Fanafjord Startet 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2009 Bruker Ugrib av og til. Jeg har ikke funnet ut hva fargene på "vindpilene" betyr. De kommer i grønn, rødt og blå. Hva betyr det? Finnes det en tabell en plass hvilket pilsymbol i Ugrib nøyaktig tilsvarer hvilken vindhastighet? Jeg har opplevd at vindsymbolene ikke brukes helt konsistent fra en værside til en annen. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
roaldbj Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Så vidt jeg har forstått så refererer fargene på vindpilene til det relative atmosfæriske trykket. Mer info om vindpilene her: http://www.entropy1024.com/blog/grib-weather-files/. Et halvt flagg er 5 knop, et helt flagg 10 knop, deretter er det å summere. Spesialtegn kan være 50 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 (redigert) Takker for bra link. Var greit å få bekreftet at dette var vindhastighet i knop pilene representerer. Men er det noen som vet noe mer om fargene på vindpilene? Redigert 29.Juni.2009 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Fiskmåsen Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Men er det noen som vet noe mer om fargene på vindpilene? Det er for å markere at vinden øker eller minker. Pilene har ikke samme antall flagg/fjær på seg. Lettere å observere endring i styrke når fargen endrer seg, enn å luslese antall fjær på pilene. Fa Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Litt på siden av selve vindpilene, men dersom en hollender sier at været er 'Stormachtig', islendingen klager på 'Ofsaveður' eller en fra Færøene sier at det blåser 'Hvassur stormur', ja - hvilke vindstyrker svarer det til på norsk? Dette og vindstyrkene på 10 europeiske språk kan du finne på hjemmesiden min trudelutt.com med direktelink her. Her imidlertid en litt mer humoristisk tabell for vindstyrke, "Hur seglaren upplever vinden och sjön" Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.