Jump to content

Støyfilter VHF

Trude III

Recommended Posts

:sad:

Hei,

Jeg sliter med støy på min ICOM VHF når jeg bruker dybdemåler. Squelch'en åpner selv når denne er "strammet" godt til (=mindre følsom). Jeg har en Autohelm ST30 dybdemåler som ser ut til å ha filtre på spenning inn og svingekabel.  Jeg ser at kabelen ligger i paralell med VHF'ens strømtilførsel så jeg skal flytte disse vekk fra hverandre.

Men, jeg kunne godt tenke meg å sette på et støyfilter på VHF'ens strømtillførsel. Er det noen som vet hva slags komponenter som kan benyttes og hvilken størrelse disse bør ha. Har ikke truffet på noen som selger VHF som kan svare meg.

Jeg antar at en kondensator av en hvis størrelse mellom + og - må til men bør det inn noen spoler også ?

Flott hvis noen kan svare meg!!

Dagene begynner og bli lengre og lengselen etter sjøsetting stiger ....

Hilsen Harald

Trude III

Hei.

Dersom støyen kommer via strømtilførselen kan du prøve med en ferritring til å klipse på ledningen til VHF'en. Tror neppe en kondensator vil hjelpe, dersom støyen kom fra dynamoen ville derimot en "støykondensator" på 2 - 3uF tvers over dynamoen hjelpe. Men er du sikker på at støyen kommer den veien? Har du samme problemet på alle VHF kanalene?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

:sad:

Hei Lars og takk for svar.

Når jeg skrur av dybdemåleren forsvinner problemet. Og problemet oppstår typisk på kanal 16. Jeg har lagt merke til at andre kanaler (husker ikke helt hvilke) ikke har dette problemet.

Hvordan virker ferrittringene? Tror du fremdeles de kan hjelpe meg?

Jeg bor i Oslo, vet du hvor jeg kan få kjøpt dette?

Hilsen Harald

Trude III

Hei igjen.

Dette høres ut som at ST30'en stråler ut signal som blir plukket opp av antennen/kabelen/selve VHF'en.  Ville anbefale å få alt som har med VHF'en lengst bort fra dybdemåleren, altså selve VHF'en, antennekabelen og om mulig antennen. Som du selv foreslår skader det heller ikke å få strømtilførslene langt fra hverandre.

Skal noe støydempes her er det selve dybdemåleren, men den er visst allerede dempet etter hva du sier. Vil ikke gi meg inn på å forklare hvordan en ferritring fungerer, men det er en slik klump du ser på mange datakabler i forbindelse med blandt annet PC'er. Elfa i Oslo selger slikt.

Har selv ST30 dybdemåler, men den har ikke støyet for meg, så personlig erfaring med støy fra den har jeg ikke. Men få i hvert fall kabelen til transduceren langt vekk fra all annen elektronikk.

Hilsen Lars Harald (fint navn nr.2?)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

:cheers:

Hei igjen,

Jeg er allerede i gang med å flytte trancduser kabelen vekk. Den lå forresten kveilet opp midt i blant en del andre ledninger (ca. 3m. i kveilen) da den er for lang i ikke skal kuttes.  

Jeg har glemt å nevne at støyen noen ganger inntreffer når jeg tar på vindskjermen av aluminium. Slipper jeg blir støyen borte igjen. ”Det er mye rart mellom antenne og jord”.

Båtens – pol er ”jordet” i flyndrejern og akselhylse (som har anoder). Dette er kanskje ikke bra nok og jeg får vurdere en egen jordingsplate hvis ikke dette hjelper.

Jeg flytter transducer kabelen langt vekk og skaffer ferritringer.  Jeg antar det er 2 ringer hvor man vikler både + og - kabelen noen tørn i hver sin ring. Dette blir da sannsynligvis som en spole og vil vel da enkelt fortalt sperre for høye frekvenser.

Hilsen Harald (så det var det H sto for. Veldig fint navn selvfølgelig!)

Trude III

Hei

Hvordan virker ferittringen:

Enhver leder som det går strøm igjennom omgir seg med et magnetfelt.

Ved å tre en ferritring rundt lederen(flere tørn gir større effekt), prøver denne å kortslutte magnetfeltet. Den demper altså ikke signalet i lederen, men feltet rund. Det er dette feltet rundt lederen som kan forstyrre VHF-antennen. Grunnen til at akkurat ferrit brukes er at dette matrialet leder magnetfeltet godt for høye frekvenser.

Mvh

JRK

Hei igjen.

Harald L: :cheers:

Jeg har glemt å nevne at støyen noen ganger inntreffer når jeg tar på vindskjermen av aluminium. Slipper jeg blir støyen borte igjen. ”Det er mye rart mellom antenne og jord”.

Vet ikke om det kan hjelpe, men hva med å jorde vindskjermen? Det er ikke store jobben å prøve.Båtens – pol er ”jordet” i flyndrejern og akselhylse (som har anoder). Dette er kanskje ikke bra nok og jeg får vurdere en egen jordingsplate hvis ikke dette hjelper.
Hadde selv mye støy på diffmottakeren til GPS'en og på vanlig radio mellombølge. Diffmottakeren hadde egen jordledning fra antennefoten. Koblet den først til båtens minus med dårlig resultat. Så til en messing skroggjennomføring. Bedre resultat, men ikke bra nok. Så kjøpte jeg en jordplate (Dynaplate) og koblet til den. Støyfritt! Koblet så skjermen på radioantennen til den også. Dermed kom NRK Stavanger klart inn på mellombølge der det før nesten bare var støy. Gjorde dette også for VHF'en, for sikkerhets skyld.

Har ellers støy fra mobiltelefonen som går inn på kanal L3 på VHF'en. Denne støyen har jeg ikke klart å få bort. Heldigvis rekker ikke støysignalet lenger enn til min egen båt.

Lars H.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...