Bergen dørk Startet 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2009 (redigert) Folk kjører som gærne i sommerfarten på sjøen, iflg Redningsskøyta og Dagbladet. Og her er det virkelig nære på (se bilde i artikkel). Ikke akkurat flatterende for båteiere: Dagbladet ble med Redningsskøyta ut på Oslofjorden. Det ble en studie i maritim galskap. Redigert 29.Juni.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Erik Sjon Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Huffda, det så ikke helt trygt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Ligner veldig på BP`s Brodern Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Capitaine Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Fra min tid som navigatør/styrmann, og også kaptein, på forskjellige kommersielle fartøy, har jeg ved flere anledninger måttet dra manøverhendlene til senterposisjon for å unngå sammenstøt med lystfartøy som på død og liv skulle krysse foran baugen når de kom inn på min babord side. Da brøt de, men ikke avgrenset til, sjøveisregel 15, men også regel 44 ettersom farvannet i noen av tilfellene var å betrakte som en stert beferdet lei, mens det i andre tilfeller var i et havneområde. Og jeg hadde forut for disse hendelsene prøvd å få kontakt med lystfartøyene ved hjelp av fløytesignal, lyskastere og VHF, men uten resultat. Og det verste av alt, jeg kunne se visuelt at lystbåtførerne hadde blikket rettet mot fartøyet jeg var på, men uten å foreta seg noe. Ikke for å sette båteiere i bås, men i de tilfelle av dette som jeg har vært borti, har det dreiet seg om flybridgebåter i størrelsen ca. 30 til 50 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Ligner veldig på BP`s Brodern Men det var det ikke. Jeg er ikke så idiot at jeg legger meg rett foran slike båter. Og dessuten ligger båten min i ferskvann for tiden :) Båten på bildet tror jeg er en Herwa, ligner veldig på Nordkappen. Dessuten er kalesjen helt annerledes ser jeg. Og pottitten bakpå var mye tjukkere enn meg (mest i huet kanske ) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Polarn Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Beklager Brodern, måtte bare Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Brodern Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Jeg regnet faktisk med at det kom en kommentar når jeg så det bildet og den båten Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2009 Men jeg synes da min er mye finere også da Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
NilsPils Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Jeg tror det bildet i artikkelen er tatt med sterk telelinse. Da ser det ut som om båtene er mye nærmere hverandre enn i virkeligheten. I artikkelen kan en også lese at redningskøyta prøvde å gå mellom. Det ville neppe vært mulig dersom bildet viser riktig. Denne artikkelen tar jeg som et nytt eksempel på at journalistene prøver å hause opp stemningen ved å fremstille båtfolket som en komplett samling idioter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mulligan Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 —?Det er et voldsomt sug foran baugen på så store skip. Han var svært nær ved å bli sugd inn under «Stena Saga». Vi ser stadig vekk lignende hendelser, sier Fredriksen oppgitt. Skulle jeg likt å få en forklaring på. Sitér dette innlegget Link to post
Schierna Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 (redigert) Det kan godt hende at avstanden er lengre enn bildet viser men det er dessverre mye rart å se på sjøen. Ikke minst i helga i Son hvor NM i seiling ble arr. Foreldre til deltakerne raser rundt inni Sonkilen i sine RIB `er i 20 - 25 knop godt innenfor 5 knops grensen og uten vest. Disse foreldre er kun opptatt av sine håpefulle. Jeg hørte selv seilforeningen oppfordret foreldrene til å vise oppførsel på sjøen. Ellers var det ett kjempeflott arrangement. Mvh Schierna Redigert 30.Juni.2009 av Schierna (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Jeg tror det bildet i artikkelen er tatt med sterk telelinse. Hvis du sammenligner størrelsen på mannen ombord i småbåten og personene som står rundt på Stena Saga, så er jeg uenig med deg. Bildet er ikke tatt med en sterk telelinse. Småbåtføreren ville fremstått som større hvis han hadde vært vesentlig nærmere kameraet. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Stones Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Jeg tror det bildet i artikkelen er tatt med sterk telelinse. Da ser det ut som om båtene er mye nærmere hverandre enn i virkeligheten. Tja tviler på det i grunn. Ser ut som fin dybdeskarphet i bildet. Og som nevnt her er også størrelsen på båtfører og passasjerer ikke nevneverdig forskjellige. Forstod artikkelen slik at bilde var tatt fra redningsskøyta som var klar til å bistå. Vil anta at denne ikke lå langt unna, og da blir det vanskelig å få plass til hele skipets høyde i et kraftig telezoom/teleobjektiv. Holder helle en knapp på at bildet er tatt med tilnærmet normalobjektiv, eventuelt at det er et bekjært vidvinkel foto. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Hvis du sammenligner størrelsen på mannen ombord i småbåten og personene som står rundt på Stena Saga, så er jeg uenig med deg. Bildet er ikke tatt med en sterk telelinse. Småbåtføreren ville fremstått som større hvis han hadde vært vesentlig nærmere kameraet. For meg fremstår mannen i båten som mye større enn personene på Stena Saga. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ÅtteGlass Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Ja, men da er vi uenige da. Helt greit for meg. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Tintin Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 (redigert) Det ser forresten ut som om småbåten bruker dorgemotoren til framdrift. Redigert 30.Juni.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Polarn Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Om man skal krysse leden og dasnke båten ikke er å se, men plutselig får du motorhavari og får ikke igang motoren igjen. Plutselig ser du dasnkebåten runde odden med rettning rett mot deg. Hva gjør man da? Hvordan varsler mann? Regner med det eneste mann kan gjøre er å veive med armene for å håpe at han ser deg og evt ringer nød nr i et forsøk i å varsle?? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
millisivert Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 [...] Hva gjør man da? Hvordan varsler mann? [...] Det er da man oppdager hvorfor man har VHF ombord, har man ikke det er vel det raskeste å ringe en kystradiostasjon eller Horten VTS... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Om man ikke har det da? Men jeg ser absolutt behov for VHF ass. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Mulligan Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 håpe at han ser deg Han har sett deg. Han kjører deg ikke ned. Disse karene er uvanlig oppmerksomme og de har et svært godt overblikk over situasjonen. Jeg driver ofte og surrer rundt i Yttre Oslofjord og møter stadig vekk disse fergene. Prøver å ta en peiling på dem og legge kursen min slik at jeg går klar dem. Det ender alltid opp med mange ganger den avstanden jeg etter fattig evne har regnet meg fram til. Og, det ender nesten alltid med at de går aktenfor meg. Satt og observerte litt sist Torsdag fra Strømstadferja. De har oppmerksomheten sin langt framme og smyger seg gjennom kaoset av småbåter. Selv om de måtte tverrvende for ei lita snekke. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 (redigert) Satt og observerte litt sist Torsdag fra Strømstadferja. De har oppmerksomheten sin langt framme og smyger seg gjennom kaoset av småbåter. Selv om de måtte tverrvende for ei lita snekke. kansje snekke eieren er bruker her inne og fått med seg diskusjonene rundt om fritidsbåt egentlig har vikeplikt for nyttetrafikk eller ikke.... Redigert 30.Juni.2009 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Jeg aner sarkasmen din, men snekka kom fra babord. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Begynn å padle. For du har vel padleåre ombord når ellers alt anna sikkerhetsutstyr bryter sammen eller ikke eksisterer.. Ellers kan du jo Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
SRA Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Har ikke den lille kryssa foran baugen da? og da må det jo være danskabåten som ikke har overholdt vikeplikten sin...... ( viser igjen til diskusjonene rundt dette som har pågått her inne) Greier ikke som sagt helt å se om den har kryssa forut, men et spørsmål til akedemikerne som mener at styrbordregelen gjelder uansett; Hvis det skulle være slik at den lille gikk foran den store - mener dere ikke at dette er et eksempel på at danskeferjen bryter reglene? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 La oss først korrigere geografikunnskapene litt. Strømstad ligger ikke i Danmark. Eller har det hendt noe i løpet av natta jeg ikke har fått med meg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.