Jump to content

Her går det nesten galt!

Bergen dørk

Recommended Posts

Fra min tid som navigatør/styrmann, og også kaptein, på forskjellige kommersielle fartøy, har jeg ved flere anledninger måttet dra manøverhendlene til senterposisjon for å unngå sammenstøt med lystfartøy som på død og liv skulle krysse foran baugen når de kom inn på min babord side. :nonod:

Da brøt de, men ikke avgrenset til, sjøveisregel 15, men også regel 44 ettersom farvannet i noen av tilfellene var å betrakte som en stert beferdet lei, mens det i andre tilfeller var i et havneområde. Og jeg hadde forut for disse hendelsene prøvd å få kontakt med lystfartøyene ved hjelp av fløytesignal, lyskastere og VHF, men uten resultat. Og det verste av alt, jeg kunne se visuelt at lystbåtførerne hadde blikket rettet mot fartøyet jeg var på, men uten å foreta seg noe. :eek:

Ikke for å sette båteiere i bås, men i de tilfelle av dette som jeg har vært borti, har det dreiet seg om flybridgebåter i størrelsen ca. 30 til 50 fot.

Ligner veldig på BP`s Brodern :lol:

Men det var det ikke. Jeg er ikke så idiot at jeg legger meg rett foran slike båter.

Og dessuten ligger båten min i ferskvann for tiden :)

Båten på bildet tror jeg er en Herwa, ligner veldig på Nordkappen. Dessuten er kalesjen helt annerledes ser jeg. Og pottitten bakpå var mye tjukkere enn meg (mest i huet kanske )

Føkk deg...

Jeg tror det bildet i artikkelen er tatt med sterk telelinse. Da ser det ut som om båtene er mye nærmere hverandre enn i virkeligheten. I artikkelen kan en også lese at redningskøyta prøvde å gå mellom. Det ville neppe vært mulig dersom bildet viser riktig.

Denne artikkelen tar jeg som et nytt eksempel på at journalistene prøver å hause opp stemningen ved å fremstille båtfolket som en komplett samling idioter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det kan godt hende at avstanden er lengre enn bildet viser men det er dessverre mye rart å se på sjøen. Ikke minst i helga i Son hvor NM i seiling ble arr.

Foreldre til deltakerne raser rundt inni Sonkilen i sine RIB `er i 20 - 25 knop godt innenfor 5 knops grensen og uten vest. Disse foreldre er kun opptatt av sine håpefulle.

Jeg hørte selv seilforeningen oppfordret foreldrene til å vise oppførsel på sjøen.

Ellers var det ett kjempeflott arrangement.

Mvh

Schierna

Redigert av Schierna (see edit history)
Jeg tror det bildet i artikkelen er tatt med sterk telelinse. Da ser det ut som om båtene er mye nærmere hverandre enn i virkeligheten.

Tja tviler på det i grunn. Ser ut som fin dybdeskarphet i bildet. Og som nevnt her er også størrelsen på båtfører og passasjerer ikke nevneverdig forskjellige. Forstod artikkelen slik at bilde var tatt fra redningsskøyta som var klar til å bistå. Vil anta at denne ikke lå langt unna, og da blir det vanskelig å få plass til hele skipets høyde i et kraftig telezoom/teleobjektiv. Holder helle en knapp på at bildet er tatt med tilnærmet normalobjektiv, eventuelt at det er et bekjært vidvinkel foto.

Hvis du sammenligner størrelsen på mannen ombord i småbåten og personene som står rundt på Stena Saga, så er jeg uenig med deg. Bildet er ikke tatt med en sterk telelinse. Småbåtføreren ville fremstått som større hvis han hadde vært vesentlig nærmere kameraet.

For meg fremstår mannen i båten som mye større enn personene på Stena Saga.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Om man skal krysse leden og dasnke båten ikke er å se, men plutselig får du motorhavari og får ikke igang motoren igjen. Plutselig ser du dasnkebåten runde odden med rettning rett mot deg. Hva gjør man da? Hvordan varsler mann? Regner med det eneste mann kan gjøre er å veive med armene for å håpe at han ser deg og evt ringer nød nr i et forsøk i å varsle??

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

håpe at han ser deg

Han har sett deg. Han kjører deg ikke ned.

Disse karene er uvanlig oppmerksomme og de har et svært godt overblikk over situasjonen.

Jeg driver ofte og surrer rundt i Yttre Oslofjord og møter stadig vekk disse fergene. Prøver å ta en peiling på dem og legge kursen min slik at jeg går klar dem. Det ender alltid opp med mange ganger den avstanden jeg etter fattig evne har regnet meg fram til. Og, det ender nesten alltid med at de går aktenfor meg.

Satt og observerte litt sist Torsdag fra Strømstadferja. De har oppmerksomheten sin langt framme og smyger seg gjennom kaoset av småbåter. Selv om de måtte tverrvende for ei lita snekke.

Satt og observerte litt sist Torsdag fra Strømstadferja. De har oppmerksomheten sin langt framme og smyger seg gjennom kaoset av småbåter. Selv om de måtte tverrvende for ei lita snekke.

kansje snekke eieren er bruker her inne og fått med seg diskusjonene rundt om fritidsbåt egentlig har vikeplikt for nyttetrafikk eller ikke....

Redigert av SRA (see edit history)

Har ikke den lille kryssa foran baugen da? og da må det jo være danskabåten som ikke har overholdt vikeplikten sin...... ( viser igjen til diskusjonene rundt dette som har pågått her inne)

Greier ikke som sagt helt å se om den har kryssa forut, men et spørsmål til akedemikerne som mener at styrbordregelen gjelder uansett;

Hvis det skulle være slik at den lille gikk foran den store - mener dere ikke at dette er et eksempel på at danskeferjen bryter reglene?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...