsikringen osv. pluss at det er jo en viss leveringstid på seil og rigg. Så om dere ser en Maxi 95 som er ute på tur på sørlandet i sommer, så er det oss :-) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
SeaRaymond Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Tragisk kjedelig for dere dette Håper den økonomiske biten iallefall ordner seg og at det ikke tar unødvendig lang tid. har ikke greie på seilbåter, men syntes dette høres utrolig ut, men dette er jo ett bevis på at det ikke bare er motorer som fremdrift som havarer. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 det var tråkigt o höre, tur att du ikke blev skadad... annonsen er visserligen 2 år gammel men du kan ju ringe o pröve http://www.maxisidorna.com/annonsarean/annons_2461.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hallaron Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Takk for tipset, gunga din. den skal jeg absolutt sjekke opp! Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
LALUNA II Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Triste saker dette men godt du ikke kom til skade Håper du får tak i rigg fort igjen og får seilet igjen Seilbåt uten filler og mast er et sørgelig syn Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lazyjack Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Ja rigghavari oppleves nok som svært dramatisk vil jeg tro. Det kunne være interessant å vite et par ting: Hvor på strekkfisken var bruddet(gjengeparti, gaffel, riggbolt, ...) Var strekkfisken original dvs. like gammel som båten? Har du rigget båten selv? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Etter det jeg kan lese ut av forsikringspapirene dekker forsikringen dette, ... Hvor er du forsikret? Mener å huske at i noen meget få selskaper så er man helt dekket mens i de fleste selskaper så blir masten/riggen nedskrevet og til slutt så er det bare en brøkdel av kostnaden for ny rigg som dekkes? Håper det beste for deg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hallaron Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Ja rigghavari oppleves nok som svært dramatisk vil jeg tro. Det kunne være interessant å vite et par ting: Hvor på strekkfisken var bruddet(gjengeparti, gaffel, riggbolt, ...) Var strekkfisken original dvs. like gammel som båten? Har du rigget båten selv? Det var jo litt kaotisk på dekk en periode, men jeg tror det var i gaffelen ned mot dekket,det var i alle fall ikke noe igjen i festet mot dekket. Tror ikke de var så gamle som båten, men jeg har ikke byttet den i de årene jeg har hatt båten Har rigget selv ja. Hvor er du forsikret? Mener å huske at i noen meget få selskaper så er man helt dekket mens i de fleste selskaper så blir masten/riggen nedskrevet og til slutt så er det bare en brøkdel av kostnaden for ny rigg som dekkes? Håper det beste for deg! Har forsikret båten i frende forsikring. Det står ikke noe i forsikringspapirene om at verdien skrives ned.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
opus Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Uff så ergelig, føler med deg! Føltes det ut som at å kappe/skru løs masten var eneste løsning, ingen mulighet til å redde noe? Tenker også på råd du kan gi oss andre, om du ville gjordt ting anderledes "neste gang" ? Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Hvor dypt var der du kappet løs masten? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Jeg kjøpte jo nye seil i fjor, og hadde byttet alt løpende i riggen i år, så jeg vurderte om jeg kunne redde noe, men med masta liggende på på skrå ned på sida av båten og båten gyngende på tvers av 1 meters dønninger vurderte jeg det til litt for risikabelt. Jeg var et stykke fra land, og skulle masta slått hyll i båten ville det vært litt kritisk, VHF antenna sto jo på toppen av masta, så jeg hadde ikke fått ropt på hjelp, jolla valgte jeg selvfølgelig å la bli hjemme denne gangen. Lærdommen: rigghavari kan skje, så boltesaks blir standard i båten fra nå av, VHF skal legges opp med backup antenne. Det trenger ikke være storm for at riggen skal havarere. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Hallaron Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 akkurat hvor dypt det er vet jeg ikke, men det var et stykke ut i Skagerrak, på høyde med Risør omtrent, tror det er for dypt til å dykke for å si det sånn Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Mulligan Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Mnei. Jeg tenkte ikke dykking. Men et godt høyfrekvens lodd med utvendig svinger vil nogenlunde sikkert se den. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 men jeg tror det var i gaffelen ned mot dekket,det var i alle fall ikke noe igjen i festet mot dekket. .. Kan høres ut som om en splint har falt ut og at bolten har "virbrert vekk" Sier ikke at du har gjort det, men det er en god grunn til at det ikke anbefales gjenbruk av splittpinner. Bra at du går til anskaffelse av en skikkelig "avbiter" - selv om noen sikkert spør: "Hvor ofte tror du riggen går overbord?" Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Ja, jeg har tenkt på det jeg og, at splinten kan ha forsvunnet og bolten ikke hadde noen låsing. Får nok neppe noe svar på det, men det heretter kommer jeg til å være meget nøye med å tape strekkfiskene.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Mulligan Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Litt uenig. Jeg har aluminiums beskyttere fra Selden over strekkfiskene. Billige, og du kan løfte på de for å inspisere. Og som nevnt, bruk kun nye splittnagler og bøy dem maks 30 grader. Jeg kjenner ikke din båt, men klarte ikke undervanta å holde masta? Og, det var bra det gikk godt med deg og båten. Slike tråder er en suveren "experience transfer" og noe vi alle kan lære av. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 28.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Ja slike hylser over strekkfiskene er jo fine, men de vil neppe hindre splinten i å dette ut om denne sitter dårlig i.. Undervantet holdt ikke masta nei.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Bøljan Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Som enkelte nevner her så kan nok variere hva de de forskjellige fors.selskaper dekker, også med tanke på avskrivning. Derfor kan det lønne seg å ta en rigg sjekk hos et aut. riggfirma av og til, du får da et dokument på at løpende og stående rigg er kontrollert og nødvendige deler skiftet. Med et slikt dokument i hånda av rel. ny dato får du full dekning ved skade ifb. med rigghavari. Det kunne jo også ha endt verre en det det gjorde for deg. Men jeg føler virkelig med deg, må være trist å se at riggen bare forsvinner i dypet. Godt at det ikke gikk værre enn det gjorde tross alt, håper tingene ordner seg fort og greit for deg. Wirekutter er et must i seilbåt Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Uansett tror jeg nok det er en eller annen begrensning med hensyn til verdi. Det pleier iallefall å være et punkt som sier noe om dette i vilkårene. M.a.o Maxi 95 m/ helt ny rigg vil ha en større verdi enn en rigg fra 1975. Merverdien vil du nok antakelig måtte svare for selv. - Men hva den summen er, er jo ikke like lett å beregne. Noen lapper blir det nok. Uansett dramatisk, - og bra det gikk bra. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Jeg bruker aldri splittnagler til å låse riggbolter. Jeg bruker låseringer. Mindre sjanse for at noe hekter. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Når noen i forsikringsselskapet blir grinete fiordi du ikke fikk fisket opp masta: En mast veier vel 50-100 kg og er 12-15 meter lang. Ikke akkurat noe du bare løfter opp på dekk alene uten kran. Med tanke på at det er et utall fall, skjøter, og stål vant/-stag i en stor vase festet til den betyr også at det ikke bare er å feste den til skutesida og motre i land heller. Sjansen for å få noe av dette i propellen er større enn behagelig. Det eneste rette er å dumpe den. Jeg håper at jeg aldri vil oppleve dette. Såvidt jeg forstår demonterte du alle riggebolter og strekkfisker siden du ikke hadde tang for å kutte riggen. Jeg har alltid sett for meg at dette er minst like enkelt som å manøvrere en svær tang rundt på dekk. Det er jo grove saker, og tøff jobb og kutte en 7-8-10 mm syrefast wire. Og som du sier, det var sjø og urolig vann. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hallaron Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Virket som om han jeg traff på forsikringe var seiler selv. Han tok som en selvfølge at jeg hadde dumpet masta. Takstmannen kommer i løpet av uka så får vi se, ferien begynner om tre uker, så det blir neppe seiling i ferien, vi får motre litt rundt på sørlandet, ser dere en avmastet Maxi 95 er det derved stor sjangs for at det er undertegnede... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Mulligan Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Jeg synes hallaron gjorde det eneste riktige. Jeg for min del hadde gjort nøyaktig det samme. Nå er det sånn med den boltesaksa de fleste av oss har ombord at den klarer man ikke å kappe wire med. Men halsen på strekkfisken kappes lett. Jeg har prøvd. Ei wiresaks er stor og tung. Jeg har også ei øks i båten til å kappe fall og hal. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Triste greier dette , var en som fikk kuttet masta i 2 på midten i vinterstormen i fjor vinter her i havna (slutten av januar) og han ble observert midt på sommeren i fjor ute på tur uten mast , dette var en nyere oceanis så det tar nok tid å få tak i ny mast for deg også og skulle du klare å få tak i mast så tror jeg neppe noen seilmaker kan levere deg seil på 3uker nå midt på sommeren , kanskje UK i Oslo men tror det holder hardt. Blir det full dekning på forsikringen så blir det vel karbonmast og PBO samt karbonseil neste år Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Har du hørt med Selden da? Eller John Mast? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.