Jump to content

Hvilke nye/nyere norske båter støpes i Polen?

Kjetil1

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hvilke båter som støpes hos våre "venner" med flate bakhoder og utstående ører...

Jeg vet Hydromarin, Nordkapp og Nor-dan støpes der nede. Hydromarin hos Polyform tror jeg det het og Nor-dan hos Laminopol, husker ikke hvor Norkappen løs ihop. Men, felles for disse tre, er at jeg har sett støpefeil på båter fra alle produsentene. Feilene jeg har sett viser seg som noe som likner rustsprenging under sparkel på biler. Hvis man sikter langs flatene, kan man se blører/blemmer i topcoaten. I Nordkappen fant jeg et par i kabintaket, på Hydromarinen jeg hadde, var det noen i baugen i Bow-rider delen. Og på Nor-danen fant jeg et område rett over fenderlista på babordside, litt bakenfor midten. Når jeg ser slike blører tapper jeg forsiktig på dem og området rundt, de har en hul og rar lyd. Trykker man på dem, sprekker de og avslører at glassfiberen ikke er støpt helt inntil topcoaten...

Så jeg lurer litt på om det er flere båter som har samme polski-syndrom...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Hvorfor rakke ned på folk som er ødelagt av å leve under kommunistisk svøpe i 50 år.

De tilbyr billig arbeidskraft finner seg i et arbeidsmiljø som ikke hadde vært akseptert her.

Norske båtbyggere benytter seg av det og skal det retters noen kritikk så er målet, mye nærmere enn der de som utfører jobben bor.

Seff. Helt OT

Skal de Norske merkenavnene bestå i framtiden har produsentene bare ett reelt valg. Flytt produksjonen ut av landet. Få opp volumet slik at man kan serieprodusere. Ellers dør de Norske sakte men sikkert ut.

Etter min mening er de som produserer i utlandet ikke lenger et Norsk merkenavn.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Klysete innlegg. Ikke verdt svar - synes jeg!

Det kan være at noen finner innlegget klysete, men det en mine synspunkter. Og når jeg har dårlig erfaring med produkter derfra, og etterpå folk derfra som prøver å fikse det, med tanke på siste omgang med rep på Nordkappen, føler jeg at jeg kan spør og sette det hele på spissen. Og det er nok flere som har hørt kommentarer om at de kjøper fagpapirer på hva de kan, i samme butikk. For det er ikke nødvendigvis at en glassfiberstøper har sett en båtform før han leser igjennom papiret han har kjøpt.

Grunnen til at jeg spurte er at jeg vil vite hvilke båter jeg skal studere nøye hvis jeg får tilbud om å kjøpe. Og hvis innlegget ikke passer, la vær å svar i det hele tatt, da vel :wink: ...

Kjetil S

Og mens Norge er full av polakker så er Polen full av folk fra Hviterussland og Ukraina som underbyr polske arbeidere i Polen. Har ingen formening om kvaliteten på arbeidet disse utfører i Polen, men kanskje det ikke er polakker som gjør denne jobben i Polen, men hviterussere og ukrainere?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Skal de Norske merkenavnene bestå i framtiden har produsentene bare ett reelt valg. Flytt produksjonen ut av landet.

Jeg synes du skal høre litt på hva eieren av Ekornes Møbler mener om dette. Han har valgt å spare flytteutgifter samt produsere der kompetansen er bygget opp gjennom en mannsalder og de lever fremdeles i beste velgående etter hva jeg har hørt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Man får som regel det man betaler for. Dette gjelder også i høyeste grad båter.

Man behøver ikke å være så veldig høyt dekorert ingeniør for å se/føle/kjenne forskjellene på en Nordic Oceancraft og en Windy.

Og ja. Det er synd så mange er opptatt av å kjøpe det billigste som finnes. Bare for at det er billig. Slik mister vi også fagmannen på hjørnet, den lokale båtbyggeren og ekspertise som har gått i arv i generasjoner.

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)
Hvordan utbedrer man slike "lufblemmer"?

Man må jo slipe ned/bort topcoaten som blører. Hvis det ikke er for dype og store "krater" under, kan man nok bare sparkle i med gelcoatsparkel, pusse og så polere. Men er det store støpefeil under må det vel støpes i først... I Nordkapp-taket tror jeg bare de sparklet. Man kan ikke se at det har vært gjort noe der...

Kjetil S

• 8 måneder senere...

Uttern har flyttet produksjonen (helt eller delvis?) fra Sverige til Polen. De nye båtene fra Polen har grå stripe i skroget istedet for den tradisjonelle blå.

Snakket litt med en forhandler om dette, og han påstår (kanskje ikke helt objektivt?) at kvaliteten på støpingen var blitt enda bedre på de polske båtene.

Jeg hintet frampå om båtene ble billigere i utsalg nå som de var bygget i Polen? Da bare lo han.. Nei!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...