Jump to content

351 windsor v8, turtall ved marsjfart?

fletcherwindsor

Recommended Posts

båten min varver 4500rpm full gass, liker og ligge på 2800-3000rpm når jeg skal kjøre ett stykke. noen som kan fortelle meg om jeg burde legge meg litt lenger ned eller om dette er greit? tenker da mest på motorslitasje!! har ca 3kg oljetrykk på 3000rpm motor er en 351 windsor (5.8)v8

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

om du greier 4500 så jobber ikkje motoren tungt da dette er ørlite i overkant etter det eg veit på std motor. . så lenge du ligger skikkelig i plan så jobber den lett og du kan legge deg akkurat på det turtallet som passer deg. Siden øket turtall gir øket fart så skulle slitasjen bli lik mht tilbakelagt distanse. Det er så marginalt det blir bare teori. Motorer skal ha litt turtall for å trives! Denne motoren er også brukt av VP under navnet AQ240 og der anbefales max kontinuerlig turtall på 300-500 under max oppnåelig turtall.

V8 i 17 fots båt, :giggle::cool:

• 9 måneder senere...

Når det gjelder 351 og slitasje så sies det at det er vitkig å kjøre en motorolje med tilstrekkelig nivå med ZDDP( zinkdikadylfosfat), dette trenger du pga kammene i 351, disse kammene er såkalt flat tapped, dvs hardere metall mot metall kontakt enn på mere moderne kammer, zink tilsetningen smører ekstra godt i disse områdene. Nå har det seg slik at i dagens oljer er denne tilsetningen fjernet/redusert pga ZDDP skader katalysatorer. Jeg bruker nå Dynocat Supreme Classic GTR 20W-50 som du får kjøpt på sarpsborg motor bla.

"Supreme Classic GT 10W-40 & GTR 20W-50

Spesielt formulert mineralsk motorolje som kombinerer moderne konvensjonelle baseoljer og et høyt innhold av tradisjonelle godt utprøvete antislitasje-tilsetninger (av fosfor/sink type). I tillegg er DynoCat® Supreme Classic GT 10W-40 og GTR 20W-50 formulert med pakningsoppfriskende tilsetninger for å motvirke oljeforbruk, anti-skum tilsetninger, samt effektive rense- & sprednings- tilsetninger som sørger for å holde motoren fri fra koks og avleiringer."

Eg har 4400 rpm på fult på min 351w (a240)

Marsjer på 3200-3500. Der føler jeg båten ligger best i vannet og motoren høres komfortabel og økonomisk ut.

Dette vil nok variere fra båt til båt vil eg tro. Viss din er 17 fot så kan du sikkert kjøre enda lavere turtall uten at motoren begynner og slite med å holde den i plan.

Båten min er forøvrig en Fjord 21 dc

Må gå som ei kule den litle båten din med den motoren :eek:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...