Lopphavet Startet 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2009 Har omsider fått testet ny båt, Askeladden 605 med Verado 150. Båten er i nord og her innbyr ikke temperaturen akkurat nå til å teste båt uten kalesje. Nå får jeg med halv tank og fører et turtall på 5700 med full trim opp. Det er 500 færre omdreininger enn hva som er ideelt. Den burde iallefall ha rundet 5800. Prop. er en Mercury Laser II 14x19. Nå vet jeg ikke om jeg skal ta utgangspunkt i båt med kalesje oppe eller nede når en skal finne riktig verdi og om jeg skal gå ned i pitch på propell? Båten vil nok bli brukt mest med kalesje oppe men hvor mye fart kan kalesjen stjele og vil turtallet kanskje øke med ett par hundre? Noe som har noen formening? Sitér dette innlegget Link to post
Heltpropell Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Jeg har nylig kjøpt samme båt/motor! Jeg har vel egentlig bare testet med kalesje i targastilling og får da 38 knop (på gps da knopmåleren i båten viser mye for lavt) med nesten fulle tanker. Men er litt usikker på om jeg da har trimmet motor langt nok opp ..er vel redd for å trimme for mye(hadde ca 6000-6100 rpm. Tidligere eier mente han fikk høyest fart med kalesjen på..har som sagt ikke fått testet dette enda. Ellers har jeg en mistanke om at ekkoloddet mitt som er montert på utvendig svinger stjeler litt fart..ser det spruter godt opp der den ligger og streker.. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 At en får bedre fart med kalesje oppe må da høre til sjeldenhetene, stort sett gir dette større luftmotstand, som i seg selv tilsier mindre fart, hvor mye forskjell beror på flere faktorer, men tviler på det utgjør så mange 10'ende dels knop, tror kanskje jeg mister en halv knop, men som sagt, dette er nesten umulig å få kontrollert, grunnet det hele tiden er skiftende forhold på sjøen som vind, strøm og sjø, som alle er med på å påvirke farten i den ene eller andre rettningen, men min erfaring er at jeg aldri klarer å oppnå absolutt høyeste toppfart under de gunstigste forhold med kalesjen oppe, (les; høyeste toppfart er registrert med kalesje nede.) Sitér dette innlegget Link to post
Heltpropell Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 Det høres jo mest fornuftig ut det ja Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2009 nå sier ikkje du ka fart du oppnådde men eg antar ca samme som andremann her og rundt 40 er å forvente. 19" hørtes litt mykje ut mht til den har veldig høyt WOT på hele 6400 og den propellen der som biter seg veldig fast. nå finnes vel ikkje den propellen med mindre stigning såvidt eg har sett såå den er vel beregnet for høyere fart eller lavere turtall slik som f.eks optimax motorene som i 150 hk utgave ligger 1000 O/min under i WOT og utvekslinga bare skiller 0.08. Men så har jo Mercury et arsenal av forskjellige propeller å velge i da om du hadde tenkt å bytte den Sitér dette innlegget Link to post
Lopphavet Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Farten jeg fikk var 37-38 knop målt på gps. Det blir sagt fra forhandler at propellen som er levert på motor er den som Askeladden leverer med 605 og 150 Verado. Synes den passer dårlig når den er såpass lant unna 6250 rpm som Veradoekspertene anbefaler. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 ja enig der at det var et dårlig valg å levere som std siden motoren har så høyt WOT Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 På min båt, Nordkapp Noblesse 650 m 175 evinrude, merker jeg forskjell om kalesja er oppe eller nede. dro en god strekning i godt vær, med kalesja oppe. Lå på 4000 rpm, hadde 26 knop og brukte 36.6 liter på turen. Samme vei tilbake, med kalesja nede med samme turtall hadde jeg 27,4 knop og brukte 35,4 liter fuel. Så jeg vil anta at forskjellen er merkbar på full trøe også... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
los Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Samme vei tilbake, med kalesja nede med samme turtall hadde jeg 27,4 knop og brukte 35,4 liter fuel. Kjetil S Litt off-topic,men klarer ikke dy meg Vet du bensinforbruket pr.time i den farten ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Litt off-topic,men klarer ikke dy meg Vet du bensinforbruket pr.time i den farten ? Hvis jeg ikke husker feil, tok turen ca 1 time og 30 min som gir 23,6 liter pr time... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
los Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 (redigert) Ok.Takk for svar.Var bare litt morro å høre om andres forbruk på E-tec.(det er vel det du har antar jeg) Min båt som muligens er en fot større og litt tyngre? går best /billigst på 3500 omdreininger . 20 liter i timen i fartsintervallet 28-29 knop. Redigert 29.Juni.2009 av los (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.