Jump to content

Her går det nesten galt!

Bergen dørk

Recommended Posts

La oss først korrigere geografikunnskapene litt.

Strømstad ligger ikke i Danmark.

Eller har det hendt noe i løpet av natta jeg ikke har fått med meg?

Takk for oppklaringen, stiller spørsmålet på nytt:

Greier ikke som sagt helt å se om den har kryssa forut, men et spørsmål til akedemikerne som mener at styrbordregelen gjelder uansett;

Hvis det skulle være slik at den lille gikk foran den store - mener dere ikke at dette er et eksempel på at de store båten bryter reglene?

Har ikke den lille kryssa foran baugen da? og da må det jo være danskabåten som ikke har overholdt vikeplikten sin...... ( viser igjen til diskusjonene rundt dette som har pågått her inne)

Jeg tror kanskje du ikke helt har fått med deg alle nyanser i de diskusjonene du viser til..... Denne epsioden med Stena Saga foregikk i havnebassenget i Oslo havn.

Nei da har jeg nok ikke helt fått med meg nyansene,

er det forskjell på vikeplikt utfra hvor man er i fjorden eller ved havn?, ser på baugen at den store går fremover og ikke bakker eller ligger bi.

Anbefaler deg å sette deg inn i Sjøveisreglene hvis du ferdes noe særlig på sjøen. Det er denne type kunnskapsmangel som kan føre til farlige situasjoner.

I Sjøveisreglene, regel 9© står det:

"Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp"

Sjøveisreglene finnes i sin helhet på http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...005.html#map013

Har både lest dem og mener jeg kan dem,

det jeg ønsket å belyse var de etter min mening noe merkelige diskusjonene rundt vikeplikt og enkeltes standhaftighet rundt dette uavhengig av båtenes størrelse.

Og uten tvil så er manøvreringen til denne lille båten under enhver kritikk og bryter etter mitt hode både de skrevne og uskrevne regler som gjelder på sjøen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...