Jump to content

Hvordan bruke Garmin 420 hjemme?

landkrabbe_

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til om det er mulig å bruke Garmin 420/520/525 etc uten tilkopling til båten? Vil gjerne blir bedre kjent med GPS'n min uten unger og koner og hele bøttebaletten rundt meg. Båten ligger over 2 timer unna så det er ikke bare å ta en tur for å bli kjent med GPS'n heller...

Det jeg trenger er en strømkabel som kan koples til 230V og til Garmin 420 for å simulere, konfigurere, legge inn ruter etc

Det enkleste er å besøke en forretning som selger maritim elektronikk. Spør om de har en omformer til overs fra 220V til 12V. Blir ofte til overs ved installasjoner av f.eks. skjermer i båt.Disse får du sikkert kjøpe billig. Da er det bare å kjøpe seg en ekstra power kabel til Garmin enheten til et par tre hundre kroner.

da vi i sin tid kjøpte Garmin 182c kunne vi og kjøpe en 220volts kabel med div. "saker og ting imellom" for å kunne sitte tørt og godt hjemme i stuen og bruke den slik du etterlyser...men dette er kanskje noe det er slutt på, har blitt noen år siden... er kanskje null interesse for dette, da dette kostet jo endel kroner også....

Jeg syntes altså ikke det var vanskelig. Jeg har minst en strømforsyning med 12 V, og kan kople den røde og den svarte ledningen fra den kabelbunten som følger med 525-en (sikkert nesten likedan som den i 420) til denne strømforsyningen.

Sånne strømforsyninger får man kjøpt hos f eks Clas Ohlson, hos dem som selger kjølebokser til bil (de har da gjerne "sigarett-tenner"-uttak) og i andre elektriske butikker. De kan også brukes til annet enn GPS. Kjekt å ha. Legger man mere i dem, kommer de også med klemkontakter som blanke ledningsender kan klemmes fast i.

Du kan bruke batterilader for bilbatterier, men ikke bruk batterilader direkte Det blir for rå strøm. Klem den på et batteri, og klem rød og svart kabel-ende fast med ladeklemmene.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hei,

jeg sjekket i flere butikker om det fantes et 220v kit fra Garmin men deg gjorde det ikke. Kjøpte et ekstra kabelsett til Garmin 525S for 250 kr hos Malfix monterte på "sigarettenner plugg" og bruker 220->12v omformer for kjøleboks. Forsøkte også med en liten 220->12v omformer 500mv? fra CO men den ga ikke nok spenning til å starte kartplotteren! Helt klart nyttig å lære seg plotteren hjemme, av erfaring er det også greit å kunne ta med sin egen velkjente plotter hvis man skal være med å hente en ny båt...

Redigert av Molan (see edit history)

Har ikke Garmin, men Eagle....... Kjøpte ekstra spenningskabel med sigarettennerplugg ( den var ikke lett å få tak i :rolleyes: ) og så denne fra Clas Ohlson : http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=56112093

Fungerer helt fint, men for å få GPSen til å virke må jeg sitte utendørs på terrassen .

Mvh. Hafrsfjord

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Jeg syntes altså ikke det var vanskelig. Jeg har minst en strømforsyning med 12 V, og kan kople den røde og den svarte ledningen fra den kabelbunten som følger med 525-en (sikkert nesten likedan som den i 420) til denne strømforsyningen.

Sånne strømforsyninger får man kjøpt hos f eks Clas Ohlson, hos dem som selger kjølebokser til bil (de har da gjerne "sigarett-tenner"-uttak) og i andre elektriske butikker. De kan også brukes til annet enn GPS. Kjekt å ha. Legger man mere i dem, kommer de også med klemkontakter som blanke ledningsender kan klemmes fast i.

Du kan bruke batterilader for bilbatterier, men ikke bruk batterilader direkte Det blir for rå strøm. Klem den på et batteri, og klem rød og svart kabel-ende fast med ladeklemmene.

Som du ser skriver jeg "vanskelig" i gåseøyne. Jeg har tidligere vært systemavioniker og jobben min var å skru elektronikk på helikopter. Så rent teknisk er ikke dette den største utfordringen jeg har hatt. Jeg mener likevel at det litt for mye jobb, derav "vanskelig", ift til å kunne bli bedre kjent med mitt relativt dyre produkt. Hadde et håp om at det fantes en ferdig kabel med strømforskyning til et par lapper så jeg slapp reodor felgen løsning :smiley:

Men takk for nyttige og gode innspill!!

Jeg tar kabelen med hjem når jeg skal bruke GPSen hjemme, for øving, innlegging av nye rutepunkter mv.

Kabelen er koplet slikt at den er lett å kople fra i båten: Signalkablene er koplet til en D9 hun pinne: Data inn og ut for GPSen på pinne 2 og 3 (husker ikke nå hvilken som går hvor, men det er standard RS232); Common/Ground til pinne 5; strømforsyningsledningene er koplet til et sett Anderson PowerPoles, slik som jeg viser her.

img_1579.jpg

Den ene går til GPSen, den andre går til 12-V-uttaket (og blir igjen i båten når jeg tar GPSen med hjem) (på den kabelen det er bilde av, er ikke en ekstra ledningsstubb fra den svarte koplinga og til signal-kontakten kommet med ennå. GPS-strømledningene er mye tynnere, og det er god plass til å sette inn en tynn svart ledning sammen med den som kommer fra GPS-en).

img_1578.jpg

Slik ser de kablene ut når de er koplet sammen.

En strømforsyning som kan brukes til flere aktiviteter hjemme, har vi f eks her:

img_1580.jpg

Den har sigarettenneruttak; jeg har laget meg flere kabler med sigarettennerkontakt i den ene enden og PowerPoles i den andre. Dessuten har den to sett klemkoplinger, der blanke tråd-ender kan koples til. Jeg har laget meg et par slike kabler også: blanke ender i den ene enden, PowerPoles i den andre.

Med et slikt oppsett kan man teste alle 12-V-enheter hjemme i strømforsyningen, uten å kjøpe ekstra lysnett-kabler for hver dings.

PowerPoles for 15A (2,5 mm2 kabel går akkurat inn) får man ihvertfall hos Permo i Fredrikstad - eller bestill i USA.

Denne tråden går jo bare på GPS-kabelen, men i båten har kabelen fra VHFen evt. fra NMEA-bussen tilsvarende D9-han, med data fra GPS til NMEA og data fra NEMA til GPSen på tilsvarende pinner, og ground på pinne 5. Loddebolt er bra å ha og kunne bruke :smiley: )

(red: dette ble skrevet over litt lang tid, så jeg hadde ikke sett at landkrabbe la inn svar...)

Redigert av 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Hei.

Jeg kjøpte meg en løs kabel med plugg for plotteren (Interphase Chartmaster 11CVS+) i den ene enden, og løse ledninger i den andre. Så gikk jeg gjennom pappesken med tiloversblitte batterieliminatorer til jeg fant en 12volt sak som kunne levere nok strøm. Ut fra denne ble så loddet på de to ledningene på kabelen til plotteren som var for 12volt.

chartmasterkontakt.jpgeleminatorer.jpg

Samtidig gikk to av de andre ledningene fra plotteren til en Com-port på denne. Den porten satte jeg opp til å ta NMEA-signaler fra ekstern GPS. Jeg har en gammel Garmin 75 som jeg koblet til her. Denne kan jeg sette i simulatormodus, så da er det bare å slå på plotter og GPS og styre "båten" ved å trykke hastighet og retning på GPS'n. Litt artig å prøve seg i 25knop mellom holmer og skjær når jeg har en ekte båt som ikke går over 7,5knop! Tror jeg har slått nedpå noen ganger her hjemme ja

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...