DB90Even Startet 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2009 (redigert) Hei :) Er det noen som har peiling på motor? Med tanke på en Honda 75 hk (4 takter) vs Evinrude e-tec 90 hk (2 takter) Hvem er rimligst i drift og benisn utgifter? Begge motorene er 08 mod. Og er det noe jeg burde vike unda eller noe som er bedere med den ene motoren en den andre? Jeg takker for all hjelp. Trenger den hjelpen jeg får! Redigert 1.Juli.2009 av boat dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Begge motorer er gode konstruksjoner og de kan også begge skilte med lavt forbruk. e-tec teknologien gjør spranget mellom 4 og 2 takt mindre. Nå gir du oss to motorer med forskjellig effekt, så spørsmålet tilbake blir hvilen båt du skal drive? Sitér dette innlegget Link to post
DB90Even Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Begge båtene gir 40 knop med disse motorene. Men det eneste jeg lurer på er jo om jeg burde vike unna en av disse motorene. Og hvilken motor det er å anbefale. Men mest av alt lurer jeg på hva bensinforbruket ligger på sann ca. i timen Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Du sier begge båtene, men ingenting om de er like; men jeg tolker deg slik... Forbruket mellom 2 og 4 har trdisjonelt gått i 4's favør, men med e-tec blir gamle sannheter nettop det. Se på hva du skal bruke motoren til. Dorging? da ville jeg valgt lydløs Honda. Lavest mulig service kost? da ville jeg valgt e-tec. Lavest mulig støy? Honda. Raskest akselarasjon? e-tec. NB!! Med fare for å terge på meg eiere av en rekke motorer Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 PS forøvrig bør du endre emnetittel, ellers risikerer du at tråden blir stengt! Sitér dette innlegget Link to post
DB90Even Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Okay :-) Endra emne tittel. Men er det noen som har erfaring på hvor mye bensin det går i timen med disse motorene? Har prøvd og google det men finner det ikke Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 På moderat turtall bruker Hondaen veldig lite drivstoff og er svært stille. I dorgefart tror jeg ikke den bruker noe som helst. Hondaen er ikke en kvikk motor, så hvis vannsport er tingen så gå for etecen. Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 (redigert) Min hundrehesting bruker rundt 0,7 liter per nautisk mil når jeg marsjer i ca. 30 kn. Det vil si (0,7*30) liter per time. Annen båt og annen motor, men det gir en pekepinn på hvor man er i laget. Redigert 1.Juli.2009 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
DB90Even Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Min hundrehesting bruker rundt 0,7 liter per nautisk mil når jeg marsjer i ca. 30 kn. Det vil si (0,7*30) liter per time. Annen båt og annen motor, men det gir en pekepinn på hvor man er i laget. Jeg skjønte ikke helt utreininga de jeg tjeh Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Jeg ville valgt Hondaen Går stilles bruker minst drivstoff og argumentet om at E-tech-motoren blir så mye vbilligere å vedlikeholde/ta service på er tvilsomt. Et lite oljeskift i året på Hondaen koster jo svært lite. Jeg tror også Honda har de mest driftsikre motorer på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Enig med Twilight, ville latt bruksområdet avgjøre. (Og tror nok en 90 etec vil oppleves en smule sprekere enn en 75Honda...) Når det gjelder forbruk pr time så kommer jo det helt an på båt og hvor fort man kjører. Er det samme båt disse 2 motorene står på? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DB90Even Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 De motorene står på 2 forskjellige motorer. Og jeg er jo veldig glad i vannsport så det vil det bli mye av tror jeg =) Men jeg har ikke så mye penger til bensin etter begge båetene koster overkant av 100 000,- Så jeg vil jo være sikker på at jeg har valgt den riktige :-) Men båtene veier ganske likt. Rundt 150-200 kg tipper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 hva slags båter da? 160-200kg, så er det vel 14-15 fots speedbåter? Når det gjelder utregningen til Tjeh, så bruker han 0.7 liter pr NM, og kjører 30 NM på en time. Altså blir timeforbruket i 30knop på 0,7x30, dvs 21 liter i timen. Dersom du er glad i vannsport så ville jeg nok satset på e-tecen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Ronald Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Jeg har selv en 75HK Honda, noe eldre. Er godt fornøyd. Imidlertid er motoren tung (175 kg, med mindre de har gjort noe veldig lurt på 2008-modellen og nyere). Jeg vet ikke hva e-tec'en veier, men den er neppe tyngre. Totakt, vekt og 15 HK mer utgjør til sammen momenter som får meg til å tro at e-tec'en vil føles sprekere. I alle fall under ellers like forhold. Sitér dette innlegget Link to post
DB90Even Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Det er en 15 fots speed båt begge de båtene ja :-) Sitér dette innlegget Link to post
DB90Even Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Men jeg sendte en sms til en fyr som noen anbefalte meg. Han sa jo at e-tec'en er en hel annen standar en honda. Så tror jeg går for e-tec. Men 21 liter i 30 knop på en time hørtes mye ut synnes jeg. Er det en gammel motor da eller? Er det noen som har erfaring med hvor mye bensin en ganske ny e-tec bruker i timen? :-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Som jeg sa, det kommer an på båten. 21 liter i 30 knop er ikke så ille på en 17-18 fots Buster XL... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
DB90Even Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 hmm, jeg er jo ikke vant til så store motorer. Men vist du skulle gjette vilt, hvor mye bensin tror du en 90 hk evenrude e-tec 08 mod bruker på en time? Jeg synnes 21 liter hørtes mye ut jeg. Jeg har jo en 9,9/15 hk yamaha 07 mod. Den har jo en tank på 25 liter. Det koster jo 450,- og fylle opp den :S Så hørtes litt vilt ut for meg at en 100hk motor bruker 21 liter i timen på 30 knop Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Hvor mange liter bruker 9.9'en din på en time da? så får du bare gange det opp med 10.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
BAN Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Hondaen min bruker i overkant av 13 liter i timen med et turtall på 5750. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Men jeg sendte en sms til en fyr som noen anbefalte meg. Han sa jo at e-tec'en er en hel annen standar en honda. Hmmm.. Dette bør forklares nærmere. Iflg. tester, egne erfaringer og samtaler med verkstedfolk har jeg kommet til følgende konklusjon: Det lages ikke bedre motorer enn Honda. Ser noen er inne på vekt; en Honda 75 og 90 hk veier 169 kg, en Evinrude 75 og 90 hk 152 kg. Aks er av mange brukt som det eneste argumentet for moderne 2-takt vs. 4-takt. Tar med et sitat fra en motortest da nye Honda 90 ble introdusert: "Totakterne er bedre enn firetaktere når det gjelder akselerasjon. Var, er det grunnlag for å si heretter. Honda har nemlig med avansert teknologi løst problemet." Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Ronald Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 (redigert) Ser noen er inne på vekt; en Honda 75 og 90 hk veier 169 kg... Hvilke årsmodeller? Min (fra 98) er oppgitt til 179kg med lang stamme. Har sett de nede i 175kg på manualer for litt nyere modeller. Men som jeg skrev - jeg åpnet for at 2008-modellen og nyere (som var aktuell her) kan ha blitt lettere. Tabellen under er lagt til grunn. Forøvrig helt enig at fyren med sms'en burde kunne begrunne litt nærmere enn hva som er sitert her. Redigert 2.Juli.2009 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 (redigert) Hvilke årsmodeller? Min (fra 98) er oppgitt til 179kg med lang stamme. Jeg mener at Honda nye og lettere 75 og 90 hk kom fra 2006. Les mer her: http://www.kellox.no/index.php?id=9002 Redigert 2.Juli.2009 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Marwin Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 (redigert) DENNE strengen beskriver eTec ganske inngående. JEG mener at det her diskuteres på feil grunnlag. Forbruket / fart / akselreaksjon er avhengig av mange faktorer, bl.a. skrogform og vekt. Grovt sett bruker en eTec omtrent det samme som en 4-takter påhengsmotor! Ca 0,312 liter pr. Hk pr. time. Hondaen er pr. hk endel tyngre enn eTec. ...På moderat turtall bruker Hondaen veldig lite drivstoff og er svært stille. I dorgefart tror jeg ikke den bruker noe som helst. At den går på luft og kjærlighet, mener du?? Tror jeg så en beskrivelse at eTec bruker MINDRE enn Honda på tomgangsfart (pr. nautisk mil... ca 0,3 liter). En annen ting er at Hondaen kanskje er noe stillere og bedre på LANGVARIGE dorgeturer. (Sjøl har jeg eTec 750Hk på 4. året!) ...og argumentet om at E-tech-motoren blir så mye vbilligere å vedlikeholde/ta service på er tvilsomt. På hvilken bakgrunn hevder du DET?? Les den strengen jeg viser til øverst her, så ser du at dette ikke er riktig iflg. mine OG andres erfaringer! ...Et lite oljeskift i året på Hondaen koster jo svært lite. Jeg tror også Honda har de mest driftsikre motorer på markedet. Tror ikke Yamaha-eiere er så enige i den uttalelsen! Hvordan eTec er om 10 år, vet jeg ikke enda, men hittil har den fungert perfekt (med riktig vedlikehold!). Dessuten har jeg ikke vært borti motor som er såå lett å ta ned og montere undervannshuset på!! Redigert 2.Juli.2009 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ahamm Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Hvordan kommer E-tec ut totalt drivstofføkonomisk? Regner med den bruker svindyr syntetisk totakts olje. Hvor mye må man plusse på literprisen? Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.