Jump to content

Må erstatte en Mercruiser 4.2 l turbo(220hk) i en Alicraft

hekta på båt

Recommended Posts

Hei jeg har en Alicraft 31 fb med en mercruiser 4.2 l turbo diesel på 220 hk

som har tatt kvelden så jeg er på jakt etter diesel motor på ca 250 til 350 hk

det står bravo 2 drev på båten idag men jeg bytter gjerne til vp drev, jeg har tenkt

å bruke mellom 150 og 170000 kr. En kad 44 eller 300 ville passet bra. Har trålet finn.no

men det som er der er enten solgt eller ikke tilgjengelig. så hvis det er noen som vet om en motor

tar jeg gjerne imot tips ps. jeg vil ikke ha mercruiser igjen

den mercruiseren jeg har er en vm motor altså italiensk med enkle lettmetall

topper og den motoren har ikke et så veldig godt rykte. Cummins ligger noen hakk over i

kvalitet så jeg skal ikke skjære alle over en kam. Ang pris så mener jeg ikke helt nytt,

men et godt emne som ikke har altfor mange timer på telleren. det ble akkurat solgt en kad 44

2000 mod med under 800 timer på telleren , med et 290 dpe drev for 169000 på finn

Både 44 og 43 har vært fine motorer. 30, 31,32,40,43,44,300 er fine motorer fra VP. 42 og D-serien har en deil feil. 424 har et skikkelig problem med oljerutingen sin som kan bøtes på med hyppige oljeskift eller bytte oljefordelerhuset+++.

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

den mercruiseren jeg har er en vm motor altså italiensk med enkle lettmetall

topper og den motoren har ikke et så veldig godt rykte. Cummins ligger noen hakk over i

kvalitet så jeg skal ikke skjære alle over en kam.

Cumminsmotorene er vel også laget av VM så vidt jeg vet. Litt usikker på 5,3 liter og over da .

Brukbare motorer som benyttes av mange. MTU tar ut over 300HK uten problemer.

Blokka er linjeboret uten overfall på rammelager, noe som gjør den meget stabil.

Det med at veiva knakk bak svingningsdemper er fikset for lenge siden så vidt jeg vet...

Ville selv vurdert å få tak i en ny Mercruiser.

Merc. drev er gull mener nå jeg (har vp selv desverre)

• 6 år senere...

Cumminsmotorene er laget av Cummins i USA, hovedsaklig 5,9 liter og større.

Men de har også en 4-syl 3,9 liter men vet ikke om den er solgt noe særlig av på denne siden av Atlanteren.

Motorene som heter CMD (Cummins Mercruiser Diesel) fra 2,0-4,2 liter er laget av VM i Italia.

Men samarbeidet mellom Cummins og Mercruiser har vel opphørt, og Mercruiser får nå dieselmotorer fra VAG i tillegg til VM.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Cumminsmotorene er laget av Cummins i USA, hovedsaklig 5,9 liter og større.

Men de har også en 4-syl 3,9 liter men vet ikke om den er solgt noe særlig av på denne siden av Atlanteren.

Motorene som heter CMD (Cummins Mercruiser Diesel) fra 2,0-4,2 liter er laget av VM i Italia.

Men samarbeidet mellom Cummins og Mercruiser har vel opphørt, og Mercruiser får nå dieselmotorer fra VAG i tillegg til VM.

Det stemmer. Etter å ha jobbet mye med både Volvo og Mercruiser de siste årene må jeg si at jeg har blitt langt mer positiv til Mercruiser sine motorer og drev. Synes det er forbausende mye tull med Volvoene og reparasjonskostnadene generelt ender ofte mye høyere på volvo-motorene. Åpnet en KAD300 senest i dag hvor en av ventilene hadde havarert, og motoren har ikke gått mer enn 500 timer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...