Pål`ern Startet 1.Juli.2009 Del på Facebook Startet 1.Juli.2009 Er det noen her som har tips om rengjøring av plastvinduene i kalesjen?. Vinduene i kalesjen er blitt seige og møkkete. Prøvde i går med noe vanlig glassrens, men fikk det ikke av. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Har hørt at lampeolje eller parafin skal hjelpe godt både for rengjøring og for å få bedre sikt. Smør på med fille og tørk av med en tørr fille. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Jå9 Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Kalesjevinduene mine ble matte og melkeaktige etter å ha ligget *litt* for lenge i badekaret med grønnsåpe. Forsøkte med SeaJet, husker ikke helt hva produktet het, men det var ikke polish, tror det var en slags voks. Uansett så ble vinduene helt strøkne etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Jeg har god erfaring med PlastX fra Meguiars både på kalesjevinduer og plexiglass PlastX Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Jeg tok en runde med hvit vaselinolje i helge på vinduene sprayhooden, helt støkent. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Bruk wax for å få tilbake så mye glans og "gjennomsiktighet" som mulig i kalesjevinduer. Selv bruker jeg samme wax som på båten Meguiars Pure Wax. Forfallet kan sikkert ikke være totalt, men om vinduene har begynt å bli blasse så fungerer dette. Påfører det med vanlig tørkepapir(ikke for store felt av gangen) og tørker umiddelbart vekk med lofritt polerpapir. Dette tilfører fettstoff til vinduene og forebygger at de blir stygge om man gjør dette fra tid til annen. Waxen dyprenser også slik at det blir god sikt gjennom plasten. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bonus Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Vi har også prøvd PlastX fra Meguiars som dacapo. Kommer nok til å fortsette med det. En liten hake dog; plastvinduene klistrer seg mere sammen i hverandre når du legger sammen kalesjen. Du må da være litt mere forsiktig når du ruller den ut for å legge den på. Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 vaselinolje gjør susen fåes kjøpt på jernia, byggmakker el lign.. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Biltema har også et produkt som heter plastrens ,beregnet for plast og plexiglass. Hvitt stoff som smøres på og poleres av med tørr klut. Et av de få produktene fra Biltema som er helt toppers Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 11.Juli.2009 Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 Biltema har også et produkt som heter plastrens ,beregnet for plast og plexiglass. Finner ikke noe slikt hos Biltema, kun noe som heter Multispray X5. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Jack Sparrow Svart 11.Juli.2009 Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 prøvde PlastX fra Meguiars idag , funker bra. Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Har nå gjort et forsøk med TCnano for gelcoat på vinduene, og det fungerte faktisk greit og ville blitt godt nok på vinduer som ikke var like ille som disse. Så testet jeg PlastX fra Meguiars, det var enda bedre. Jeg hadde aldri trodd at disse vinduene kunne bli så bra igjen som med PlastX fra Meguiars, den er helt rå! Vinduene var skikkelig ille, trolig hadde noen latt dem ligge for lenge i såpevann, eller kanskje fått på imprignering som hadde tørket, de var hvite og sjoldete, og var nesten umulig å se igjennom. Vinduene som ble rengjort, lot seg ikke rengjøre med andre vanlige vaskemidler jeg forsøkte, så det måtte til med skikkelig lut på disse . Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
SeaRaymond Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Har hørt mye bra om meguiars produkter føler jeg, da er plastx bestillt, men bestillte også til båten One step compound og pure wax for holdbarhet, noen her med god erfaring med disse? Til bilen slengte jeg med NXT generation 2.o wax og NXT generation Car wash, sistnevnte mest fordi jeg ikke hadde noe til bilen, og tenkte jeg kunne prøve disse i samme slengen jeg bestillte de andre produkter til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Da skal jeg prøve og få tak i denne PlastX. Jeg har nemlig prøvd det meste annet nå..... Er dette noe man har i de fleste båtutstyrsbutikker ? Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Er dette noe man har i de fleste båtutstyrsbutikker ? Det ser slik ut, og på Marinaer også. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Birchwood 320 Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Hvor kjøpes dette online Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
kintii Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 er det noen som har tips til hva jeg kan smøre på for å få kalesjen tett bak i vinduet i "luka" ? Jeg har lagt ved et kjapt bilde jeg laget i pain, med overdrevent stort mellomrom mellom kalesje og vindu. Men deter altså når det regner på vindu at vannet pipler litt igjennom mellom vindu og kalseje. Dette er den eneste plassen som det lekker vann igjennom og det er litt irriterende. Noen som har tips til hva jeg kan smøre på i bunnen her? Det blir jo altfor drøyt å smøre på sicaflex eller silikon. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Er det en ny eller gammel kalesje? Tor ikke det er noen god løsning med silicon. Denne sømmen skulle egentlig vært sydd me transparent dobbeltsidig tape mellom. Biltema har en slik tape som kan brukes. Hvis du har tilgang til en grei Singer symaskin, så er den beste løsning å sprette opp sømmen akkurat der det lekker, legge inn tape og sy en søm. Overskytende tape skjæres bare bort. Jeg har sydd mange meter med slike tapesømmer, og det blir perfekt. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
kintii Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Er det en ny eller gammel kalesje? Tor ikke det er noen god løsning med silicon. Denne sømmen skulle egentlig vært sydd me transparent dobbeltsidig tape mellom. Biltema har en slik tape som kan brukes. Hvis du har tilgang til en grei Singer symaskin, så er den beste løsning å sprette opp sømmen akkurat der det lekker, legge inn tape og sy en søm. Overskytende tape skjæres bare bort. Jeg har sydd mange meter med slike tapesømmer, og det blir perfekt. kalesjen er vel 8 år gammel. Men den er helt strøken, tett og fin i stoffet. Jeg hadde den til sying av de gamle sømmene i våres, men vinduet ble ikke tatt da, da sømmene ser helt fine ut der. Jeg tenkte å ta hele kalesjen til rens og ny sying av alt til høsten, er det noe midlertifig jeg kan gjøre? noe voks eller noe som kan tette midlertidig? Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 24.Juli.2009 Del på Facebook Svart 24.Juli.2009 Hvis den er sydd uten tape i mellom, så synes jeg det ikke er særlig bra. Vet ikke om noen som gjør det slik nå. Men som en løsning, er det plass til å klemme ned en tynn strime av denne tapen? Den hefter ganske godt. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Mariell Svart 10.August.2012 Del på Facebook Svart 10.August.2012 Skulle i dag fjerne noen lim rester på det ene vinduet på kalesjen. Brukte 3M's sitrusrens. Hakke sett noe i nærheten. vinduet var som nytt. Måtte prøve på de resterende vinduene. Møkk som ikke har gått av med vann og diverese vindusvask midler forsvant umiddelbart med lett tørk med tørkepapir. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Vidar'n Svart 10.August.2012 Del på Facebook Svart 10.August.2012 Heia Selv benytter jeg god gammeldags Vaselinolje, fås kjøpt på farvehandel og andre steder. Vasker vinduene gjerne først med litt Zalovann, deretter smøres Vaselinolje på. Lar det stå et par minutter, så tørkes olja bort med tørt papir eller tørr klut. Sot og anna dritt er borte på et øyeblikk og vinduene er blanke og får tilbake sin mykhet. Lette å holde rene etterpå. Lykke til.. Sitér dette innlegget Link to post
Yamarin 5820 Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Meguiars PlastX er flott. Jeg polerte vinduene med dette før impregnering, da var det lett å tørke bort flytende og halvtørt søl fra impregneringsvæsken også. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.Juni.2015 Del på Facebook Svart 25.Juni.2015 Meguiars PlastX er også helt super på plexiglass og andre plast-deler(den er laget for frontlykter med "plast-glass" og kalesjevinduer). Jeg brukte den i helgen på vindskjermen på flybridgen og den ble veldig bra. Noen krakeleringer som er inne i plasten er selvfølgelig fremdeles der, men overflaten ble blank og ripe-fri. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.