Kjetil1 Startet 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2009 Jeg lurer litt på hvilke båter som støpes hos våre "venner" med flate bakhoder og utstående ører... Jeg vet Hydromarin, Nordkapp og Nor-dan støpes der nede. Hydromarin hos Polyform tror jeg det het og Nor-dan hos Laminopol, husker ikke hvor Norkappen løs ihop. Men, felles for disse tre, er at jeg har sett støpefeil på båter fra alle produsentene. Feilene jeg har sett viser seg som noe som likner rustsprenging under sparkel på biler. Hvis man sikter langs flatene, kan man se blører/blemmer i topcoaten. I Nordkappen fant jeg et par i kabintaket, på Hydromarinen jeg hadde, var det noen i baugen i Bow-rider delen. Og på Nor-danen fant jeg et område rett over fenderlista på babordside, litt bakenfor midten. Når jeg ser slike blører tapper jeg forsiktig på dem og området rundt, de har en hul og rar lyd. Trykker man på dem, sprekker de og avslører at glassfiberen ikke er støpt helt inntil topcoaten... Så jeg lurer litt på om det er flere båter som har samme polski-syndrom... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Klysete innlegg. Ikke verdt svar - synes jeg! Sitér dette innlegget Link to post
opas Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Jeg tror de store Commuter båtene til Askeladden ble støpt i Polen. Commuter 805 hadde vel ett problem med at vinduene hadde lekkasjer. Nå mener jeg og hørt at Askeladden skal kutte ut disse modellene. Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
Hebbe Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Klysete innlegg. Hvorfor er dette klysete ? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Jeg lurer litt på hvilke båter som støpes hos våre "venner" med flate bakhoder og utstående ører... Skulle jeg ha sagt "usmakelig" i stedet? Sitér dette innlegget Link to post
opas Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Nåja , vi her oppe i Norge blir vel kalt "fjellaper" , "nisseluefolk" osv , men de fleste av oss tar seg ikke nær av slikt. Men det skal ikke mange feile ord til før man kan bli stemplet rasist osv , så man bør vel passe munnen sin. Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Hvorfor rakke ned på folk som er ødelagt av å leve under kommunistisk svøpe i 50 år. De tilbyr billig arbeidskraft finner seg i et arbeidsmiljø som ikke hadde vært akseptert her. Norske båtbyggere benytter seg av det og skal det retters noen kritikk så er målet, mye nærmere enn der de som utfører jobben bor. Seff. Helt OT Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 (redigert) Nå ja det er vel slutt mere eller mindre på billig arbeidskraft fra denne kanten.De begynner og skjønne systemet her til lands . Ellers så har de vel begynt og støpe Norkapp hvis ikke jeg er helt borte.Galiano har dem men vet ikke om denne er Norsk eid Redigert 30.Juni.2009 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
motor Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Skal de Norske merkenavnene bestå i framtiden har produsentene bare ett reelt valg. Flytt produksjonen ut av landet. Få opp volumet slik at man kan serieprodusere. Ellers dør de Norske sakte men sikkert ut. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Ellers dør de Norske sakte men sikkert ut. Trist at ikke kvalitet har livets rett. Sitér dette innlegget Link to post
opas Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Jeg er helt enig at det bør rettes kritikk til de som utnytter seg av arbeidskraft som utføres for tariff og arbeidmiljø som ikke er godkjent i Norge. Disse er mye verre enn en enkel sjel som velger ord som kanskje ikke oppfattes likt av alle. Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
opas Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Skal de Norske merkenavnene bestå i framtiden har produsentene bare ett reelt valg. Flytt produksjonen ut av landet. Få opp volumet slik at man kan serieprodusere. Ellers dør de Norske sakte men sikkert ut. Etter min mening er de som produserer i utlandet ikke lenger et Norsk merkenavn. Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
motor Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Kvalitet? Du mener da ikke at Norske båter har bedre kvalitet enn andre. Dette er bare noe vi i vår selvgodhet prøver å skape et bilde av. Med dette mener jeg ikke at det ikke finnes dårlig kvalitet fra noen utenlandske produsenter, men når de prøver og vil så får de det også til. Like bra som oss bare mye billigere. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 30.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Klysete innlegg. Ikke verdt svar - synes jeg! Det kan være at noen finner innlegget klysete, men det en mine synspunkter. Og når jeg har dårlig erfaring med produkter derfra, og etterpå folk derfra som prøver å fikse det, med tanke på siste omgang med rep på Nordkappen, føler jeg at jeg kan spør og sette det hele på spissen. Og det er nok flere som har hørt kommentarer om at de kjøper fagpapirer på hva de kan, i samme butikk. For det er ikke nødvendigvis at en glassfiberstøper har sett en båtform før han leser igjennom papiret han har kjøpt. Grunnen til at jeg spurte er at jeg vil vite hvilke båter jeg skal studere nøye hvis jeg får tilbud om å kjøpe. Og hvis innlegget ikke passer, la vær å svar i det hele tatt, da vel ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Ja. helt enig, men rett da kritikken mot de norske båtprodusentene, som med viten og vilje velger hvor og hvem som utfører arbeidet på deres "kvalitetsprodukter". Derfor, min anbefaling til ditt opprinnelige spørsmål:"Styr unna norske produkter" med unntak av Windy da. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Pussig at du har obsrvert dette.. Jeg så nettop disse blemmene på en båt i havna (nor dan) 30 fot + Mitt på skutesiden var det STORE "blemmer" trodde at båten var tapet med folie jeg og at den hadde sleppt. Skremmende og se så dårlig finish på "ny båt med "bulker langs hele skutsia. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Mouche Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Og mens Norge er full av polakker så er Polen full av folk fra Hviterussland og Ukraina som underbyr polske arbeidere i Polen. Har ingen formening om kvaliteten på arbeidet disse utfører i Polen, men kanskje det ikke er polakker som gjør denne jobben i Polen, men hviterussere og ukrainere? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kjetil1 Svart 30.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Ja, kanskje et lite varsku for eiere av (polskstøpte) båter nyere enn 5 år (reklamasjonstiden) om å sjekke båtene sine grundig ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
VannTro Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 Skal de Norske merkenavnene bestå i framtiden har produsentene bare ett reelt valg. Flytt produksjonen ut av landet. Jeg synes du skal høre litt på hva eieren av Ekornes Møbler mener om dette. Han har valgt å spare flytteutgifter samt produsere der kompetansen er bygget opp gjennom en mannsalder og de lever fremdeles i beste velgående etter hva jeg har hørt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Ben Sin Svart 30.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2009 (redigert) Man får som regel det man betaler for. Dette gjelder også i høyeste grad båter. Man behøver ikke å være så veldig høyt dekorert ingeniør for å se/føle/kjenne forskjellene på en Nordic Oceancraft og en Windy. Og ja. Det er synd så mange er opptatt av å kjøpe det billigste som finnes. Bare for at det er billig. Slik mister vi også fagmannen på hjørnet, den lokale båtbyggeren og ekspertise som har gått i arv i generasjoner. Redigert 30.Juni.2009 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Utenlandske produsenter like bra...... Hmmm vet om endel amerikanske båter man må etterskru innredning etter et par turer for det henger og slenger. Sea ray feks Sitér dette innlegget Link to post
snart Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Hvordan utbedrer man slike "lufblemmer"? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Hvordan utbedrer man slike "lufblemmer"? Man må jo slipe ned/bort topcoaten som blører. Hvis det ikke er for dype og store "krater" under, kan man nok bare sparkle i med gelcoatsparkel, pusse og så polere. Men er det store støpefeil under må det vel støpes i først... I Nordkapp-taket tror jeg bare de sparklet. Man kan ikke se at det har vært gjort noe der... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Sjørøveren Svart 24.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 Uttern har flyttet produksjonen (helt eller delvis?) fra Sverige til Polen. De nye båtene fra Polen har grå stripe i skroget istedet for den tradisjonelle blå. Snakket litt med en forhandler om dette, og han påstår (kanskje ikke helt objektivt?) at kvaliteten på støpingen var blitt enda bedre på de polske båtene. Jeg hintet frampå om båtene ble billigere i utsalg nå som de var bygget i Polen? Da bare lo han.. Nei! Sitér dette innlegget Link to post
Sjørøveren Svart 24.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2010 Og så har jeg hørt at det nesten bare er polakker som lager Hansvik båtene i Rørvik også... Men gjør det noe? Er veldig mange dyktige fagfolk og ingeniører i Polen. Helt sikkert mange dårlige også, men det har vi jammen her på berget også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.