murmel Startet 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2009 Hei Igjen folkens. Enda et Problem etter båt slippen. Når jeg vrir om nøkkelen for og startet slå ikke starteren inn ( helt dødt). Etter og ha vrid en 5-6 ganger går startmotoren som normalt, og motor starter. Har sett i manualen at det sitter en solenoid på denne. Det er vel et form for rele? Kan det være den som er gåen? Noen erfaringer? Svein Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Begynn med å sjekke dårlig kontakt. Det kan være så enkelt at det er irr på kontaktpunktene. Ta først av batteripolene. Ta deretter av den tykke plusskabelen på starteren og puss alle flater på klemme og starter med sandpapir. Puss ren batteripolene og batteriklemmene og sett disse på igjen. Dersom dette ikke hjelper kan det være innslaget på startern som henger. Holder en knapp på dette. Det er mulig å åpne innslaget og smøre opp, evt bytte starter. Er du sikker på at det er nok strøm på batteriet? Har vært borti samme symptomer ved lite strøm på batteriet. Etter at du har prøvd å starte noen ganger blir batteriet litt varmere under belastning og av gir litt mer spenning, akkurat nok til at motoren starter. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Whistler Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Hei. Som nevnt. Smør opp og tighte alle kontaktpunkter, både + og jord. Mange problemer starter der. Startkretsen består i hovedtrekk av disse hoveddelene: -Startnøkkel/knapp. (dashbord) -Dødmannsknapp/kill switch.(i throttlehus) -Solenoid (Volvo P kaller dette et rele). (i elektronikkboksen på motoren) -Starter med innslag. (på et vanskelig tilgjengelig sted på motoren....) -Hører du at det "klikker" i motorrommet når du vrir nøkkelen? (i såfall ligger feilen i solenoiden, starter eller disses kabler) -Klikker det ikke ligger problemet i en av de to første. Jeg har gjennomført samme eksersis på min. Feilen lå i solenoiden som koster et par hundrelapper fra Eurofritid. Jeg har en komplett feilfinneliste for startkretsen liggende på pcen hjemme, ta kontakt så skal jeg se om jeg får sendt den på mail i løpet av et par dager. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
murmel Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 (redigert) Etter det jeg husker fra i går: Vrir nøkkelen en 4-5 ganger og det er ingen lyd, den 6 gangen kom det et klikk og den 7 gang startet den helt normalt. Jeg har i våres installert BEP VSR ( voltage senetive relay)og et forbruks batteri, men jeg husker selvfølgelig ikke om jeg installerte dette før eller etter jeg startet motoren første gang i år ( når den lå på land med spyle muffe). Hadde samme problem da, men da, med et batteri som har stått hele vinteren. ( regnet med det var litte støm på bateri dengang) Ladet begge baterier i 2 dager før jeg satt den ut, så inbiller meg at det ikke er batteri ( Batteri brukt halve fjor-sessongen som start batteri og eldre batteri som forbruk) Har også en nødstrøms bryter jeg kan koble inn for og overstyre BEP'en testet ikke dette i går. Jeg inbiller meg det er solenoiden, men har som sagt ingen/litten erfraing med start systemer :) Edit: Hadde vert megent taknemlig hvis du kunne sendt meg feilsøkings liste :) du får en IM med e-post addr :) Redigert 1.Juli.2009 av murmel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kgrindhaug Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Gjør de enkle tingene først. Nok strøm er vesentlig, men dersom du har nok av det kan det jo være litt andre ting som lurer deg. Da kan det være at startsleiden er tørr, og da vil startmotoren ikke slå inn sånn helt uten videre. Det pleier å være en forholdsvis en enkel sak og ordne dette selv. Du må se på hvor omfattende det er å løse startmotoren. Men er det slik jeg tror skal dette være overkommelig. Skru ut startmotoren ca 4 skruer pluss litt rundt. Smør opp start sleiden med litt grease, slik at den glir lett og fint. Skru det på plass igjen. Pass på at du ikke har deler til overs Det kan kanskje hjelpe på litt på dine problemer. Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Skru ut startmotoren ca 4 skruer pluss litt rundt. Startmotoren sitter fast med totalt 3 skruer + ledninger. Hovedskruene til startmotoren sitter under starter, en lang og en kort. Her sitter det som regel skims som må på plass igjen når du monterer. Det sitter også en skrue i forkant på starteren. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Whistler Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Jeg har sendt deg en IM med link til feilsøkings"oppskrift" for Mercruiser. Ingen vits i å bruke tid på å skru løs/bytte starter hvis ikke det er der feilen ligger. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
motor Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Skift starteren du så er du kvitt problemet. Svake startere på de motorene der. Men for all del det er jo greit å sjekke litt først om batteriet eller kontakter er dårlige. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Hvis feilen ligger i en komponent før starteren hjelper det jo ikke å bytte starter. For øvrig er min henvisning til dødmannsknapp/killswitch "bs". Det er føleren som registrerer om du står i nøytral som er sjekkpunktet (sitter i throttlehuset den også). Starteren vil gå med killswitch til "off", men det vil ikke gå strøm til fordeler/plugger. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.