Jump to content

Askeladden 605 - forskjell på fart med kalesje oppe og nede?


Lopphavet

Recommended Posts

Har omsider fått testet ny båt, Askeladden 605 med Verado 150.

 

Båten er i nord og her innbyr ikke temperaturen akkurat nå til å teste båt uten kalesje.

 

Nå får jeg med halv tank og fører et turtall på 5700 med full trim opp. Det er 500 færre omdreininger enn hva som er ideelt. Den burde iallefall ha rundet 5800. Prop. er en Mercury Laser II 14x19.

 

Nå vet jeg ikke om jeg skal ta utgangspunkt i båt med kalesje oppe eller nede når en skal finne riktig verdi og om jeg skal gå ned i pitch på propell?

Båten vil nok bli brukt mest med kalesje oppe men hvor mye fart kan kalesjen stjele og vil turtallet kanskje øke med ett par hundre?

Noe som har noen formening?

Link to post

Jeg har nylig kjøpt samme båt/motor!

 

Jeg har vel egentlig bare testet med kalesje i targastilling og får da 38 knop (på gps da knopmåleren i båten viser mye for lavt) med nesten fulle tanker. Men er litt usikker på om jeg da har trimmet motor langt nok opp ..er vel redd for å trimme for mye(hadde ca 6000-6100 rpm.

 

Tidligere eier mente han fikk høyest fart med kalesjen på..har som sagt ikke fått testet dette enda.

 

Ellers har jeg en mistanke om at ekkoloddet mitt som er montert på utvendig svinger stjeler litt fart..ser det spruter godt opp der den ligger og streker.. :smash:

Link to post

At en får bedre fart med kalesje oppe må da høre til sjeldenhetene, stort sett gir dette større luftmotstand, som i seg selv tilsier mindre fart, hvor mye forskjell beror på flere faktorer, men tviler på det utgjør så mange 10'ende dels knop, tror kanskje jeg mister en halv knop, men som sagt, dette er nesten umulig å få kontrollert, grunnet det hele tiden er skiftende forhold på sjøen som vind, strøm og sjø, som alle er med på å påvirke farten i den ene eller andre rettningen, men min erfaring er at jeg aldri klarer å oppnå absolutt høyeste toppfart under de gunstigste forhold med kalesjen oppe, (les; høyeste toppfart er registrert med kalesje nede.)

Link to post

nå sier ikkje du ka fart du oppnådde men eg antar ca samme som andremann her og rundt 40 er å forvente. 19" hørtes litt mykje ut mht til den har veldig høyt WOT på hele 6400 og den propellen der som biter seg veldig fast. nå finnes vel ikkje den propellen med mindre stigning såvidt eg har sett såå den er vel beregnet for høyere fart eller lavere turtall slik som f.eks optimax motorene som i 150 hk utgave ligger 1000 O/min under i WOT og utvekslinga bare skiller 0.08. Men så har jo Mercury et arsenal av forskjellige propeller å velge i da om du hadde tenkt å bytte den

Link to post

På min båt, Nordkapp Noblesse 650 m 175 evinrude, merker jeg forskjell om kalesja er oppe eller nede. dro en god strekning i godt vær, med kalesja oppe. Lå på 4000 rpm, hadde 26 knop og brukte 36.6 liter på turen. Samme vei tilbake, med kalesja nede med samme turtall hadde jeg 27,4 knop og brukte 35,4 liter fuel. Så jeg vil anta at forskjellen er merkbar på full trøe også...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...