Jump to content

Rengjøring av vinduer i kalesjen

Pål`ern

Recommended Posts

Bruk wax for å få tilbake så mye glans og "gjennomsiktighet" som mulig i kalesjevinduer. Selv bruker jeg samme wax som på båten Meguiars Pure Wax.

Forfallet kan sikkert ikke være totalt, men om vinduene har begynt å bli blasse så fungerer dette. Påfører det med vanlig tørkepapir(ikke for store felt av gangen) og tørker umiddelbart vekk med lofritt polerpapir. Dette tilfører fettstoff til vinduene og forebygger at de blir stygge om man gjør dette fra tid til annen. Waxen dyprenser også slik at det blir god sikt gjennom plasten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Har nå gjort et forsøk med TCnano for gelcoat på vinduene, og det fungerte faktisk greit og ville blitt godt nok på vinduer som ikke var like ille som disse.

Så testet jeg PlastX fra Meguiars, det var enda bedre. Jeg hadde aldri trodd at disse vinduene kunne bli så bra igjen som med PlastX fra Meguiars, den er helt rå!

Vinduene var skikkelig ille, trolig hadde noen latt dem ligge for lenge i såpevann, eller kanskje fått på imprignering som hadde tørket, de var hvite og sjoldete, og var nesten umulig å se igjennom. Vinduene som ble rengjort, lot seg ikke rengjøre med andre vanlige vaskemidler jeg forsøkte, så det måtte til med skikkelig lut på disse :yesnod: .

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Har hørt mye bra om meguiars produkter føler jeg, da er plastx bestillt, men bestillte også til båten One step compound og pure wax for holdbarhet, noen her med god erfaring med disse? Til bilen slengte jeg med NXT generation 2.o wax og NXT generation Car wash, sistnevnte mest fordi jeg ikke hadde noe til bilen, og tenkte jeg kunne prøve disse i samme slengen jeg bestillte de andre produkter til båten.

• 2 uker senere...

er det noen som har tips til hva jeg kan smøre på for å få kalesjen tett bak i vinduet i "luka" ?

Jeg har lagt ved et kjapt bilde jeg laget i pain, med overdrevent stort mellomrom mellom kalesje og vindu. Men deter altså når det regner på vindu at vannet pipler litt igjennom mellom vindu og kalseje. Dette er den eneste plassen som det lekker vann igjennom og det er litt irriterende. Noen som har tips til hva jeg kan smøre på i bunnen her? Det blir jo altfor drøyt å smøre på sicaflex eller silikon.

kalesje.jpg

Er det en ny eller gammel kalesje?

Tor ikke det er noen god løsning med silicon. Denne sømmen skulle egentlig vært sydd me transparent dobbeltsidig tape mellom.

Biltema har en slik tape som kan brukes.

Hvis du har tilgang til en grei Singer symaskin, så er den beste løsning å sprette opp sømmen akkurat der det lekker, legge inn tape og sy en søm. Overskytende tape skjæres bare bort.

Jeg har sydd mange meter med slike tapesømmer, og det blir perfekt.

Er det en ny eller gammel kalesje?

Tor ikke det er noen god løsning med silicon. Denne sømmen skulle egentlig vært sydd me transparent dobbeltsidig tape mellom.

Biltema har en slik tape som kan brukes.

Hvis du har tilgang til en grei Singer symaskin, så er den beste løsning å sprette opp sømmen akkurat der det lekker, legge inn tape og sy en søm. Overskytende tape skjæres bare bort.

Jeg har sydd mange meter med slike tapesømmer, og det blir perfekt.

kalesjen er vel 8 år gammel. Men den er helt strøken, tett og fin i stoffet. Jeg hadde den til sying av de gamle sømmene i våres, men vinduet ble ikke tatt da, da sømmene ser helt fine ut der.

Jeg tenkte å ta hele kalesjen til rens og ny sying av alt til høsten, er det noe midlertifig jeg kan gjøre? noe voks eller noe som kan tette midlertidig?

• 3 år senere...

Skulle i dag fjerne noen lim rester på det ene vinduet på kalesjen. Brukte 3M's sitrusrens. Hakke sett noe i nærheten. vinduet var som nytt.

Måtte prøve på de resterende vinduene. Møkk som ikke har gått av med vann og diverese vindusvask midler forsvant umiddelbart med lett tørk med tørkepapir.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Heia :smiley:

Selv benytter jeg god gammeldags Vaselinolje, fås kjøpt på farvehandel og andre steder.

Vasker vinduene gjerne først med litt Zalovann, deretter smøres Vaselinolje på. Lar det stå et par minutter, så tørkes olja bort med tørt papir eller tørr klut.

Sot og anna dritt er borte på et øyeblikk og vinduene er blanke og får tilbake sin mykhet. Lette å holde rene etterpå. :yesnod:

Lykke til.. :thumbsup:

• 2 år senere...

Meguiars PlastX er også helt super på plexiglass og andre plast-deler(den er laget for frontlykter med "plast-glass" og kalesjevinduer).

Jeg brukte den i helgen på vindskjermen på flybridgen og den ble veldig bra. Noen krakeleringer som er inne i plasten er selvfølgelig fremdeles der, men overflaten ble blank og ripe-fri.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...