Marwin Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 ...Plutselig ser du dasnkebåten runde odden med rettning rett mot deg. Hva gjør man da? Hvordan varsler mann? Det er i slike situasjoner jeg ser fordelen med å ha AIS-transponder ombord i egen båt .... Da ser han deg FØR dere her visuell kontakt. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
SRA Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 La oss først korrigere geografikunnskapene litt.Strømstad ligger ikke i Danmark. Eller har det hendt noe i løpet av natta jeg ikke har fått med meg? Takk for oppklaringen, stiller spørsmålet på nytt: Greier ikke som sagt helt å se om den har kryssa forut, men et spørsmål til akedemikerne som mener at styrbordregelen gjelder uansett; Hvis det skulle være slik at den lille gikk foran den store - mener dere ikke at dette er et eksempel på at de store båten bryter reglene? Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Har ikke den lille kryssa foran baugen da? og da må det jo være danskabåten som ikke har overholdt vikeplikten sin...... ( viser igjen til diskusjonene rundt dette som har pågått her inne) Jeg tror kanskje du ikke helt har fått med deg alle nyanser i de diskusjonene du viser til..... Denne epsioden med Stena Saga foregikk i havnebassenget i Oslo havn. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
SRA Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 (redigert) Nei da har jeg nok ikke helt fått med meg nyansene, er det forskjell på vikeplikt utfra hvor man er i fjorden eller ved havn?, ser på baugen at den store går fremover og ikke bakker eller ligger bi. Redigert 30.Juni.2009 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Nei da har jeg nok ikke helt fått med meg nyansene, er det forskjell på vikeplikt utfra hvor man er i fjorden eller ved havn?, ser på baugen at den store går fremover og ikke bakker eller ligger bi. Anbefaler deg å sette deg inn i Sjøveisreglene hvis du ferdes noe særlig på sjøen. Det er denne type kunnskapsmangel som kan føre til farlige situasjoner. I Sjøveisreglene, regel 9© står det: "Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp" Sjøveisreglene finnes i sin helhet på http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...005.html#map013 Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Har både lest dem og mener jeg kan dem, det jeg ønsket å belyse var de etter min mening noe merkelige diskusjonene rundt vikeplikt og enkeltes standhaftighet rundt dette uavhengig av båtenes størrelse. Og uten tvil så er manøvreringen til denne lille båten under enhver kritikk og bryter etter mitt hode både de skrevne og uskrevne regler som gjelder på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
optimax 150 Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Uansett vikeplikt eller ikke. Hvem hadde tapt hvis Stena Saga og en 17 fots jolle/daycruiser/skjærgårdsjeep hadde kollidert ??? Litt sent å si at du hadde rett iht til sjøveisreglene når du blir hakket gjennom skruene på Stena Saga. Får håpe forsikringene for de etterlatte er iorden da..... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Joda, vel og bra alt det der. Men siden karen sitter akterut og kjører med dorgemotoren er det vel nærliggende å tro at han har et problem av ett eller annet slag. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Men siden karen sitter akterut og kjører med dorgemotoren er det vel nærliggende å tro at han har et problem av ett eller annet slag. Hva om han faktisk satt og dorget..... Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Mulligan Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Eller hva om disse karene på rediningskøyta hadde forvillet seg til innseilinga til Strømstad når Color Viking kommer. Der er det trangt. Og MYE båt. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 (redigert) Det så ut for meg som om han hadde motorstopp og forsøkte å komme seg unna med "reservemotoren". Da er han sannsynligvis så stressa og redd at han ikke kunne gi saklige kommentarer til redningsskøyta og journalister som kom forbi. Glad det ikke var meg. Redigert 30.Juni.2009 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Det så ut for meg som om han hadde motorstopp og forsøkte å komme seg unna med "reservemotoren". Hvis det var situasjonen, så har han vært uheldig. Det kan skje alle, men jeg vil ikke bli overasket om han også har forbrudt seg mot Regel 44. (å holde unna for nyttetrafikk i trange farvann.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.