Steinsvigen Startet 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2009 Hei BP folk . Sitter å leser instruksjonsboka på motoren min .Ein Ford-sabb 2401E 54 Hk . der står det undersøk oljenivået i innsprøytingspumpa.Etterfyll om påkrevd.. Og eit bilde av påfyllingstoppen. Men ingen ting om kva slags olje eg må ha . noen som har gjort dette før .. Mvh Frode Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Gudrun Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Vanlig motorolje kan brukes. Vi brukte ofte en vanlig smørekanne av typen med pumpehåndtak. Pumpet til det var fullt. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 (redigert) Henger meg på og bekrefter gjerne det Gudrun sier. Ford 2728T(som jeg har) ble levert med pumpe både for manuell påfylling og pumpe som smøres automatisk av motoroljen. Uansett, benytt den samme oljekvaliteten du har på motoren. Redigert 1.Juli.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
TMe Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Dette er vel en 4 syl. motor med registerreim og CAV/Simms-pumpe som bla. ble brukt i Transit frem til -85. Dersom ja, så er pumpa trykksmurt fra motorens smøresystem og trenger ingen ekstra oljefylling. Sitér dette innlegget Link to post
Steinsvigen Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Dette er vel en 4 syl. motor med registerreim og CAV/Simms-pumpe som bla. ble brukt i Transit frem til -85. Dersom ja, så er pumpa trykksmurt fra motorens smøresystem og trenger ingen ekstra oljefylling. ¨ Stemmer det ja den har registerreim .. Vart berre litt stuss her eg satt å leste innstruksjonsboka Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Gudrun Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Noe som tyder på at kartet ikke stemmer med terrenget, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Steinsvigen Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Var ut i båten og tok eit bilde det ser ut som der er ein påfyllingsplugg?? sjå bilda Pungt 5 står PÅFYLLINGSPLUGG Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Steinsvigen Svart 2.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Er det bare saga som er gammel på bruktmarkedet ?????? dei fleste båter blir vell slitt hvis ikkje dei får velikehald ?? lukter eg ein misunnelse I dag var eg i båten og fylde på olje og starta den og sjekka etterpå :-) da var oljen borte den gjekk sikkert i bunnpannen så det er sikkert rett det som TMe sa .. :-) Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
VannTro Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 En telefon til de som sitter på delelageret til Sabb Motor kan sikkert bekrefte dette. Jeg hadde samme problemstilling med min motor/instruksjonsbok og fikk ved henvendelse til Sabb klaret opp i det. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
omh1 Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Hei Ser ut til at du har samme dieselpumpe som på min ford 2728T. Ved påfyllingspluggen sitter det en skrue. Jeg har annet sted i forumet stillt spøsmål om dette er skruen man skal stille på dersom man ønsker mere tilførsel av diesel (økt effet). Vet du eller noen andre dette? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Det er den. Om det er samme på 2704 da. ser likt ut. Juster forsiktig da du kan gjøre at motor går for varm i sylinder. Toppen en kvart omdreining for å teste ble eg fortalt. Har tenkt tanken sjøl men ikkevåget enda Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
omh1 Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 takk for tilbakemeldingen. Etter det jeg forstår skal skruen ut? 2728tim har oljekjølte stempel og SABRE og LEHMAN tar ut inntil 330 hk av disse motorene. På min står det en HOLSET turbo h2a og den klarer visst ikke å presse så mye luft at det er mulig å oppnå disse effektene. Slike effekter reduserer nok også levetiden på motoren betydelig. Jeg kunne tenke meg å få inntil 250 HK. Regner med at det kan gi noen få knop mer på min marsjfart som i dager på 14-16 knop. 1900 til 2000 o/min. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Ja skruen skal ut ja. Vet ikke hvor mange hk du tar ut i dag og om du har luftkjøler eller ikke. Husk bare at ved mer diesel blir eksosen varmere. Derfor har eg ikke prøvd siden eg ikke kan måle eksostemp. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
omh1 Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Hei igjen Motoren er en ford sabb som skal gi 200 hk v 2450 rpm. Den har "Watercooled turbocharger with intercooler" i følge manualen. Noen oppgir effekten til 220 hk - jeg vet ikke. Jeg har heller ikke måleapparat på eksosen, men eksosslangen ligger lett tilgjengelig og det er bare å føle med hendene. Leste foresten et annet sted at ford har motorer uten turbokjøling og at disse kunne "gløde" under bruk. Min er vannkjølt å får trolig ikke slike temperaturer. Kommer ikke til å "skru på skruen" med det første. Vil bl.a. skifte olje og oljefilter først. Når det gjelder olje strides også de lærde. Var på EIK Landsbruksmaskiner før helga å så på en delsyntetisk 10 - 40 olje til kr 475,- pr 10 liter. Billig! (og bra sa han bak disken) Tipper at du har en Birchwood 33? var på finn å så på en slik - FLOTT BÅT. Jeg selv har en Barracuda 30 som jeg kjøpte for få uker siden. Meget fornøyd så langt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Når det gjelder olje strides også de lærde. Var på EIK Landsbruksmaskiner før helga å så på en delsyntetisk 10 - 40 olje til kr 475,- pr 10 liter. Billig! (og bra sa han bak disken) Angående dette temaet er de aller fleste lærde enige om en ting: Gamle båtdiesler skal ha mineralsk 15W-40 olje! Samme hvor billig den syntetiske eller halvsyntetiske er... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Birchwood 320 Svart 26.September.2009 Link til dette innlegget Svart 26.September.2009 Selv om eg selger syntetisk olje kjører eg mineral olje på mine gamle forder. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
omh1 Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 hei igjen Har sjekket litt - vet dere forskjellen på: Mineralbasert singelgrads motoroljer og Mineralbaserte flergrads (multigrads) oljer. Hva vil passe best til en ford 5,9 liter turbo på 200 hk+, 2450 maks o/min 87-modell? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 27.September.2009 Link til dette innlegget Svart 27.September.2009 La oss si det veldig enkelt. Singelgrade olje for bruk kun om sommer eller et spesielt temp område. Multigrade olje heile året. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.