Jump to content

Ugrib: Hva betyr fargene på vindpilene?

Fanafjord

Recommended Posts

Bruker Ugrib av og til. Jeg har ikke funnet ut hva fargene på "vindpilene" betyr. De kommer i grønn, rødt og blå. Hva betyr det?

Finnes det en tabell en plass hvilket pilsymbol i Ugrib nøyaktig tilsvarer hvilken vindhastighet? Jeg har opplevd at vindsymbolene ikke brukes helt konsistent fra en værside til en annen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Takker for bra link. Var greit å få bekreftet at dette var vindhastighet i knop pilene representerer. Men er det noen som vet noe mer om fargene på vindpilene?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Litt på siden av selve vindpilene, men dersom en hollender sier at været er 'Stormachtig', islendingen klager på 'Ofsaveður' eller en fra Færøene sier at det blåser 'Hvassur stormur', ja - hvilke vindstyrker svarer det til på norsk? Dette og vindstyrkene på 10 europeiske språk kan du finne på hjemmesiden min trudelutt.com med direktelink her.

Her imidlertid en litt mer humoristisk tabell for vindstyrke, "Hur seglaren upplever vinden och sjön"

seilervind.png

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...