Jump to content

groe på båten etter 2 mnd , hvordan er det mulig.


KaRsK

Recommended Posts

2_maaneder_paa_sjoeen.jpg

 

 

 

 

båten ble sist tatt opp rundt 1 mai og dette er bilde fra i går. når den sist ble tatt opp var det også litt groe, og båten ble kun spylt med høytrykk ikke totalt rengjort.

 

Synes uansett det er helt utrolig at det går an .. , båten får heller ikke direkte sol akter og blir brukt minimum en gang i uken.

 

 

noen gode råd?

Link to post

Dør & Vindusmaling hadde fungert bedre...... Verste jeg har sett !

 

Redigert: Ser det samme som Enzo. Derimot har jeg forstått at du tok den opp av vannet, høytrykk spylte og satte den på vannet igjen. Hvis båten blir stående noen uker på land bør du høytrykk spyle på nytt for å få vekk oksidasjon og aktivere bunnstoffet igjen (ved bruk av selvpolerende stoff)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det er min fars båt.

 

den ble vel sist bunnsmurt i fjor april \mai hvis jeg husker riktig

 

 

når den ble tatt opp 1.mai så var den kun på land i en times tid mener jeg og ble da kun trykkspylt da var det helst bare skit i vannlinje og litt på drev.

 

 

tror det var hempel hvitt bunnstoff , selvpolerende.

 

er helt utrolig som det har grodd ..

 

 

jeg tok ut min båt 1.mai (vi brukte samme hengeren ,så derfor hans båt ble spylt den dagen)

jeg har i dag ikke mer enn litt slim på båten.. (blått bunnstoff , ubehandlet drev) ligger faktisk med akter mot sola også..

Link to post

Av det normale bunnstoffet jeg har forsøkt på båter jeg har hatt, er Seajet 033 selvpolerende sort det som har vært absolutt best. Skal man over på noe bedre enn dette er tankbåtbunnstoff det som er tingen, men den har en jævlig stygg farge.

 

Hvitt bunnstoff er alltid dårlig, og så blir det bedre og bedre jo mer mot sort man kommer.

Redigert av Spinnaker (see edit history)

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post

Jeg vet at Carboline produserer skipsmaling, mon tro om de ikke leverer bunnstoff også (Carboline er vel for øvrig produsert i på samme fabrikk/plass som Star i Drammen)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Hvitt bunnstoff er alltid dårlig, ...............

 

Mere enn ti års erfaring på to båter med Hempel hvitt selvpolerende bunstoff gjør at jeg tør våge påstanden at dette er feil! Jeg har ikke engang vurdert å skifte til annet produkt eller farge. Jeg har også en båt med Jotun blått selvpolerende som er meget bra, men ikke opplevd det som noe bedre faktisk.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Mere enn ti års erfaring på to båter med Hempel hvitt selvpolerende bunstoff gjør at jeg tør våge påstanden at dette er feil!

Det er gjort tester av dette som jeg leste i et båtmagasin en gang, så det er faktisk riktig at lys farge gjør bunnstoffet dårligere. Lys er vel trolig en medvirkende årsak til dette.

Nå er det jo flere faktorer inne i bildet, hvor mye båten blir brukt, og hvor lenge den ligger på vannet, eller kanskje du ikke har båten på vannet så lenge? Eller bruker den lite?

 

Jeg tok opp båten min som har ligget mye stille i denne perioden, en periode på 14mnd, og jeg ble nærmest litt skuffa over at det ikke hadde grodd noe :eek: Kun litt rur på propellen, thats it. Så jeg fortsetter å sverge til Seajet 033 selvpollerende sort bunnstoff :yesnod:

 

Jeg snakket med en kar som har ligget på samme stedet med båten ute et helt år, og han har en "rask båt" og bruker Hempel hvitt bunnstoff. Grunnen til at vi kom i prat var at han syntes det grodde noe forferdelig på hans båt.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Det er gjort tester av dette som jeg leste i et båtmagasin en gang, så det er faktisk riktig at lys farge gjør bunnstoffet dårligere.

 

Jeg har som sagt bare erfaring med Hempel når det gjelder hvitt bunnstoff og i følge f.eks Seasea så er det det eneste hvite bunnstoffet som holder mål. At det holder mål er som sagt min erfaring etter mere enn ti år og på flere båter og det er dokumentasjon god nok for meg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
At det holder mål er som sagt min erfaring etter mere enn ti år og på flere båter og det er dokumentasjon god nok for meg!

Jo, det viktigste er jo at du er fornøyd. Men om du skulle ønske et enda bedre resultat, så er svart bunnstoff tingen. Hempel sort for eks, er bedre en Hempel hvitt.

 

Grunnen til at jeg fikk rur på propellen var at den var ubehandlet. Vanligvis bruker jeg spritusj (ekte) på propellen, og det fungerer greit.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post

For to uker siden sjekket jeg litt for groing da sjøtemperaturen tillot bading, og fant NULL groing. Nå undersøkte jeg ikke hele bunnen på båten som var flekkbehandlet med Seajet svart bunnstoff, men der jeg sjekket fant jeg hverken rur eller slim. Også propellen var 100% fri for rur eller noe annet. Den var kun pusset blank uten bunnstoff. Båten ligger i Son i Oslofjorden og har vært i bruk jevnlig (29 overnattingsdøgn) siden tidlig i april. Jeg er kjempefornøyd!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nå skal jeg etter planen på båten til mandag. Hvis været tillater skal jeg ned å sjekke propellen. Da jeg hadde båten på land var den heller begrodd. Jeg gjorde som LarsH og polerte litte grann, vi får se om det kan ha en positiv effekt.

 

propell.jpg

 

Jeg er ikke særlig tålmodig når det gjelder denslags. Har det positiv efkt så skal jeg gjøre det bedre til neste år.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Vel vel, jeg brukte samme fremgangsmåte sist år, og da var propellen en eneste stor kladd med rur på denne tiden! Så lys, varme og antall "nymfer" av rur i sjøen, betyr nok mye. Får da en inspeksjon til helgen, kanskje propellen er full av rur da?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...