Jump to content

En liten historie om feilsøking på for varm motor.


paxo

Recommended Posts

Jeg har en BB170 rekkesekser Volvo bensin med ferskvannskjøling. En motor som jeg med en gang må si er bedre enn sitt

rykte så lenge den blir behandlet pent...

 

På slutten av sesongen i forfjor (ja, jeg har holdt på med feilsøking en stund), irriterte det meg at motoren fort ble for varm på tomgang.

Jeg bestemte meg da på våren etter, for å for første gang bytte impeller. Impelleren var innkjøpt to år før, og hadde ligget i båten som reserve.

Den ble altså byttet i fjor, båten ble sjøsatt og etter et par mindre turer var det tydelig at jeg hadde et alvorlig kjøleproblem.

Jeg tok ut den nye impelleren og den hadde forandret form slik at bladene krummet seg konstant.

Senere har jeg lært at impellere er ferskvare, og ihvertfall bør oppbevares i ett syltetøyglass med vann for å ikke tørke ut.

(har ikke prøvd det selv)

 

Ny Volvo impeller ble satt inn, men de gamle kjøleproblemene var der enda...

Jeg bestemte meg for å gjøre en grundig jobb og syrevaske ferskvannskjøleren.

Det var en grei nok jobb å skru den ut og vaske med saltsyre. Den trengte det også.

Moterte den inn igjen, men ingen drastisk forbedring. Tvert imot ble det litt værre utover sesongen.

Ett forsøk på å spyle med slange motsatt vei gjennom sjøvannsinntaket gikk greit, og bekreftet at det ikke var noe galt med inntaksventil

eller inntakskran, som jeg allerede hadde inspisert når den var på land.

 

Neste på listen var da å se om sjøvannspumpen trakk falsk luft.

Jeg gikk over slangeklemmer og sjøvannsfilter og la på epoksykitt der det var kobberrør mekanisk

festet til metallet på sjøvannsfilter og vannpumpe.

 

Ingen bedring.

 

Båten gikk på land igjen i fjor høst, og siden den ligger langt hjemmefra, ble kun en ting til forsøkt på kjølesystemet.

Jeg så at lokket på sjøvannspumpen hadde noen små grader og spor, så jeg fikk ett lokalt firma til å plane det slik at ikke trykket

kunne passere til side for impelleren.

 

Båten på vannet igjen,,, og alt var like galt...

 

Oljekjøleren på denne motoren er en relativt utigjengelig boks litt større enn en boks bakepulver. Men med litt fysisk lidelse

er den ikke helt utilgjengelig, så den ble neste på listen.

Oi! Stor som en boks bakepulver, relativt udemonterbar og med 30-40 tynne rør inni. De kunne jeg bare se ved hjelp av et

speil, men det var meget tydelig at den var omtrent tett.

Med store vanskeligheter fikk jeg staket opp hvert rør med ståltråd og deretter syrevasket den.

Masse graps kom ut!

Men kjøleproblemet var der fremdeles......

 

På girkassen sitter det en giroljekjøler. Dvs. den sitter rett etter kjølevannsinntaket, og jeg har alltid trodd det var

en enkel kappekjøler. Nå var det bare denne igjen.

To slangeklemmer og av med gummikappene på hver side.

Yesss.

Giroljekjøleren var en skikkelig rørkjøler og på inntaket og i slangen, var det en veritabel blåskjellfarm!!

Det må være et trist liv å være blåskjell inni en slange, men det trengtes bare en finger for å fjerne dem heldigvis.

Litt spylig av båskjellrusk, og problemet var løst!!!

 

Så hva har jeg lært av dette?

 

- Jeg har lært at man skal begynne feilsøkingen ved begynnelsen og jobbe seg fremover systemet. Trøsten

er at alt jeg gjorde trengtes å gjøres allikevel.

- Jeg har lært at impeller er ferskvare.

- Jeg har lært at man ikke kan se på eksosslangen om det kommer nok vann ut. Det så nemlig helt ok ut selv

om det må tilskrives miraklene at det i det hele tatt kom vann gjennom oljekjøler og blåskjellkolonien.

- Jeg har lært at jeg var heldig at jeg hadde ferskvannskjøling.

- Jeg har lært at for lite vann gjennom sjøvannsystemet gir svært varmt motorrom og varm eksosmanifold og at

bensinen i forgasserne rett over manifolden nesten koker etter stopp. (brukte avtrekksviften)

 

Takk til Båtplassen for alle gode tips! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Syrevasking av ferskvannskjøler og oljekjøler gjorde jeg med ca. 20% saltsyre.

Avleiringene er kalk fra sjøvannet, fordi kalk løses dårligere i varmt vann enn i kaldt.

Saltsyre reagerer med kalken, og du ser at det bruser under prosessen.

Saltsyre har forøvrig den fine egenskapen at den egenlig er en gass. Den du kjøper hos fargehandlere

er vann mettet med saltsyre og holder 37%. Når den tørker vil gassen også forsvinne, og det blir ingen

rester igjen. F.eks. oksalsyre(som forøvrig er super til rustfjerning da den tar rusten og ikke jernet) er

et fast stoff, og blir sterkere og sterkere når det tørker.

Jeg sprutet "overalt" med salo for å nøytralisere syren etter bruk, og spylte selvfølgelig med MYE vann.

Husk verneutstyr og ikke la saltsyren tære hull på metallet. Noen få minutter er gjerne nok.

Link to post
Share on other sites

Bare en liten tilleggsopplysning: Saltsyre er HCl+vann, effektiv oksidant. Løser også rust, den kan være litt kraftig og må brukes med forsiktighet. Jeg kjøpte en møkkete varmeveksler for mange år siden. La kopper-bundelen i tynnet saltsyre noen minutter, spylte av og den var gullende ren. Varmeveksleren tjener nå som motoroljekjøler.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
Svart (redigert)

Men alt var ikke bra...

Jeg trodde jeg hadde løst problemene ifjor, men varmgang på tomgang var ikke helt borte. Ved sjøsetting iår var alt helt galt.

Jeg begynte med å bytte impeller og mistet kilen på akslingen inn i det ene røret!! Derfor måtte jeg skru fra hverandre vannpumpen.

Den består av pumpehus med en plate på og en plate til som er skrudd fast med to skruer. Den siste platen har feste for

rørkoblingene inn og ut på pumpa. Jeg fikk ut kilen, men la også merke til at det skulle være to o-ringer mellom flatene.

Det var det ikke! Det var kun en på trykksiden.

O-ring ble satt inn og pumpen sluttet å suge falsk luft. Drastisk bedring!

Slik har den altså vært siden jeg kjøpte båten for over 5 år siden.

Nå håper jeg alt holder seg bra en stund.

Uansett har det ikke vært bortkastet å gå over hele kjølesystemet så viktig som det er.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...