Jump to content

AD 41 Overtrykk i bunnpanne


Lenny

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Scan 360 med to ad 41 motorer. Det ble oppdaget at det var overtrykk i bunnpannen på begge motorene. Gangtid ca 900 timer. Etter mye om og men ble det bestemt at begge motorene skulle plukkes. Motorene ble plukket ned og det ble avdekket at sylindre var blankpolerte, dvs nesten alle nødvendige honespor var polert bort. I tillegg var det noen småstriper i noen av sylindrene,

men det ”verste” var at samtlige sylindre og noen stempler hadde tydelige spor etter

vannintrenging i sylindre og det var ganske dype groper etter tæring i sylindervegger og

stempeltopper. Ventiler ble utmontert fra sylindertopp og det var også noe tæring på

ventilstammer og på tetningsflate på ventiltallerkener og ventilseter. Ventilsetene var også noe skjevslitte. Sylindre og ventiler ble målt for slitasje og ovalitet og verdiene på dette lå godt innenfor det akseptable. Det ble derfor besluttet å reparere skadene ved å hone ”godt ut av” sylindrene, og bytte stempelringer, samt frese ventilseter og slipe ventiltallerker.

Motorene ble deretter montert sammen med nye pakninger, nye ventiltetninger og ny

olje/oljefilter. Det ble levert 1 års garanti på jobben. Etter ca 20 timers gangtid sprutet det olje av den en motoren. Selger ble kontaktet og det ble besluttet at problemet var for liten dimensjon på slangen for veivhus utluftingen. Dette er det VP Norge og en VP autorisert verksted i Bergen som har konkludert med. Etter installasjon av ny slange som ligger løst i motorrommet, bruker den en motor mye olje. Oljen på peilepinnen på den andre ligger langt over maks til den har stått et par timer da er den med på normalt nivå. Jeg stoler ikke på den jobben som er utført. Trenger seriøs hjelp før jeg kontakter advokat og en eventuell heving av kjøpet. Er det noen som kan hjelpe meg. Det var meningen at vi skal på tur i 4 uker fra fredag men det ser ikke slik ut ;-( Hilsen en fortvilet famile.

Link to post
Oljen på peilepinnen på den andre ligger langt over maks til den har stått et par timer da er den med på normalt nivå.

Er ikke det helt som normalt?

Hvis du peiler olje etter stopp etter først å ha peilepinnen ute, hva skjer da?

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Hei

Hadde samme problemet med min 41A motor,der kom olja ut av utluftings filtret nor en kjørte motoren over 3000 om

tok da en lekasje test på motoren og det var langt over hva som er normalt.

 

Be om at de tar denne testen så får du det på det rene om det er blit utført en riktig rep,med å bare hone syl og bytte fjærene.

jeg byttet da foringer og stempler+ overhalte toppen.

 

Nor du peiler olja er det best å gjøre det etter at motoren har vært stoppet en god stund ellers kan du få feil mål på peile pinnen.

Link to post

En neste utrolig historie.

 

- Hvordan er det mulig å slite ut to motorer så fullstendig på bare 900 timer? Spor etter vannintrengning i sylindre på begge motorer? Har båten vært sunket?

- Dype spor etter tæring i sylindervegger, men det ble likevel besluttet at honing var godt nok?

- Hvordan kan dimensjonen på veivhusventilasjonslangen plutselig bli for liten etter 20 timers drift? Og hvorfor ligger den løst i motorrommet?

- Tæring på ventilstammer, og likevel er ikke ventiler byttet? Ikke rart den bruker olje...

 

Her var det mye rart på en gang.

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post

Ja, her er noe feil. 900 timer er selvfølgelig ikke noe på slike motorer. Alt tyder på at du har fått inn saltvann. Mest sansynlig er dette via intercooler. Enten ved en lekkasje i kjøleregisteret eller ved gåene/feilmonterte pakninger. Da vil saltvannet komme inn via innsugsmanifoldet og inn i sylindrene via innsugsventilene, eller via ventilstamme/styring. Slangedimensjonen på veivhusutluftinga skal være den dimensjonen som Volvo leverer, hverken mer eller mindre. Å øke dimensjonen for å bli kvitt oljesøl er å kurrere/angripe symptomene og ikke gripe fatt i årsakene.

Slangen skal ligge "løst" i den forstand at den ene enden er festet i gummismokken på bakre ventildeksel, mens den andre går inn på en nippel i luftfilteret.

Sjekk om du fremdeles har gjennomslag ved å holde hånden over oljepåfyllingshullet med motor i gang. Her skal du ideelt sett ikke kunne kjenne pulserende luftutblåsing.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hei rem

 

Den løsningen med å gå opp i dimensjon veivhusutluftingen er det teknisk sjef hos Volvo Penta Norge som har kommet med.

Løsningen er jeg svært skeptisk til. Dette med stor grunn, når løsningen ble presentert for meg sier denne autoriserte VP verksted no har du båt i ferien så får vi se på dette etter på. ;-(. Dette er veldig betryggende når du skal på ferie, føler jeg kan stole 100% på disse motorene ja…….

Link to post

Det mest spesielle her er at begge motorene har de samme symptom og feil etter bare 900 timer. Hva er sannsynligheten for å få salvann i sylindrene på begge motorene, via intercooler eller andre veier, før 900 timer er gått? Det er ikke en veldig vanlig hendelse, såvidt jeg vet.

 

Hvor gamle er motorene, forresten?

Redigert av Edmund (see edit history)

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post

Ja, enig i det Lenny. Misstenkelig at begge motorene viser slike feil. Kan tyde på at de har vært under kanskje?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...