Jump to content

Marna 5hk H 1-sylinder motor hakker og hopper over slag

icelandairwaves

Recommended Posts

Hei! Jeg har en 1954 Marna 1-sylinder bensin motor som begynte å hakke / hoppe over slag i farta. Skjedde oftere og oftere inntil den stoppet helt. Jeg får start på den men den dør litt etter at jeg setter den i gir. Det kom også "unormale" lyder fra eksosanlegget like før den stoppet. Ser også at det kommer litt olje inni kjølevannet. Pakkning? Sammenheng?

Setter pris på om noen kommer med forslag som har erfaring med denne type motor! cheers.gif

Vennlig hilsen,

Arthur Myhre Scott

Jeg har litt erfaring med 1 sylindret Sleipner som er en veldig lik motor.

90% av problemene jeg hadde med den skyldes magneten; slitte stifter som ikke ga nok åpning, olje på braketten som førte til dårlig jording og flere ganger måtte viklingen byttes.

Ut fra problemene du beskriver kan det jo høres ut som dette er noe annet, vann i oljen og rare lyder i eksos kan kanskje tyde på topp-pakning, hvis den har det. På mine Sleipner var toppen helstøpt i en del.

Redigert av BAG049 (see edit history)

Det er vanskelig å stille noen entydig diagnose på grunnlag av de symptomene du nevner, men er det vann i olja, har du enten gåen toppakning, rusthull i sylinder (gjerne rundt eksosventil) eller i vannkappa på manifoilen (hvis det er snakk om en R1). Dersom det går vann i eksosen, kan du selvfølgelig også ha fått vann inn i motoren gjennom eksosventilen. I så fall er ikke det noen katastrofe, men bytt olja. Ellers kan feilslag skyldes feil ved bensintilførsel (tett slange, uren forgasser, utette pakninger, falsk luft osv.) eller feil ved magneten. Få en kyndig til å se på saken.

gon

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...