ivar Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Den kan settes opp til å bruke svindyr spesialolje - men da bruker den ikke mye! Marwin kan sikkert si noe der. Ellers den kan settes til å bruke en billigere olje, får da høyere (men fortsatt lavt) forbruk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chagall Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Iflg. tester, egne erfaringer og samtaler med verkstedfolk har jeg kommet til følgende konklusjon: Det lages ikke bedre motorer enn Honda. Det er bra du er overbevist om Honda`s kvaliteter `roesok`. Du nevner tester, som jeg ennå ikke har sett Honda som noen vinner av.. Linken til Kellox var jo en direkte reklame fra importøren. Ser at Honda nå har innsett at injection er løsningen for de større motorene og da får jeg si ,velkommen etter. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Klassens laveste vektDet strømlinjeformede og kompakte designet gjør dette til klassen letteste motorer. BF90 veier kun 169 kg, det er 26 kg mindre enn en tilfeldig valgt firetakts konkurrent som begynner på... Yamaha's F100 veier 164kg hvis jeg ikke husker feil... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
roesok Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Det er bra du er overbevist om Honda`s kvaliteter `roesok`. Du nevner tester, som jeg ennå ikke har sett Honda som noen vinner av.. Linken til Kellox var jo en direkte reklame fra importøren. Hallo 'chagall' - Optimaxens edle ridder Som jeg har nevnt i en del tidligere innlegg så er det faktorer som jeg anser som langt viktere enn å bli vinner i en korttidstest der aks, forbruk og støy er hovedkriteriene. Nye moderne motorer er jevnt over gode, med marginale forskjeller på disse områdene, men det er KVALITET OVER TID som er langt viktigere. Altså komponentkvalitet og hvordan det hele er skrudd sammen. Ikke helt sammenlignbart, men om du tar en korttidstest av biler der forbruk, aks osv. skulle måles så hadde kanskje en Skoda eller Ford slått f. eks. en Mercedes C-klasse eller BMW 320D. Er allikevel ikke i tvil om at jeg hadde valgt en av de sistnevnte. Koster, som Honda, litt mer men er verdt det. Når det gjelder den Kellox-linken så stod det en henvisning nederst på siden til en test (uten at jeg som sagt legger all verdens vekt på det...) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Marwin Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Hvordan kommer E-tec ut totalt drivstofføkonomisk? Regner med den bruker svindyr syntetisk totakts olje. Hvor mye må man plusse på literprisen? Les gjennom linken jeg gav i innlegg #24 så for du svar på det meste om eTec fra flere som HAR slike motorer. HITTIL har jeg hvært svært fornøyd! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Kæpt'n Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 (redigert) Man finner ganske mye på produsentene sine amerikanske hjemmesider. De norske sidene er stort sett en vits. http://www.evinrude.com/en-US/ velg e-tec lineup - e-tec inlines - 90 hp, gå så til performance reports til venstre evt. more performance reports. Der ligger det tester på 10-20 forskjellige båter utstyrt med nettopp denne motoren på forskjellige turtallsområder. Finn så en båt som matcher din best mulig med hensyn til vekt og fart. Drivstoffforbruk er oppgitt i GPH (gallons pr time) 1 US gallon = 3.78 liter. Du finner også slike tester på honda.com Redigert 3.Juli.2009 av Kæpt'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Nå vet jeg ikke om dette har så mye med emntet å gjøre.... men her er link til en liten uformell akselerasjonstest av min båt/motor. Fra 0-40knop. Jeg sier ikke at du skal glemme e-tec og Honda i fordel for Optimax og jeg kan heller ikke si at aksellerasjonen her er bedre enn andre motorer. Jeg gir deg bare muligheten til å se aksellerasjonen til en 2-takter (Mercury Optimax). Dette er altså en Askeladden 535 Bowrider m/Mercury Optimax 115HK'er og ballistic stålpropell. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.