Lenny Startet 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2009 Jeg kjøpte en Scan 360 med to ad 41 motorer. Det ble oppdaget at det var overtrykk i bunnpannen på begge motorene. Gangtid ca 900 timer. Etter mye om og men ble det bestemt at begge motorene skulle plukkes. Motorene ble plukket ned og det ble avdekket at sylindre var blankpolerte, dvs nesten alle nødvendige honespor var polert bort. I tillegg var det noen småstriper i noen av sylindrene, men det ”verste” var at samtlige sylindre og noen stempler hadde tydelige spor etter vannintrenging i sylindre og det var ganske dype groper etter tæring i sylindervegger og stempeltopper. Ventiler ble utmontert fra sylindertopp og det var også noe tæring på ventilstammer og på tetningsflate på ventiltallerkener og ventilseter. Ventilsetene var også noe skjevslitte. Sylindre og ventiler ble målt for slitasje og ovalitet og verdiene på dette lå godt innenfor det akseptable. Det ble derfor besluttet å reparere skadene ved å hone ”godt ut av” sylindrene, og bytte stempelringer, samt frese ventilseter og slipe ventiltallerker. Motorene ble deretter montert sammen med nye pakninger, nye ventiltetninger og ny olje/oljefilter. Det ble levert 1 års garanti på jobben. Etter ca 20 timers gangtid sprutet det olje av den en motoren. Selger ble kontaktet og det ble besluttet at problemet var for liten dimensjon på slangen for veivhus utluftingen. Dette er det VP Norge og en VP autorisert verksted i Bergen som har konkludert med. Etter installasjon av ny slange som ligger løst i motorrommet, bruker den en motor mye olje. Oljen på peilepinnen på den andre ligger langt over maks til den har stått et par timer da er den med på normalt nivå. Jeg stoler ikke på den jobben som er utført. Trenger seriøs hjelp før jeg kontakter advokat og en eventuell heving av kjøpet. Er det noen som kan hjelpe meg. Det var meningen at vi skal på tur i 4 uker fra fredag men det ser ikke slik ut ;-( Hilsen en fortvilet famile. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Oljen på peilepinnen på den andre ligger langt over maks til den har stått et par timer da er den med på normalt nivå. Er ikke det helt som normalt? Hvis du peiler olje etter stopp etter først å ha peilepinnen ute, hva skjer da? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Goggen 2 Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Hei Hadde samme problemet med min 41A motor,der kom olja ut av utluftings filtret nor en kjørte motoren over 3000 om tok da en lekasje test på motoren og det var langt over hva som er normalt. Be om at de tar denne testen så får du det på det rene om det er blit utført en riktig rep,med å bare hone syl og bytte fjærene. jeg byttet da foringer og stempler+ overhalte toppen. Nor du peiler olja er det best å gjøre det etter at motoren har vært stoppet en god stund ellers kan du få feil mål på peile pinnen. Sitér dette innlegget Link to post
Lenny Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Hei. Jeg har forlangt en lekasjetest av begge motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 (redigert) En neste utrolig historie. - Hvordan er det mulig å slite ut to motorer så fullstendig på bare 900 timer? Spor etter vannintrengning i sylindre på begge motorer? Har båten vært sunket? - Dype spor etter tæring i sylindervegger, men det ble likevel besluttet at honing var godt nok? - Hvordan kan dimensjonen på veivhusventilasjonslangen plutselig bli for liten etter 20 timers drift? Og hvorfor ligger den løst i motorrommet? - Tæring på ventilstammer, og likevel er ikke ventiler byttet? Ikke rart den bruker olje... Her var det mye rart på en gang. Redigert 29.Juni.2009 av Edmund (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Lenny Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Hei. Edmund Det er en trolig historie kan ikke benekte for det. Jeg har ikke blitt informert om at den har vært på havets bunn. Det virker som du har greie på dette, hva tror du er årsaken til dette? Mvh Lenny Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Ja, her er noe feil. 900 timer er selvfølgelig ikke noe på slike motorer. Alt tyder på at du har fått inn saltvann. Mest sansynlig er dette via intercooler. Enten ved en lekkasje i kjøleregisteret eller ved gåene/feilmonterte pakninger. Da vil saltvannet komme inn via innsugsmanifoldet og inn i sylindrene via innsugsventilene, eller via ventilstamme/styring. Slangedimensjonen på veivhusutluftinga skal være den dimensjonen som Volvo leverer, hverken mer eller mindre. Å øke dimensjonen for å bli kvitt oljesøl er å kurrere/angripe symptomene og ikke gripe fatt i årsakene. Slangen skal ligge "løst" i den forstand at den ene enden er festet i gummismokken på bakre ventildeksel, mens den andre går inn på en nippel i luftfilteret. Sjekk om du fremdeles har gjennomslag ved å holde hånden over oljepåfyllingshullet med motor i gang. Her skal du ideelt sett ikke kunne kjenne pulserende luftutblåsing. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lenny Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Hei rem Den løsningen med å gå opp i dimensjon veivhusutluftingen er det teknisk sjef hos Volvo Penta Norge som har kommet med. Løsningen er jeg svært skeptisk til. Dette med stor grunn, når løsningen ble presentert for meg sier denne autoriserte VP verksted no har du båt i ferien så får vi se på dette etter på. ;-(. Dette er veldig betryggende når du skal på ferie, føler jeg kan stole 100% på disse motorene ja……. Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 (redigert) Det mest spesielle her er at begge motorene har de samme symptom og feil etter bare 900 timer. Hva er sannsynligheten for å få salvann i sylindrene på begge motorene, via intercooler eller andre veier, før 900 timer er gått? Det er ikke en veldig vanlig hendelse, såvidt jeg vet. Hvor gamle er motorene, forresten? Redigert 29.Juni.2009 av Edmund (see edit history) Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Lenny Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Motorene er fra 99. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Ja, enig i det Lenny. Misstenkelig at begge motorene viser slike feil. Kan tyde på at de har vært under kanskje? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SF Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 (redigert) Kan tyde på at de har vært under kanskje? Tenkte akkurat det samme når jeg leste 1. innlegg i tråden. Er det kanskje andre tegn på at båten kan ha vært helt eller delvis under havflaten?? Fuktskader på innredning, er båten nylig trukket om inni kabin osv... Redigert 29.Juni.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Lenny Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Det er ingen tegn på at den har vært under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Hvordan går det her da ? Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Fjordutsikt Svart 4.August.2009 Link til dette innlegget Svart 4.August.2009 Jeg har hørt at det kan være en konstruksjonsfeil med rør i forbindelse med lufting i bakre toppdeksel hvor slangen går til luftfilteret. Sjekk med Volvo Penta i Haugesund! Dette gjelder 41 motorer fra slutten av 90-årene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.