Jump to content

Honda 75 hk (4 takter) vs Evinrude e-tec 90 hk (2 takter)

DB90Even

Recommended Posts

Hei :)

Er det noen som har peiling på motor?

Med tanke på en Honda 75 hk (4 takter) vs Evinrude e-tec 90 hk (2 takter)

Hvem er rimligst i drift og benisn utgifter? Begge motorene er 08 mod.

Og er det noe jeg burde vike unda eller noe som er bedere med den ene motoren en den andre?

Jeg takker for all hjelp. :rolleyes:

Trenger den hjelpen jeg får! :flag:

Redigert av boat dreamer (see edit history)

Du sier begge båtene, men ingenting om de er like; men jeg tolker deg slik... Forbruket mellom 2 og 4 har trdisjonelt gått i 4's favør, men med e-tec blir gamle sannheter nettop det. Se på hva du skal bruke motoren til. Dorging? da ville jeg valgt lydløs Honda. Lavest mulig service kost? da ville jeg valgt e-tec. Lavest mulig støy? Honda. Raskest akselarasjon? e-tec. NB!! Med fare for å terge på meg eiere av en rekke motorer :wflag:

Enig med Twilight, ville latt bruksområdet avgjøre.

(Og tror nok en 90 etec vil oppleves en smule sprekere enn en 75Honda...)

Når det gjelder forbruk pr time så kommer jo det helt an på båt og hvor fort man kjører.

Er det samme båt disse 2 motorene står på?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

De motorene står på 2 forskjellige motorer. Og jeg er jo veldig glad i vannsport så det vil det bli mye av tror jeg =)

Men jeg har ikke så mye penger til bensin etter begge båetene koster overkant av 100 000,-

Så jeg vil jo være sikker på at jeg har valgt den riktige :-)

Men båtene veier ganske likt. Rundt 150-200 kg tipper jeg.

hva slags båter da? 160-200kg, så er det vel 14-15 fots speedbåter?

Når det gjelder utregningen til Tjeh, så bruker han 0.7 liter pr NM, og kjører 30 NM på en time. Altså blir timeforbruket i 30knop på 0,7x30, dvs 21 liter i timen.

Dersom du er glad i vannsport så ville jeg nok satset på e-tecen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har selv en 75HK Honda, noe eldre. Er godt fornøyd. Imidlertid er motoren tung (175 kg, med mindre de har gjort noe veldig lurt på 2008-modellen og nyere). Jeg vet ikke hva e-tec'en veier, men den er neppe tyngre. Totakt, vekt og 15 HK mer utgjør til sammen momenter som får meg til å tro at e-tec'en vil føles sprekere. I alle fall under ellers like forhold.

Men jeg sendte en sms til en fyr som noen anbefalte meg. Han sa jo at e-tec'en er en hel annen standar en honda. Så tror jeg går for e-tec.

Men 21 liter i 30 knop på en time hørtes mye ut synnes jeg.

Er det en gammel motor da eller?

Er det noen som har erfaring med hvor mye bensin en ganske ny e-tec bruker i timen? :-)

hmm, jeg er jo ikke vant til så store motorer. Men vist du skulle gjette vilt, hvor mye bensin tror du en 90 hk evenrude e-tec 08 mod bruker på en time?

Jeg synnes 21 liter hørtes mye ut jeg. Jeg har jo en 9,9/15 hk yamaha 07 mod. Den har jo en tank på 25 liter. Det koster jo 450,- og fylle opp den :S

Så hørtes litt vilt ut for meg at en 100hk motor bruker 21 liter i timen på 30 knop :crazy:

Men jeg sendte en sms til en fyr som noen anbefalte meg. Han sa jo at e-tec'en er en hel annen standar en honda.

Hmmm.. Dette bør forklares nærmere. Iflg. tester, egne erfaringer og samtaler med verkstedfolk har jeg kommet til følgende konklusjon: Det lages ikke bedre motorer enn Honda.

Ser noen er inne på vekt; en Honda 75 og 90 hk veier 169 kg, en Evinrude 75 og 90 hk 152 kg.

Aks er av mange brukt som det eneste argumentet for moderne 2-takt vs. 4-takt. Tar med et sitat fra en motortest da nye Honda 90 ble introdusert: "Totakterne er bedre enn firetaktere når det gjelder akselerasjon. Var, er det grunnlag for å si heretter. Honda har nemlig med avansert teknologi løst problemet."

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Ser noen er inne på vekt; en Honda 75 og 90 hk veier 169 kg...

Hvilke årsmodeller? Min (fra 98) er oppgitt til 179kg med lang stamme. Har sett de nede i 175kg på manualer for litt nyere modeller. Men som jeg skrev - jeg åpnet for at 2008-modellen og nyere (som var aktuell her) kan ha blitt lettere. Tabellen under er lagt til grunn.

Forøvrig helt enig at fyren med sms'en burde kunne begrunne litt nærmere enn hva som er sitert her.

hondavekt.jpg

Redigert av Ronald (see edit history)

DENNE strengen beskriver eTec ganske inngående.

JEG mener at det her diskuteres på feil grunnlag. Forbruket / fart / akselreaksjon er avhengig av mange faktorer, bl.a. skrogform og vekt.

Grovt sett bruker en eTec omtrent det samme som en 4-takter påhengsmotor! Ca 0,312 liter pr. Hk pr. time. Hondaen er pr. hk endel tyngre enn eTec.

...På moderat turtall bruker Hondaen veldig lite drivstoff og er svært stille. I dorgefart tror jeg ikke den bruker noe som helst.

At den går på luft og kjærlighet, mener du?? Tror jeg så en beskrivelse at eTec bruker MINDRE enn Honda på tomgangsfart (pr. nautisk mil... ca 0,3 liter). En annen ting er at Hondaen kanskje er noe stillere og bedre på LANGVARIGE dorgeturer.

(Sjøl har jeg eTec 750Hk på 4. året!)

...og argumentet om at E-tech-motoren blir så mye vbilligere å vedlikeholde/ta service på er tvilsomt.

På hvilken bakgrunn hevder du DET?? Les den strengen jeg viser til øverst her, så ser du at dette ikke er riktig iflg. mine OG andres erfaringer! :smash:

...Et lite oljeskift i året på Hondaen koster jo svært lite. Jeg tror også Honda har de mest driftsikre motorer på markedet.

Tror ikke Yamaha-eiere er så enige i den uttalelsen! :rolleyes:

Hvordan eTec er om 10 år, vet jeg ikke enda, men hittil har den fungert perfekt (med riktig vedlikehold!).

Dessuten har jeg ikke vært borti motor som er såå lett å ta ned og montere undervannshuset på!! :smash:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...