Mulligan Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Volvo D-6. Say no more. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Skal ikke si noe mer jeg, har en båt med nærliggende motorhavari jeg så Heldigvis har jeg en motor på lur da Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
ÅtteGlass Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Heldigvis har jeg en motor på lur da Og det har alle seilbåtene også.... Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Bergen Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Har forsikret båten i frende forsikring. Det står ikke noe i forsikringspapirene om at verdien skrives ned.. Godt det gikk bra med mannskapet. Har selv båten (og det meste annet jordisk gods) forsikret hos Frende. Selskapet virket troverdig under et "salgsfremstøt" i seilforeningen sist vinter men hadde få konkrete skadeoppgjør på båt å henvise til ved spørsmål om detaljer (selskapet er ganske nytt!) så det kunne ha vært greit å høre hvordan oppgjøret gikk etter denne hendelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 8.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Nå er jo ikke denne saken avsluttet enda, men de virker seriøse og skikkelige, skal bli spennende å se når alt er i boks.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Hallaron Svart 8.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Og det har alle seilbåtene også.... En seilbåt er oftest også en grei motorbåt, mens det er heller sjeldent at en motorbåt er en grei seilbåt....................... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Nåja ser mange motorbåter som skal legge til som blir tatt av vinden, da seiler de riktig så bra Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Hallaron Svart 8.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 så sant så sant :lol: Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
tool Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 (redigert) Tillater meg å gjenta en beskrivelse som jeg postet på oppfordring for noen uker siden. Hvis man skal kunne berge noe av riggen, eksempelvis seil, rodkick og bom, så forutsetter det nesten at ikke hele riggen havner på havet. Alternativt at det er smul sjø, slik at man våger å bruke tid mens riggen ligger langs skutesiden. Men det er jo sjelden at man kommer i denne situasjonen under rolige forhold. Dette skjedde altså under årets Watski Skagerrak2Star. Det stemmer at Frøken Fryd også ble utsatt for mastebrudd. Jeg har ikke noen god forklaring på hvorfor det skjedde akkurat der og da. Masten var riktig satt og vi har alltid vært flinke til å bruke sjekkstagene på kryssen for å unngå pumping. Ned til Arendal brukte vi sjekkstag, og vi hadde egentlig en problemfri seilas. Bortsett fra at akterliket revnet på to steder når vi satte rev. 2. Vi kjørte med Medium/heavy fokk og 2 rev og det gikk greit inn til en 5.e plass. Vi har aldrig hatt taket på første etappen så nå hadde vi et godt utgangspunkt videre. Det meste av pitstop tiden gikk med til å reparere storseilet. Vi går til Arendal med samme seilføring men uten rev i storen. Planen er å gå 3 timer sydlig for så å lense for spinnaker til Marstrand. Vi har kommet ca. 3 timer ut i etappen når skaden skjer. Vi har 30 knops vind 140-150TWA og 4-5 mtr. bølger. Midt i en surf brekker masten en meter under nedre salingshorn, og så etter det 10 cm over dekk. Riggen faller til le, og vi går klar av alt. Mens vi finner frem verktøy og rigger nødantennen dreier båten slik at vi får riggen til lo. Klipper først alt på le side og så gjør vi et forsøk på å berge fokka. Mulig vi kunne klart det til slutt men faren for å få mastestumper inn i båtsiden er så stor at jeg velger å kutte oss løs. (8mm rod er nok øvre grense med en vanlig boltesaks!) En veldig kjedelig hendelse. Store verdier går tapt men heldigvis ingen skader på mannskap eller båten for øvrig. Under regattaforhold pusher vi jo litt mer enn på tur men jeg synes ikke vi var uforsvarlige. Vi så jo andre båter som satte spinnaker direkte ut fra Torungen, og det avsto vi fra. Litt uvisst når vi er igang igjen. Spm. nå er jo om det skal bli karbonmast. De kan jo brekke de og men kompetansen på området har nok blitt veldig mye bedre nå enn for få år siden. Det blir ikke karbonmast. En kost/nytte betraktning, og innhenting av referanser, falt bedre ut i forhold til aluminium. Karbonmast ville også straffe meg med 0,01 på LYS tallet. 36 sekunder på timen, hvis noen syntes det virket lite...... Redigert 8.Juli.2009 av tool (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Når jeg leser hva dere opplevde virker det adskillig mere dramatisk. Det var adskillig mindre sjø og vind når min reise over bord. Dere var imidlertid 2 stykker. Det var litt skremmende å være mutt aleine uten Jolle, uten flåte, uten VHF som virket (antenna var i vannet) og med en mast som av og til traff skroget med tilhørende lyd. Kan være det er en teoretisk mulighet til å berge masta i en slik situasjon, men når en står midt oppe i det, så tenker en sikkerhet først, så får det koste det det koster. For meg var det ganske raskt klart at det ikke var noe alternativ å berge masta. I etterpåklokskapens lys har jeg registrert mange gode idéer om hva en skulle ha gjort, men nå var det undertegnede som var oppe i situasjonen og min vurdering var riktig der og da. Så får andre vise sine gode løsninger/håndteringer når de har vært oppe i lignende situasjoner. Jeg tror det er svært vanskelig og farlig å berge en rigg som ligger i vannet i en slik situasjon. En ennen ting er om det så stort et poeng. Selve masterøret mitt ble ødelagt, det samme med bommen. Vindex ble garantert ødelagt, elektronikken er mest sansynlig bare å kaste, seilene er vel det eneste av verdi jeg kan se som kunne være noe å berge.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
tomeriks Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Her er ett utdrag fra hvordan Gjensidige tenker ved oppgjør.. Kanskje en man bør tenke på å bytte forsikringsselskap?? De har sikret seg godt for at man ikke skal kunne tjene noe på forsikringsoppgjøret.. selv om jeg tror at virkeligheten er noe mer moderat Kan båten repareres til vesentlig samme stand som før, erstattes reparasjonsomkostningene begrenset til forsikringssummen. Dersom reparasjon av de enkelte deler etter selskapets vurdering vil være teknisk eller økonomisk ulønnsomt, utskiftes disse med likverdige deler. Verdiforringelse som følge av reparasjon erstattes ikke. Innebærer reparasjon en forbedring, gjøres det fradrag tilsvarende verdien av forbedringen. Kontanterstatning utbetales på grunnlag av takst jf. pkt 4.4. Selskapet kan avgjøre ved hvilket verksted reparasjonen skal foretas. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 25.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Tenkte å komme med en liten oppdatering på denne saken. I ferien reiste jeg til Gøteborg og fikk en ny mast på båten. Etter et par dager med litt rigging o.l. var den oppe og på plass. Masta var fin og prisen var grei. Plukket opp familien og gjorde en hurtigutgave av svenskekysten nordover på litt over en ukefør vi traff noen venner på koster og vendte tilbake til Norge. Jeg har ikke bestilt meg nye seil enda og heller ikke montert ny VHF antenne og Vindinstrument i masta. Når alt er på plass med nye seil, regner jeg med at kostnadene har beløpet seg til mellom 60 og 80 tusen. Jeg finn 80 tusen på forsikringa, men har gjort alt arbeidet selv. Skulle jeg montert en ny (helt ny) mast ville jeg nok endt på 130-150 totalt, så det ble en del avkorting i forhold til ny pris. Jeg kunne nok ha klaget og fått hevet beløpet en del, men følte vel egentlig at jeg var kommet greit ut av det, så jeg lot det bli med dette. Til slutt kom jeg greit ut av dette og er en erfaring rikere, en annen ting er at vi ønsker oss større båt så det er en maxi 95 til salgs på sørlandet nå Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
KnutIvar@home Svart 25.August.2009 Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 (redigert) akkurat hvor dypt det er vet jeg ikke, men det var et stykke ut i Skagerrak, på høyde med Risør omtrent, tror det er for dypt til å dykke for å si det sånn trist med riggen da. meen har et lite forslag som forhenværende line fisker. riggen burde være lett og sokne etter om du har noenlunde posisjon hvor du mistet den. litt viktig hvordan du lager "sokna" da, må ha to dregger på for og sokne, en for og holde linen nede og en for og huke på det du leter etter :-) men kanskje ikke nødvendig og få opp den gamle riggen, men er ikke umulig og finne den igjen på denne måten :-) Redigert 25.August.2009 av KnutIvar@home (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.